1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Schäfer – Sudex, s.r.o.

schafer sudex 18Výrobce nerezových sudů hlásí top výsledky

Zhruba před rokem Zdeněk Zelený, obchodní ředitel a prokurista společnosti Schäfer – Sudex, s.r.o., v rozhovoru pro Průmysl Dnes prognózoval, že se tradičnímu výrobci nerezových KEG sudů v roce 2018 podaří navýšit prodeje o 10 %. Přesně tak se i stalo, protože firmy Schäfer – Sudex, s.r.o., z Ledče nad Sázavou a Schäfer Container Systems z Neunkirchenu loni společně vyrobily 1,2 milionu sudů, do kterých se stáčí především pivo z českých i zahraničních pivovarů.

Podobně by se společnosti Schäfer – Sudex, s.r.o., která od roku 1995 patří do německého koncernu Schäfer Werke GmbH, mělo dařit i letos. „Jsme rádi, že se nám v roce 2018 podařilo plán splnit. V našich dvou závodech jsme vyrobili celkem 1,2 milionu sudů. Potěšilo nás to i proto, že naše mateřská firma slavila 40 let od založení,“ říká Zdeněk Zelený, který celkově uplynulý rok hodnotí jediným, zato velmi výstižným slovem „top“. Oba kooperující závody totiž vzdaly hold významnému výročí také vyrobením celkem 25. miliontého sudu.

Podle obchodního ředitele a prokuristy společnost Schäfer – Sudex, s.r.o., opět dostála pověsti stabilního výrobce, který již pátým rokem funguje na bázi nepřetržitého provozu s 21 směnami týdně. „Z dalších událostí musím zmínit dokončení naši investiční výstavby v Ledči nad Sázavou, kde jsme v září 2018 otevřeli naši novou administrativní budovu se zázemím pro zaměstnance, kteří mohou využívat nové kanceláře, kantýnu či jídelnu,“ uvádí zástupce společnosti, která široké veřejnosti představila také inovovanou výrobní technologii, do které za předchozí dva roky investovala kolem 10 milionů euro. Právě pravidelné investice do technologií, budov, personálu a vývoje nových produktů jsou tím, co celou skupinu Schäfer Werke posouvá vpřed a pomáhá vytvářet silnou pozici na globálním trhu. Vždyť bez investic a výrazného rozšíření zejména lisovacích a svářecích linek, které jsou na bázi automatizace, by v Ledči nad Sázavou jen stěží od 90. let navýšili výrobu o 300 %. Dnes, kdy má firma Schäfer – Sudex, s.r.o., více než 300 zaměstnanců, denně vyrobí kolem 3-tisíc kusů nerezových sudů, které míří k zákazníkům do celého světa.

Export stále roste

„V letošním roce se budeme snažit pokračovat v nastoleném trendu a věříme, že se nám podaří splnit nejméně to, co jsme dokázali v roce 2018. Zakázková náplň to zatím potvrzuje. Uvidíme, zda bude celý rok probíhat v tomto duchu, protože už máme náznaky, že ve druhé polovině roku může přijít určitá stagnace,“ nastiňuje Zdeněk Zelený obchodní plány, jejichž součástí obvykle bývá více možných variant. Podstatné je, že se prakticky celý pivovarnický trh ve střední a východní Evropě vyrovnává s klesající spotřebou čepovaného, tedy sudového piva. O to větší význam při takovém vývoji získává export do dalších světových regionů.„Skutečně je pro nás výhodou, že prodej exportního piva roste. Také obrátkovost sudů je daleko delší, než když pivo prodáváme, jak se říká, kolem komína. Exportní prodej vždy vyžaduje více sudů, protože ne každý pivovar využívá jednorázových umělohmotných sudů. Další výhodou je pak rostoucí poptávka po méně objemných sudech. Jsou to hlavně 30-litrové, 20-litrové a 15-litrové sudy,“ vysvětluje obchodní ředitel společnosti Schäfer – Sudex, s.r.o. O nerezové KEG sudy menšího objemu je zájem hlavně v moderních pivních podnicích, ve kterých se čepuje více druhů piv. Dodávané pivo se v nich rychle mění, protože jejich provozovatelé chtějí konzumentům nabídnout co největší pestrost. „Je to určitě celoevropský trend,“ doplňuje Zdeněk Zelený.

