Remet, s.r.o.
- Podrobnosti
- Kategorie: Exkluzivní rozhovory
Ročně vyrobíme 55-tisíc tun slitin hliníku hlavně pro automobilový průmysl
Společnost Remet, s.r.o., se sídlem v Brně působí na trhu v České republice od roku 1990. Od té doby se stala největším výrobcem slévárenských slitin hliníku v ČR a upevnila své postavení i na zahraničních trzích.
S jejím ředitelem a jednatelem v jedné osobě, Ing. Zdeňkem Čapkem, jsme mimo jiné hovořili o výrobní technologii tavení v solné lázni i o tom, podle čeho se zákazníci rozhodují, že budou odebírat slitiny hliníku právě od společnosti Remet, s.r.o.
Vaše firma je největším výrobcem slévárenských slitin hliníku v České republice. Kolik tun produkce ročně vyrobíte? A o jaké výrobky je největší zájem?
Ročně vyrábíme přibližně 55-tisíc tun slévárenských slitin hliníku. Z toho je přibližně 60 až 70 % základních slitin EN 46000, které se používají pro odlitky do automobilového průmyslu.
K výrobě využíváte technologii tavení v solné lázni. Můžete tento výrobní proces přiblížit konkrétněji?
Je to technologie, která umožňuje tavit všechny druhy hliníkových surovin, tedy i ty, které by bez soli v peci shořely. Jedná se především o třísky, stěry a tenkostěnné materiály, které mají poměr hmotnosti a povrchu velice nízký. To znamená, že mají velký povrch a malou hmotnost. Sůl působí tak, že chrání povrch hliníku, aby v peci neshořel, nezoxidoval. Jednak má tedy ochrannou funkci a jednak působí jako absorpční činidlo pro nečistoty, takže vsázku v tavící peci de facto čistí.
Jakou část vaší produkce umisťujete na českém trhu? Kolik jí směřuje do zahraničí?
Na tuzemském trhu najde odbyt asi 55 až 60 % naší produkce, 40 až 45 % exportujeme do zahraničí. Převážně do zemí Evropské unie.
Do kterých zemí nejvíce vyvážíte?
Do Německa, Rakouska, Chorvatska, Slovinska a na Slovensko. Mimo Evropskou unii dodáváme naše výrobky pouze do Švýcarska.
Jak moc je z vašeho pohledu pro zákazníky důležitá cena?
Cena se řídí poptávkou a nabídkou na trhu a aktuálním vývojem na burze. Proto je cena známá u všech obchodníků, takže rozdíly jsou v tomto směru opravdu minimální.
Co je tedy pro zákazníky při výběru dodavatele rozhodující?
Naše firma má proveden odběratelský audit. Její provoz je certifikován, musíme zákazníkům zajistit stabilitu kvality produkce a přesnost dodávky. To jsou naše výhody. Bez certifikace bychom u velkých zákazníků, kteří odebírají stovky tun měsíčně, neuspěli.
Kteří zákazníci jsou pro vás ti nejdůležitější?
Na tuzemském trhu je to jednoznačně Škoda Auto a dále komerční slévárny v Čechách, jako je Kovolis Hedvíkov či Tokoz Žďár nad Sázavou. Neměl bych zapomenout ani na naši vlastní slévárnu hliníku Kovolit Modřice. V zahraničí jsou to potom velcí odběratelé, výrobci odlitků pro automobilový průmysl jako Georg Fischer Schaffhausen ze Švýcarska či firma Honsel z Německa, kteří vyrábějí převážně bloky motorů a skříně převodovek pro automobilový průmysl.
Odrazila se na vaší produkci krize v automobilovém průmyslu v uplynulých letech?
Velkou krizi jsme prožili v letech 2008 a 2009. Tehdy byla Evropa v recesi, ale hlavním důvodem našich zhoršených hospodářských výsledů byl především nedostatek surovin. Byly velmi drahé a jejich značná část se exportovala z Evropy do Asie, zejména do Číny a Indie. Tehdy totiž čínská vláda dovoz surovin dotovala. Proto jsme museli ceny surovin přeplácet. Výroba se snížila asi o 20 % a hospodářské výsledky byly v červených číslech.
