1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Robertshaw, s.r.o.

Robertshaw 19Ve Šternberku jsme vybudovali závod evropského formátu

Z opuštěného brownfieldu vyrostl ve Šternberku během 20 let velice úspěšný výrobní závod nadnárodní společnosti Robertshaw. Jako ředitel jej takřka od samých počátků vede Pavel Doležel. Zkušený manažer si nejvíce cení toho, že se v prostředí menšího města, ve kterém žije přes 13-tisíc obyvatel, podařilo vytvořit evropsky významné centrum excellence s pověstí předního dodavatele (nejen) kvalitních termostatů či ventilů pro bílé zboží a techniku.

Šternberský závod byl původně investicí globální korporace Invensys, která se v roce 1999 rozhodla založit novou lokaci pro elektro-mechanickou výrobu se zaměřením na trhy střední a východní Evropy. Výhodou Šternberka byla mimo jiné tradice v oblasti výroby jemné mechaniky, ale i v dalších průmyslových odvětvích. Záměrem londýnského vlastníka bylo postavit zcela nový výrobní závod, který by postupně přebíral klíčovou roli v celoevropské elektro-mechanické výrobě.

„První zásadní posun přišel v letech 2000 a 2001, kdy se k nám z Itálie přestěhovala výroba komponentů pro bílé zboží. Jednalo se například o termostaty pro ledničky. Nakonec došlo ke strategickému rozhodnutí, že náš závod bude centrem elektro-mechanické výroby pro část produktů,“ vrací se k prvním letům Pavel Doležel, který se stal ředitelem závodu v roce 2001. Kromě investic korporace Invensys považuje za důležitou i tehdejší podporu státu, který šternberskému závodu jako jednomu z vůbec prvních přidělil investiční pobídky.

Získali investice i prestiž

Přestože se ředitelem závodu stal v relativně mladém věku, bylo mu 31 let, povedlo se očekávání investorů záhy naplnit. „Během tří až čtyř let se nám podařilo výrobu rozvinout tak, že jsme byli vyhodnoceni jako nejlepší závod skupiny Invensys pro oblast bílého zboží,“ říká ředitel s tím, že další změny nastaly v roce 2005, kdy byla do Šternberka opět z Itálie přemístěna kompletní výroba termostatů i ostatních komponentů pro bílé zboží. O dva roky později už měl závod 500 zaměstnanců a patřila mu strategická role v oblasti elektro-mechaniky v Evropě. Po dlouhodobě stabilním období přišel v roce 2014 nový milník, a sice prodej celé divize skupině Robertshaw Holdings a přejmenování společnosti na Robertshaw, s.r.o. „S novým vlastníkem se k nám v letech 2015 a 2016 přesunula výroba z Německa a Monaka, jednalo se o lisované plastové díly a ventily, které dodáváme nejen našim zákazníkům, ale i dalším závodům skupiny Robertshaw,“ vysvětluje Pavel Doležel.

Tak vzniklo moderní centrum excellence, ve kterém se zaměřují na montáž výrobků, na produktový management a uplatňují také principy pokročilé vertikální integrace. „Těší nás, že dnes má závod ve Šternberku evropskou roli a že je strategický a získává spoustu investic. Například loni jsme zahájili výrobu nové generace vodních ventilů za zhruba 80 milionů korun. Celkově ale budeme do této technologie investovat přes 200 milionů,“ poznamenává ředitel, který vede všechny evropské závody. Ve Šternberku jsou v současnosti schopni ročně vyrobit až 8 milionů kusů termostatů a zhruba 5 milionů kusů ventilů. Zákazníky mají v 60 zemích světa od Evropy, Blízkého východu a Afriky, přes Austrálii a Čínu až po severní Ameriku. Podle hodnocení Czech Investu se pravidelně řadí mezi TOP 10 českých exportních firem. „Důležité pro nás je, že nezávisíme jen na evropském trhu, ale jsme diverzifikovaní. Velké zakázky máme třeba v Egyptě, v zemích Arabského poloostrova či v Rusku,“ doplňuje Pavel Doležel, který za základ považuje spolupráci s prestižními značkami typu Whirlpool, Bosch nebo Gorenje.

