1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

SCHOTT Valašské Meziříčí

Shott flat glass19Posunuje výrobu skla novými směry

Společnost SCHOTT je už 25 let součástí stejnojmenného technologického koncernu, který se svými výrobky a inovacemi zapisuje do dějin sklářského průmyslu už od 19. století. Výrobky závodů SCHOTT míří do odvětví průmyslu domácích spotřebičů, farmaceutického průmyslu, solární energie, elektroniky, optiky a automobilového průmyslu.

Koncern je se svými výrobními závody a obchodními zastoupeními přítomen na všech důležitých trzích světa. Zaměstnává celosvětově víc než 16 500 zaměstnanců v 34 zemích a podílí se na celosvětovém obratu částkou necelých 3 mld. eur. O českém závodu, který má své sídlo ve Valašském Meziříčí a je již pevným článkem mezinárodní skupiny, jsme si povídali s jeho generálním ředitelem Mgr. Jerzy Marcinem Mackem, MBA.

Společnost SCHOTT působí na českém trhu již 25 let. Připomněli jste si toto výročí nějakými akcemi či oslavami? Pandemická doba masovým akcím příliš nepřeje, ale v komornějším duchu by se již oslavy odehrát mohly.

Epidemie nás bohužel omezila ve formě i rozsahu oslav, ale doufáme, že na podzim se už budeme moci sejít ve větším počtu – i s našimi zákazníky a dodavateli z regionu. Zatím o sobě dáváme vědět prostřednictvím billboardů a informací, které o firmě šíříme v našem regionu. Kromě toho pořádáme pro naše zaměstnance drobné akce, jejichž sjednocujícím symbolickým prvkem je číslo 25, které se váže k našemu jubileu.

Kam až sahá historie vašich výrobních areálů? Stál zde váš závod ještě před vstupem do skupiny SCHOTT?

Naše firma navazuje na dlouholetou tradici sklářství v tomto regionu, kde se sklo vyrábělo už od konce 19. století. Historie zpracování a využití tohoto materiálu je velmi pestrá. Jako zajímavou perličku mohu uvést, že se zde kdysi vyráběla stínidla elektrického osvětlení s názvem „Plamínek“, která byla namontována také na lodi Titanic, a tak nyní leží na dně oceánu. Součástí skupiny SCHOTT se náš podnik stal v roce 1996. Vstup do mezinárodní společnosti odstartoval změny ve výrobním programu, který je v rámci celé skupiny velmi pestrý a široký. SCHOTT je zajímavý netradičním použitím skla pro různorodé technické aplikace, například skleněná optická vlákna do stomatologických zařízení nebo lékařských endoskopů.

Společnost SCHOTT se sídlem ve Valašském Meziříčí je rozdělena do divizí. Jaké jsou jejich kompetence?

Společnost SCHOTT CR má divizi Lighting and Imaging, která se specializuje na zpracování skleněného optického vlákna pro různé druhy výrobků, jež nalézají uplatnění například v medicíně. Toto vlákno se však používá také v automobilech pro lehké podsvícení interiéru, díky kterému není nutno rozsvěcovat při nástupu do auta, a obdobné použití mají naše produkty také v letadlech. Skleněné vlákno má tu skvělou vlastnost, že věrně, nezkresleně přenáší obraz a zároveň nepřenáší žádnou elektrickou nebo tepelnou energii.

Ve Valašském Meziříčí sídlí také SCHOTT Flat Glass, kde zpracováváme ploché sklo určené pro domácí spotřebiče, a současně zde vyrábíme dveře a dveřní systémy do supermarketů. Divize Home Appliance, tedy divize plochého skla, vyrábí skleněné části dvířek a ovládacích panelů pro bílou techniku (domácí spotřebiče). Koncoví zákazníci naleznou naše produkty v kuchyních, kde je naše sklo součástí dveří pečících trub. Jedná se o bezpečnostní sklo, které v případě rozbití chrání zákazníka, a zároveň teplotně izoluje. Potisk je technicky vyspělý, takže umí zvýšit efektivitu pečení, a zároveň imituje různé druhy materiálu. Díky tomu může lépe a levněji vznikat design kuchyně. Temperované sklo nalézá uplatnění také v kuchyňkách karavanů. Další divize s názvem Food Display je zaměřena na výrobu prosklených částí chladících a mrazících vitrín určených jak pro supermarkety, tak i pro náročné privátní zákazníky. Jedná se o perspektivní produktovou kategorii, protože podle nových nařízení už supermarkety nemohou mít otevřené chladicí kabinety. Díky dveřím a dveřním systémům je energie využívána pouze na chlazení nebo mražení produktu a není vypouštěna do okolního prostoru.

Jaká je aktuální velikost společnosti SCHOTT s ohledem na rozsah areálů a počet zaměstnanců? Můžete prozradit, jakých hospodářských výsledků v posledních letech dosahujete?

Máme kolem 560 zaměstnanců a dosahujeme ročního obratu zhruba 60 až 65 mil. eur.
Období pandemie k nám bylo milosrdné a v této chvíli jsme na tom dokonce ještě lépe. V aktuálním fiskálním roce očekáváme opravdu pěkné výsledky a překročení plánu.