Ale v současné době žádnou krizi nepociťujeme. Produkci máme vyprodanou a každý měsíc vyrábíme na plný výkon. A automobilky v Evropě si z hlediska výroby momentálně vedou celkem dobře.
Vykupujete kovový odpad. Jaký konkrétně? A jakou jeho část pak využíváte při výrobě?
Jak už jsem říkal, používáme technologii tavení v solné lázni, takže jsem schopni zpracovat téměř veškerý hliníkový odpad, druhotnou surovinu, která je na trhu. Zpracováváme všechny druhy, i ty méně hodnotné, které by jinak nebylo možné zpracovat. V průměru máme výtěžnost kovu 85 %.
Dále se také zabýváte likvidací autovraků. Kde se nacházejí vaše specializovaná pracoviště a kolik vozidel ročně zlikvidujete?
Máme dvě pracoviště, jedno v Brně, druhé v Českých Budějovických. A za rok zlikvidujeme zhruba 5-tisíc vozidel.
Jak se vyvíjely tržby společnosti v posledních letech?
Tržby naší společnosti jsou závislé na ceně produktu, která kolísá podle poptávky a nabídky na trhu a podle ceny surovin na burze. Pokud se tedy cena slévárenských slitin snižuje, snižují se i naše tržby, aniž bychom vyráběli méně. Proto spíše než tržby jsou pro nás důležitějším ukazatelem hmotnostní jednotky: Jsem rád, že mohu konstatovat, že každoročně objem produkce zvyšujeme. V posledních letech rostou většinou i tržby, a to zhruba o 5 % ročně. Nesmí ovšem dojít k propadu cen na burze.
Jakým způsobem dbáte na ochranu životního prostředí?
Náš výrobní areál je velice moderní, všechny vsázky jsou zpevněny a odkanalizovány přes čistírnu odpadních vod. Spodní vody tedy neznečišťujeme vůbec. Také všechny naše provozy jsou odsávány, takže nečistý vzduch od tavících agregátů odchází přes filtrační jednotky a do ovzduší foukáme už jen čisté spaliny. Snažíme se tedy maximálně minimalizovat vliv našeho provozu na životní prostředí.
Můžete jmenovat nejdůležitější investice z posledních let?
Naší poslední investicí byla v loňském roce rekonstrukce a modernizace čistírny odpadních vod v našem výrobním areálu v Brně. O rok dříve to byla instalace nových hydraulických nůžek Lindemann 800 a v roce 2011 jsme také dokončili výstavbu pracoviště pro ekologickou likvidaci autovraků v Českých Budějovicích.
Jaké jsou hlavní plány společnosti na letošní rok?
Přiznám se, že na letošní rok žádné velké investiční projekty připraveny nemáme. Pouze provádíme takové investice, abychom zajistili prostou reprodukci výroby. Staré agregáty renovujeme, nakupujeme novou manipulační techniku, případně investujeme do ochrany životního prostředí. Lépe upravujeme vstupní vsázku, aby do pecních agregátů šly čistější suroviny, a tím pádem byly čistší spaliny a nezatěžovali jsme tolik atmosféru.
Průmysl Dnes
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
Loni poprvé od roku 2010 klesla výroba nábytku v…
Category: Firmy
Praha - V loňském roce klesla v České republice poprvé od roku 2010 výroba nábytku, a to oproti roku 2022 o 1,3…
Mero dokončilo modernizaci ropovodu IKL, pokračuje…
Category: Energetika
Praha - Státní společnost Mero letos dokončila modernizaci ropovodu IKL, kterým teče do Česka ropa z německého…
Německé dráhy vypínají odjezdové tabule na nástupi…
Category: Doprava
Berlín - Německé dráhy Deutsche Bahn (DB) chtějí předejít emisím tisíců kilogramů oxidu uhličitého (CO2) do ovz…
Podíl ropy z Ruska na dovozu do ČR loni mírně stou…
Category: Energetika
Praha - Podíl ropy z ruského ropovodu Družba loni na celkovém dovozu do Česka činil 58 procent, meziročně je to…
Polský Orlen jmenoval novým ředitelem bývalého šéf…
Category: Energetika
Varšava - Polská petrochemická skupina Orlen, kterou kontroluje stát, má nového šéfa. Stal se jím Ireneusz Fonf…
Připojte se: