1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Ředitelství silnic a dálnic ČR

RSD 1 14Dálnici do Rakouska chceme mít hotovou do roku 2025

České dálnice a silnice jsou stále vytíženější. Pravidelné sčítání ukázalo, že oproti roku 2016 narostla doprava za posledních pět let v průměru o 10 %, a to i navzdory lockdownům. To pochopitelně znamená výzvu pro Ředitelství silnic a dálnic ČR, které má na starosti hlavní komunikace v zemi.

V posledních letech intenzivně investuje do oprav i výstavby nových tahů. Prioritou je nyní například dokončení dálnice do Rakouska, ale i další projekty. „Plánujeme začít stavět zhruba 180 kilometrů nových silnic a dálnic,“ říká v rozhovoru pro Průmysl Dnes tiskový mluvčí Ing. Jan Rýdl.

Jaro je tu v plné síle a znovu se začalo pracovat na silnicích a dálnicích. Jaké zásadní projekty vás letos čekají?

Bude jich víc. Čeká nás pokračování stavební činnosti na akcích, které byly zahájené loni nebo v předchozích letech. Takových projektů máme na dálnicích a silnicích již čtyři desítky a další budou v nejbližších týdnech a měsících přibývat. V prvním čtvrtletí roku 2022 jsme měli rozestavěno přes 200 kilometrů nových dálnic a silnic. Dalších 100 kilometrů, respektive 20 projektů, je již ve fázi výběrového řízení na zhotovitele a letos budou předány do realizace.

Jedním z projektů, na nichž už pracujete, je výstavba dálnice D3 v úseku Třebonín – Kaplice nádraží. Co zde máte v plánu?

Výstavba dalšího úseku v tomto projektu začala letos v únoru. Je tedy teprve na svém počátku. Přesto jsou práce na této stavbě velice intenzivní. Jako vždy budou zpočátku prováděny skrývky ornice, různé zemní práce, jako je například hloubení zářezů, a začnou také práce na přeložkách inženýrských sítí. Úsek bude dlouhý 8,6 kilometrů a naváže na již budované úseky dálnice D3 na jihu Čech. Spolu s dvěma úseky D3 kolem Českých Budějovic máme nyní rozestavěno více než 28 kilometrů tohoto důležitého dálničního tahu, jenž spojí Českou republiku s Rakouskem. Dálniční spojení s tímto sousedním státem chceme mít kompletně hotové v roce 2025.

Zatím jsme zmínili věci, na kterých pracujete. Z jakých projektů, které jste dokončili loni, máte největší radost a proč?

Zásadním projektem loňského roku byla z pohledu Ředitelství silnic a dálnic ČR dokončená modernizace naší páteřní komunikace dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou. Přestože modernizace trvající 10 let budila řadu kontroverzí, zapíše se podle mě do dějin dopravního stavitelství v České republice jako úspěšný a odvážný projekt. Všichni, kteří se na tomto projektu podíleli, získali nesmírně cenné zkušenosti, které bezpochyby využijí na dalších stavbách. Samozřejmě mě těší každý zprovozněný kilometr nové dálnic a silnice, jejichž přípravu máme na starost. Řidiči zajisté ocení také například nové úseky dálnice D11 do Jaroměře, část D35 z Opatovic do Časů, dálniční obchvaty Panenského na D7, Otrokovic na D55 či Lubence na D6. Na silnicích prvních tříd se nám podařilo dokončit třeba obchvaty Chrudimi, Krnova či Osové Bítýšky. 

Jaký je aktuální stav českých silnic a dálnic? Jaké hlavní výzvy před vámi stojí?

Výstavba nových silnic a dálnic letos dosáhla nejvyšší úrovně za posledních zhruba 15 let. Díky obrovským finančním prostředkům vynaložených do přípravy staveb v posledních letech plánujeme začít stavět zhruba 180 kilometrů nových silnic a dálnic. Naším úkolem je samozřejmě také spravovat silniční a dálniční síť ve vlastnictví státu. Jsem moc rád, že se nám v posledních letech daří výrazně zlepšovat stav dálniční a silniční sítě v naší gesci a věřím, že tomu tak bude i v dalších letech. Naše činnost vede k bezpečnějšímu cestování a zvyšování komfortu pro řidiče. Výzvou je pro nás udržení nastoleného tempa ve všech oblastech naší působnosti. Budeme se i nadále snažit zlepšovat stav vozovek, mostů, odpočívek a dalšího majetku státu, o který se ze zákona staráme.

Mezi roky 2020 a 2021 jste realizovali Celostátní sčítání dopravy na dálniční a silniční síti ČR. Jak sčítání dopadlo a jaké zásadní výsledky a zjištění přineslo?

Celostátní sčítání dopravy zajišťuje ŘSD v pravidelných pětiletých intervalech, a to nejen na dálnicích a silnicích I. třídy v jeho správě, ale rovněž i na silnicích II. třídy a vybraných silnicích III. třídy a místních komunikacích některých statutárních měst. Zveřejněné výsledky z konce letošního ledna ukazují, že doprava oproti minulému sčítání, které bylo prováděno v roce 2016, opět významně narostla, a to v průměru o 10 %. Průběh sčítání i způsob jeho vyhodnocování přitom významně ovlivnila pandemie koronaviru. Výsledky tak reprezentují sčítání provedené ve vybraných termínech v druhé polovině roku 2020 a na jaře roku 2021, přičemž ze sčítání bylo vyloučeno období, kdy byla zavedena přísná vládní opatření s významným dopadem na mobilitu osob. Nárůst intenzit dopravy na dálniční síti činil 15 %, na silniční síti pak 9 %. Z hlediska skupin vozidel došlo u těžkých vozidel k nárůstu o 16 % a u osobních vozidel o 9 %.

Už jste se zmínil, že i letos budete pokračovat v dalších projektech. Rekonstrukce a výstavby nicméně spolykají poměrně dost peněz. Jak zajišťujete jejich financování? A máte na rok 2022 dostatečný rozpočet?

Rozpočet ŘSD vychází z objemu přidělených financí rozdělovaných ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). V říjnu 2021 schválila vláda návrh rozpočtu SFDI na rok 2022 ve výši 130,6 miliard korun. Finanční objemy pro ŘSD jsou v posledních letech rekordní. Stanovených cílů i výše prezentovaných výsledků nelze bez adekvátního finančního pokrytí dosáhnout. Nutno podotknout, že ŘSD dosahuje při čerpání financí vysoké úspěšnosti a efektivity, jelikož předpoklad a reálný finální účet se liší v řádu malých jednotek procent a blíží se takřka hranici 100 %.

I do dopravy stále více promlouvají technologie. Do jakých novinek, aplikací nebo technologií investujete nebo jste v poslední době investovali?

Daří se nám posouvat vpřed další činnosti, které ve výsledku optimalizují, zefektivňují a modernizují chod naší organizace. Tím mám na mysli implementaci různých systémů, jako je spisová služba, datové sklady, systém pro majetkoprávní přípravu, systém hospodaření s vozovou, centrální evidence vad a další a další. Zavádění těchto nových systémů je s postupující digitalizací nezbytné. Digitalizace procesů nám do budoucna přinese další zefektivnění činnosti, což je samozřejmě žádoucí.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...