1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Ředitelství silnic a dálnic ČR

RSD 1 14Objemný rozpočet přispívá k rekordní výstavbě dálnic a silnic

V České republice spravuje Ředitelství silnic a dálnic ČR téměř 1300 kilometrů dálnic a 5800 kilometrů silnic I. třídy. Ve svých aktivitách se snaží o zajištění bezpečné a plynulé jízdy vozidel.

S tím jsou spojené i investice do výstavby a oprav, které neutichly ani v posledních měsících, kdy do chodu všech podniků zasáhla pandemie koronaviru a s tím spojená omezení. ŘSD ČR se rozhodlo vidět v náročné době příležitosti a čelit novým, dosud nepoznaným výzvám. Že obstálo, ukazují mimo jiné počty dokončených i rozběhnutých projektů. Ačkoli pandemie negativně ovlivnila veřejné finance, rozvoj dopravní infrastruktury poznamenaný nebyl. Naopak. „V našem případě došlo v posledních letech k navyšování objemu přidělených financích rozdělovaných ze Státního fondu dopravní infrastruktury,“ říká Radek Mátl, generální ředitel ŘSD ČR. V roce 2020 hospodařilo ŘSD ČR se schválenými zdroji v objemu 56 miliard korun, letos je to 61 miliard korun, tedy o 5 miliard více. „Naše potřeby na rok 2022 přesahují hranici 67 miliard korun, ale je otázka, zda bude v následujících letech dostatek financí. Přidělování většího množství finančních prostředků není samozřejmostí a musí být podloženo podklady, proč k němu má dojít,“ vysvětluje Radek Mátl.

Jako nejpádnější argument při vyjednávání slouží prokazatelnost výsledků práce, a ty ŘSD ČR i v této nelehké době má. Dokladem jsou čísla realizovaných projektů. „V předchozích letech se nám podařilo dotáhnout k realizaci přípravu desítek nových staveb. Navíc zásobník akcí připravených k zahájení je ještě v letošním či v příštím roce stále obsáhlý. Bez adekvátního množství přidělených finančních prostředků by však hrozilo, že pracovní úsilí a nasazení mnoha našich zaměstnanců či projektantů a inženýrů z projekčních firem by následně přišlo vniveč. Vítáme tedy, že na nově zahajované akce je pro letošní rok určeno téměř 13 miliard korun. Na ty již budované připadá bezmála 23 miliard korun. Pochopitelně nelze vynechat ani údržbu a opravy dálnic a silnic I. tříd, o které se ze zákona staráme. Na zajištění řádné péče o stávající síť dálnic a silnic je vyčleněno přes 15 miliard korun, což samozřejmě přispívá ke zvyšování kvality pozemních komunikací v naší správě,“ vypočítává generální ředitel.

Staví se stovky km dálnic

Stěžejním cílem pro ŘSD ČR zůstává dostavba základní dálniční a silniční sítě, přičemž prioritou je dokončení páteřní sítě dálnic. „Vytyčené metě jsme se sice opět o několik kilometrů přiblížili, ovšem nutno přiznat, že cesta k pomyslné cílové pásce je ještě dlouhá. V současnosti je nicméně rozestavěnost dálniční a silniční sítě nejvyšší, co kdy v historii České republiky byla. V polovině roku 2021 jsme měli rozestavěno po celé republice přes 261 kilometrů dálnic a silnic I. tříd. Letos na podzim bude po 8 letech završena náročná modernizace dálnice D1, na níž se realizují poslední úseky,“ dodává Radek Mátl. Aktuálně se – bez modernizace D1 – staví 151,5 nových dálničních kilometrů. Téměř třetina z nich začne řidičům sloužit ještě do konce letošního roku. Významnou změnu projekty přinesou hlavně na východě Čech, kde se otevře úsek D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Časy v Pardubickém kraji.

V předvánočním termínu je v plánu také zprovoznění dvou úseků D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří. Poté se tato dálnice přiblíží o dalších více než 22 kilometrů k hranici s Polskem. „Úlevu od provozu ovšem zaregistrují nejdříve obyvatelé v Lubenci, kolem něhož bude brzy dokončen obchvat na dálnici D6. Jaký klid přinese nový úsek dálnice kolem města již poznali v Otrokovicích, kde se koncem června otevřel v polovičním profilu dálniční obchvat na D55. V celém čtyř-pruhovém uspořádání bude D55 sloužit od listopadu. Nejinak tomu bude i v případě D7 na obchvatu Panenského Týnce,“ konstatuje generální ředitel.

Více než stovka dálničních kilometrů je dále ve výstavbě. Pilotní projekt PPP zajistí dostavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, kde se najednou realizuje hned 32 km dálnice. „Pokračuje i stavba dvou úseků D3 kolem Českých Budějovic, úseku D7 kolem Loun, D35 z Časů po Ostrov či D55 mezi Babicemi a Starým Městem. Mezi Bělotínem a Rybím začala letos stavba D48 a na stejné dálnici se blíží do finále léta očekávaná stavba obchvatu Frýdku-Místku. Potřebné dálniční parametry získává na dvou místech také dálnice D46 spojující Olomouc s Vyškovem. Navíc do konce roku by mohlo být rozestavěno dalších 45,45 km dálnic,“ doplňuje Radek Mátl.

