1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

SCHOTT Flat Glass CR, s.r.o.

Shott flat glass19Sklářská firma sází na inovace a její obrat roste

Výroba skla má v České republice dlouhou tradici, v mnoha regionech se vyrábí už stovky let. Příkladem je i Valašské Meziříčí, kde má své zázemí firma SCHOTT, jež tady provozuje hned několik divizí. Zaměřuje se na montáž skleněných optických vláken, která přenáší světlo, zpracovává ploché sklo pro domácí spotřebiče a vyrábí dveřní systémy pro chladírenské boxy v supermarketech.

 

Právě o ně je v poslední době velký zájem, protože obchodní řetězce chtějí snižovat své výdaje za energie. Poslední dva roky byly pro společnost turbulentní. Růst očekává i v příštím roce, kdy by měla těžit z investic a opřít se o novou růstovou strategii.

Skupina SCHOTT má v České republice hned několik společností. Jednou z nich je SCHOTT Flat Glass CR, s.r.o., která v rámci svých dvou divizí zpracovává ploché sklo určené pro domácí spotřebiče a zaměřuje se na výrobu dveřních systémů a vitrín pro profesionální prezentaci chlazeného a mraženého zboží. Divize Home Appliance vyrábí skleněné části dvířek a ovládacích panelů pro bílou techniku a divize Food Display je zaměřena na výrobu prosklených částí chladících vitrín, jež jsou určené jak pro supermarkety, tak i pro náročné zákazníky. „Zákazníkům také nabízíme dovybavení existujících chladících vitrín a tím výrazné úspory spotřeby elektrické energie. Inovativními prvky jsou alternativní světelné zdroje a řešení s minimální spotřebou elektřiny,“ vysvětluje Mgr. Jerzy Marcin Macko, MBA, generální ředitel a jednatel SCHOTT Flat Glass CR, s.r.o. Druhou je SCHOTT CR, s.r.o., která je v rámci divize Lighting and Imaging zaměřena na montáž výrobků z průmyslových optických vláken a LED diod, které slouží pro osvětlení. Díky zvládnutí technologie skla, optických vláken, LED diod a jejich vývoje, přináší společnost na trh výrobky s mimořádnými vlastnostmi.

Od čočky k modernímu sklářství

Zajímavé je, že historie sklářského průmyslu ve Valašském Meziříčí se datuje do roku 1855. Sklárna, kterou zde vlastnila rodina Reichů, svého času patřila k významným podnikům v regionu. I po druhé světové válce se zde sklářský průmysl rozvíjel. V továrně se vyráběly například skla do televizních obrazovek. Mateřská společnost SCHOTT byla založena zhruba ve stejném období v Jeně v Německu. Počátky úspěšného byznysu, který přetrval až do 21. století a nadále se rozvíjí, jsou spojené se jmény Otto Schott, Ernst Abbe a Karl Zeiss. Tito muži si podmanili trh, když se chopili výzvy a vynalezli boro-silikátové sklo. Potom už to šlo ráz na ráz, přicházely další produkty a inovace. Toto tempo drží společnost dodnes. Nynější sídlo mateřské společnosti je v německém Mainzu.

Koncern SCHOTT vstoupil na český trh v roce 1995, o čtyři roky později už byl 100-% vlastníkem firmy a postupně rozvíjel své divize až do současné struktury. „Řízení naší firmy je výjimečné. Jsme nadace, takže naše akcie jsou neprodejné a veškerý zisk investujeme zpět do společnosti. Do vývoje, výzkumu technologií a zaměstnanců. Mezi firmami je to poměrně unikátní,“ dodává generální ředitel.

Sklo do sporáků i chladicích boxů

Produkty, které ve Valašském Meziříčí vznikají, slouží v celé řadě oborů a průmyslových segmentů. „Zpracováváme ploché sklo pro domácí techniku, vyrábíme prosklení pro nábytek do supermarketu, naše výrobky nachází uplatnění v automobilovém průmyslu, medicíně nebo letectví,“ konstatuje Jerzy Marcin Macko. Kromě výroby má podnik i své výzkumné a vývojové oddělení, které rozhodně nezahálí. Například výzkum a vývoj v divizi Food Display se věnuje i inovacím pro trhy v Brazílii nebo v Malajsii. „Sklo je nádherný materiál a pořád otevírá nové možnosti. Navíc firma SCHOTT je od počátku s inovacemi spojena, patenty jsou pro nás důležité. Do výzkumu a vývoje investujeme v různých rovinách. Zaměřujeme se jak na vylepšování výroby a technologií, tak na vývoj nových výrobků. Trendem je například sklo pro domácí spotřebiče, které zjednodušuje údržbu, nebo digitalizovaná obsluha,“ vysvětluje generální ředitel.