Když se podíváme mimo Evropu, je pro výrobce z Ledče nad Sázavou velmi atraktivní trh ve Spojených státech amerických, kde se dceřiná obchodní společnost stará o uspokojení poptávky ze strany malých tzv. craftových pivovarů. Jejich specifikem jsou mimo jiné galonové sudy. „V Americe se snažíme pokračovat v trendu prodeje sudů do malých řemeslných pivovarů, které tam stále vznikají jako houby po dešti. Letos sice vnímáme mírný útlum a uvidíme, jak tomu bude v roce 2020, ale celkově i tam chceme pokračovat v trendu roku 2018, který pro nás byl velice úspěšný,“ pokračuje obchodní ředitel společnosti Schäfer – Sudex, s.r.o.

Rozhoduje kvalita i jméno

Její obchodníci ovšem pokračují v aktivitách také na dalších trzích, které mají velký potenciál. Týká se to zejména asijských zemí, kde se však teprve čeká na výraznější vzestup zájmu o čepované sudové pivo. Roli samozřejmě hraje i konkurence v podobě místních výrobců. „Víme, že na žádném trhu nemůžeme spát na vavřínech a že naopak neustále musíme dobývat nové trhy. Proto i v Asii máme situaci pod kontrolou a kontaktujeme rozvíjející se pivovarské země. V poslední době jsme začali vyvážet o něco více sudů do Vietnamu, Kanady, Japonska a pořád platí, že se snažíme také o Indii a Čínu,“ sděluje Zdeněk Zelený. Renomé Česka jakožto světové pivovarnické velmoci s roční spotřebou 141 litrů piva na hlavu za rok 2018 podle něj výrobcům pomáhá spíše v konverzační než v čistě obchodní rovině. Rozmlouvat se zahraničními zákazníky o tradici českého piva je příjemné zpestření, zásadní věcí je ale kvalitní nerezový obal, který bude splňovat všechny požadavky. Co ještě při prodeji sudů rozhoduje? „Pro nás je to určitě kvalita, dlouhodobá účast na trhu a pak také jméno Schäfer, což je v nápojářském průmyslu celosvětově uznávaná značka,“ odpovídá zástupce společnosti Schäfer – Sudex, s.r.o.

Přestože jsou nerezové sudy docela konzervativním typem výrobku, zaměřují se v Ledči nad Sázavou také na novinky, jako jsou třeba QR kódy nebo barevná označení sudů sítotiskem. Pivovary si díky tomu mohou na sudy vytisknout například svoje barevná loga. Mezi inovace před časem patřily také oblíbené „fresh kegy“ neboli sudy o objemu 10 litrů, které se výborně hodí pro zahradní grilování či nejrůznější společenské příležitosti. „Můžu říct, že do budoucna již něco nového připravujeme, ale zatím by bylo předčasné uvádět jakékoli podrobnosti,“ upřesnil Zdeněk Zelený.

Osobně by si jako milovník zlatavého moku přál, aby se čepovanému pivu (nejen) na českém trhu dařilo o něco lépe než v současnosti, kdy 64 % celkové spotřeby připadá na pivo balené, nejčastěji lahvové. Zatímco dříve se pivaři scházeli v hospodách a restauracích, dnes jsou hlavním místem spotřeby domácnosti. Podle odborníků jde o fenomén, který snižuje kredit po staletí utvářené české pivní kultury. Situaci na trhu hodně ovlivnilo zavedení elektronické evidence tržeb (EET) v roce 2016 a pak také tzv. protikuřácký zákon z roku 2017. Samostatnou kapitolou jsou značně rozdílné ceny čepovaného a lahvového piva. „Kvůli tomu všemu návštěvnost pivních barů a restaurací klesla o 30 až 35 % a některé menší hospůdky se dokonce zavíraly. Postupně se sice návštěvnost zase zvedá, ale cenový rozdíl mezi čepovaným a lahvovým pivem je pořád dost velký. Tam vidím velkou rezervu,“ dodává obchodní ředitel a prokurista společnosti Schäfer – Sudex, s.r.o., která se kromě nerezových sudů od roku 2007 zabývá také výrobou přepravních průmyslových kontejnerů na pevné a kapalné látky a granuláty převážně pro potravinářství a chemii. Ve svém rozvoji se tak může spolehnout na druhou velmi perspektivní specializaci.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...