Výstavba silnic i odpočívadel

Obdobná optimistická čísla rozestavěnosti panují také na silnicích I. tříd, kde se aktuálně buduje přes 68 kilometrů. Celkem jde o 25 míst napříč regiony ČR, přičemž převážnou část ze staveb tvoří obchvaty měst a obcí. Práce probíhají mimo jiné v okolí Chrudimi, Krnova, Osové Bítýšky. Všude tam budou obchvaty hotové ještě letos. Čilý stavební ruch bude naopak nadále panovat třeba u Karviné, Opavy, Havlíčkova Brodu, Církvice, Doudleb nad Orlicí či Olbramovic. Zahájení netrpělivě vyhlížejí i na dalších místech, kde se v rámci přípravy již vybírá zhotovitel stavby. Jde například o Pardubice, Svitavy, Klatovy, Novou Paku, Mělník či Jaroměř.

Kromě silnic směřuje ŘSD ČR svoji pozornost také na vedlejší projekty, jako jsou například parkovací místa na odpočívadlech, která jsou nezbytnou součástí dálničních tahů. „Jsme si vědomi, že v této oblasti panuje historický dluh, na jehož smazání usilovně pracujeme. Rekonstrukcí vedoucí ke zvýšení kvality služeb prošla v minulých letech řada odpočívek. V plánu pak máme i zcela nové odpočívky, z nichž se jako první otevře odpočívka Studený (D1). Ve výstavbě je spolu s D35 odpočívka u Dolní Rovně. Letos začne i výstavba odpočívky Chotýčany na D3 před Českými Budějovicemi, která se bude realizovat v režimu Design a Build,“ uvádí generální ředitel.

Transformace na státní organizaci

Vedle výstavby a údržby silnic a dálnic podstoupilo ŘSD ČR i transformaci. Tento dlouhodobý proces přinese přeměnu právní formy a přejmenování organizace na Správu silnic a dálnic (SDS) a stane se ryze státní organizací. Jen pro připomenutí, ŘSD dosud stále funguje jako příspěvková organizace Ministerstva dopravy ČR. Transformace má mimo jiné přinést další zrychlení přípravy, výstavby a modernizace dopravní infrastruktury či značné ekonomické a finanční úspory, stejně jako zvýšení výkonu a efektivity nebo atraktivity na trhu práce a konkurenceschopnosti. „Nedávno byly vypořádány všechny uplatněné připomínky vzešlé z mezirezortního připomínkového řízení. Věcný záměr zákonu o SDS s.o., a dokument RIA tak mohyl být postoupeny k projednání do Legislativní rady vlády, která k materiálu vydala souhlasné stanovisko s některými připomínkami, které však nebrání provedení samotné transformace. Dále bude materiál předložen k projednání vlády ČR,“ vysvětluje postup Radek Mátl.

Legislativa a vůbec nastavení procesů jsou přitom velmi důležité právě z hlediska efektivity. „Abychom v oblasti přípravy a výstavby nové infrastruktury mohli nadále zlepšovat naše výsledky, je potřeba mít kvalitní legislativní prostředí. Nárůst byrokracie v předchozích letech byl enormní, což vedlo k neúměrnému prodlužování přípravy. Neutěšený stav se ale začíná měnit, a to i s naší pomocí při tvorbě legislativních úprav,“ dodává generální ředitel.

Letní přípravy na zimu

Jedním z klíčových úkolů ŘSD ČR je údržba dálnic a silnic. Ta se přitom liší podle ročního období. Aktuálně se už silničáři pomalu chystají na zimu. Ta poslední přitom jejich připravenost významně prověřila a přinesla další výzvy. „Na stavu komunikací ve všech krajích se projevilo časté kolísání teplot, déletrvající mrazy i značný objem napadaného sněhu. To vše mělo za následek, že se na komunikacích objevilo množství závad a poruch. Výmoly či jiné formy poškození byly patrné zejména na asfaltových vozovkách, které jsou na nepříznivé podmínky nejnáchylnější. Zaznamenali jsme proto větší počet stížností na stav komunikací. Jednalo se v podstatě o desítky našich silnic. Že byla letošní zimní údržba opravdu náročná, potvrzují také naše statistiky. Oproti loňské zimě spotřebovalo ŘSD více než dvojnásobně množství posypového materiálu. Údržbové vozy ze středisek SSÚD najezdily téměř dvojnásobné množství kilometrů,“ hodnotí situaci Radek Mátl.

Stav některých vozovek byl po poslední zimě natolik špatný, že bylo potřeba jednat okamžitě a nečekat na konec zimy. Operativní opravy výtluků v zimních měsících byly prováděny pomocí studené obalované směsi. S příchodem jarních měsíců se pak rozeběhly komplexnější opravy, které zlepší kvalitu vozovek na delší období.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...