Výrobní kapacity má firma vysoké. Ročně vyrobí kolem 2,2 milionů kusů optických vláken, které mohou posloužit až pro jeden milion automobilů. Co se týká klíčového produktu, skleněných stěn pro mrazicí a chladicí boxy, vyrobí jich tolik, že by posloužily pro 76 kilometrů boxů. Pro domácí spotřebiče vyprodukuje asi 930-tisíc m² skla, které váží 10-tisíc tun.

Nová strategie je růstová

Svůj fiskální rok společnost uzavírá k poslednímu zářijovému dni. Loni generovala obrat ve výši 44,5 milionů euro. První čtvrtletí nového finančního roku prozradilo, jak na tom bude firma v roce 2019. A tendence jsou opět růstové. „Očekáváme, že obraty porostou tempem 6 až 7 %. Největší podíl na našem zisku mají produkty divize Food Display, kde dva roky po sobě pozorujeme stabilní růst. Je to tím, že většina supermarketů chce šetřit energii i životní prostředí a po sklech na chladicí boxy je velká poptávka,“ doplňuje Jerzy Marcin Macko.

Protože je společnost SCHOTT Flat Glass CR, s.r.o., součástí nadnárodního koncernu, je těžké určit, kolik procent výrobků zůstává na českém trhu a kolik putuje do zahraničí. Produkty se dostávají do všech koutů Evropy, nejen do zemí Evropské unie. „Pokrýváme trhy v Evropě, Asii, na Blízkém východě. Můžeme pak tedy říct, že naše produkty směřují do téměř celého světa. Konkrétnější můžu být v segmentu B2B spolupráce, protože od nás výrobky k dalšímu zpracování odebírají firmy v České republice, v Maďarsku i v Polsku. Ve střední Evropě jsme proto významným hráčem,“ uvádí generální ředitel.

Aby firma podpořila další růst, přijala novou obchodní strategii, která je odpovědí na turbulentní rozvoj v posledních letech. Pro koncern je klíčové, aby dokázal rychle a pružně reagovat na požadavky svých zákazníků, a to při výrobě, obchodu i při změnách technického zadání. „Dokument obchodní strategie nyní studujeme napříč celým koncernem, abychom se jím mohli začít řídit,“ dodává Jerzy Marcin Macko.

Zúročit investice za 5 milionů euro

Pro valašskomeziříčskou společnost dnes pracuje kolem 570 lidí. Podnik má české i zahraniční zaměstnance a aktuálně se nepotýká s jejich nedostatkem. „Už jsem se zmínil, že jsme prošli bouřlivým rozvojem. Přijali jsme zaměstnance z ciziny a jsme s nimi spokojeni, velmi rychle se začlenili a s našimi lidmi vytvořili skvělý tým. Nyní je pro nás důležité, aby k nám zaměstnanci chodili rádi, v práci se jim líbilo, a tak přispívali k růstu firmy. Na to se budeme v budoucnu soustředit,“ zdůrazňuje generální ředitel.

Protože loni firma investovala 5 milionů euro do svého vývoje, zaměří se na to, aby investici jak se patří zúročila. Do provozu uvedla nové technologie, které umožní rychleji reagovat na změny a požadavky zákazníků, tak jak je to zakotveno v nové obchodní strategii. Zároveň bude moct nabídnout širší spektrum výrobků. „Práce se sklem nás pořád baví, je to úžasný materiál. Kolikrát si ani neuvědomujeme, kde všude je sklo použité. Proto u nás říkáme, že SCHOTT je součástí života každého z nás. A musím říct, že je to pravda. Dodáváme na trh mnoho výrobků a užitkového skla, nenápadným příkladem jsou například rozbušky do airbagů. Sklo je v endoskopech a dalších medicínských produktech. SCHOTT je výlučným a jediným dodavatelem skla pro největší teleskop na Havaji, jimž se pozoruje vesmír. Sklo tak opravdu nachází využití v různých oblastech lidského života,“ uzavírá Jerzy Marcin Macko.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...