Automatizace je jednou z cest

Z hlediska trhů zůstává prioritou bílé zboží, avšak společnost Robertshaw dodává třeba i do automotive, kde jsou žádané její termostaty a ventily pro klimatizace. Jejím zákazníkem je například značka traktorů John Deer. Značný potenciál pak skýtají projekty ze sféry elektromobility, konkrétně spolupráce se světoznámou firmou Tesla. „Přestože jsme významný dodavatel pro oblast bílého zboží, snažíme se prosadit i v dalších oblastech, jako je právě automotive. Je to pro nás příležitost stejně jako vývoj novinek u bílého zboží, kde zákazníci i spotřebitelé zvyšují tlak na parametry výrobků,“ uvádí ředitel. Společným parametrem obou odvětví je zejména snižování spotřeby energií, což v praxi znamená, že třeba vodní ventily musejí být vyvíjeny a vyráběny velmi přesně, aby umožňovaly optimalizaci spotřeby vody u praček nebo myček. Podobný důraz na úspornost je typický i pro termostaty, které se instalují v chladničkách a mrazničkách. Nové generace výrobků jsou dozajista nezbytným krokem k rozvoji firmy. Totéž platí pro nové výrobní technologie.

Podle Pavla Doležela lze automatizovat až 60 % výroby. Zbývající část bude vždy stát na manuální práci. V širokém portfoliu, které zahrnuje přibližně 5-tisíc variant výrobků, je automatizována velkosériová produkce. U výrobků s menšími objemy je naopak zapotřebí flexibilita tak, aby firma dodávala malé série v řádu stovek či maximálně několika tisíc kusů. „Zejména proto u nás nemůže být plná automatizace. Kromě jemné montáže, kterou u nás provádějí hlavně ženy, potřebujeme také operátory, kteří dodávají materiál na linky nebo kontrolují kvalitu. Musejí zvládat práci o velkých objemech i obsluhovat poměrně složitá zařízení,“ zdůrazňuje ředitel společnosti Robertshaw. Kvalifikace zaměstnanců, kterých v závodě pracuje zhruba 450, musí odpovídat mimo jiné tomu, že ve Šternberku v roce 2013 jako jedni z prvních na světě instalovali informační systém na platformě cloudu. Operátoři tak kromě samotné manuální montáže elektro-mechanických komponentů musejí ovládat práci s informačním systémem, se skenery čárových kódů a podobně.

Daří se i v Trnavě

Zatímco ve Šternberku je od roku 1999 soustředěna elektro-mechanická výroba, ve slovenské Trnavě je od roku 2000 čistě elektronická výroba. Tamní sesterský závod produkuje části bílých spotřebičů, které dodává podobnému spektru zákazníků. „V Trnavě jsme si vypracovali pozici evropského centra v oblasti elektronické výroby. Závodu se daří dobře. Získal zajímavé zakázky od skupiny Bosch a dalších značek a v současné době je plně vytížený,“ hodnotí Pavel Doležel. Propojenost závodů podle něj ilustrují třeba lisované plastové díly, které se ve Šternberku vyrobí a v Trnavě montují do samotných produktů.

Součástí klíčových evropských lokací je i Bulharsko, kde se společnost Robertshaw zaměřuje na nové aplikace. „Naše výrobní závody se snažíme dál rozvíjet tak, aby fungovaly jako centra excellence pro danou výrobu. Chceme, aby byly na vysoké úrovni z hlediska technologií i schopností a kompetencí zaměstnanců. Rád používám pojem vertikální integrace, která nám v konečném důsledku snižuje náklady. Jestliže jsme schopni si například klíčové díly sami vyrobit, jsme flexibilnější i konkurenceschopnější,“ dodává ředitel.

Ve všech závodech společnosti Robertshaw budou dlouhodobě pokračovat v investicích do automatizace i do nových výrobků. „Podstatné je, abychom byli konkurenceschopní vůči dalším dodavatelům, ať už z Číny nebo z Evropy, kde je trh bílého zboží i odvětví automotive stále velmi silný. Uvědomujeme si, že naše budoucnost závisí i na tom, aby se všem našim zákazníkům dařilo,“ uzavírá Pavel Doležel, podle kterého se trhy oproti předchozím letům stabilizovaly a zákazníci přece jen dávají místo růstových prognóz přednost opatrnosti.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...