Během pandemie jste tedy nezaznamenali útlum poptávky?

Pokles poptávky jsme zaregistrovali pouze během první vlny pandemie na jaře 2020. Ale diverzifikace našeho výrobního programu nám hodně pomohla. Jednotlivá odvětví, do kterých dodáváme, mají různou dynamiku. V jedné kategorii jsme zaznamenali pokles, ve druhé se ještě neobjevil a ve třetí už nabíhaly nové objednávky. Když se útlum rozdělil mezi jednotlivé divize, tak celkově jsme nijak významně postiženi nebyli. Obtížné období jsme tedy překonali velmi dobře a už minulý rok v červenci jsme se dostali na normální úroveň poptávky. Rok 2021 je pro nás zatím velmi dobrý.

K  jakým zákazníkům míří vaše výrobky? Zůstávají v tuzemsku anebo míří také na export?

Divize Home Appliance dodává výrobky značkám Whirpool, Indesit, Amica, Gorenje/Mora, Dometic a divize Food Display zase prodává retailovým zákazníkům Kaufland, Globus, Lidl, Auchan, Itermarche a v rámci produkce OEM společnostem Carrier, Viessmann, Hauser, Liebherr. Divize Lightning and Imaging má mezi svými zákazníky ASML Netherlands B.V., KARL STORZ SE & Co. KG nebo Olympus Winter & Ibe GmbH. Většinu našich výrobků lze nalézt v ČR i celé Evropě, ale začínáme dodávat také do Asie a Austrálie.

Na jaké produktové inovace se nyní zaměřujete? Na jaké trendy a požadavky zákazníků reagujete těmito inovacemi?

Jak už jsem zmínil, chladicí a mrazicí boxy v supermarketech musejí mít dveře kvůli úspoře energií. To představuje určitou nevýhodu, protože mezi zákazníkem a produktem je překážka, kterou se však my snažíme proměnit ve výhodu. Naše dveře mají zabudovaný display, kde jsou promítány informace například o nutričních hodnotách, slevách a podobně. Kromě toho se soustředíme na barvy používané při potisku izolačního nebo temperovaného skla a zaměřujeme se na takové aspekty produktů, které mohou zvýšit jejich efektivitu. Ve Valašském Meziříčí máme vývojové centrum pro Food Display a zde vyvinuté inovace jsou využívané různými závody SCHOTT po celém světě.

Jaké investiční projekty do rozvoje technologií a areálů se vám podařilo realizovat v uplynulém období? Jaké připravujete na letošní či příští rok?

Koncern SCHOTT investuje značné finanční prostředky do rozvoje technologií. Zajímavostí je, že se už před nějakou dobou zaměřil na vývoj ampulek na očkovací séra, což se v době pandemie ukazuje jako prorocký odhad. Dnes společnost dodává ampulky všem firmám, které vyrábějí vakcíny proti onemocnění COVID-19. Pokud bych hovořil o českém podniku, tak ve Valašském Meziříčí jsme investovali do instalace temperační pece, automatizace nebo také do zlepšení kvality pracovního prostředí. Během následujících dvou let chceme investovat do další temperační pece na rozměrově větší skla.

S jakými vizemi a plány se díváte do příštích let? Očekáváte růst firmy a plánujete změny výrobního programu? V jakých produktech či technologiích vidíte budoucnost sklářského průmyslu?

Vzhledem k tomu, že především naše dveře a dveřní systémy do chladicích a mrazících boxů jdou nyní velmi dobře na odbyt, očekáváme v následujících letech meziroční růst více než 6 %. Tedy zlepšující se hospodářské výsledky. V rámci inovací se ve Valašském Meziříčí chceme zaměřit na výrobky s větší přidanou hodnotou s ohledem na úsporu energií i digitální formu komunikace se zákazníkem. Pokud se však podíváme na koncern SCHOTT v celosvětovém kontextu, tak naše značka posunuje výrobu skla novými směry. Aktuálně je asi nejzajímavějším produktem skládací mobilní telefon, u kterého je možné ohnout sklo. To odráží trendy, které se nyní začínají objevovat ve sklářském průmyslu.

Skvělých výsledků v oblasti inovací dosahuje SCHOTT nejen díky investicím do moderních technologií, ale také díky špičkovým odborníkům, kteří vyvíjejí nové produkty ve vašich laboratořích. Daří se vám udržet kvalifikované zaměstnance?

SCHOTT je perspektivním zaměstnavatelem, který o své zaměstnance pečuje. Ano, na naše zaměstnance jsou kladeny vysoké nároky na produktivitu a kvalitu, ale zároveň je našim cílem, aby se v práci cítili dobře. Ve všech závodech SCHOTTu na celém světě se každý rok provádí mezi zaměstnanci průzkum spokojenosti. V lednu až únoru 2021 byl realizován poslední z těchto průzkumů. Jednalo se o kritické období pandemie, ale přesto většina zaměstnanců ve světě i ve Valašském Meziříčí firmu velmi dobře ohodnotila a vyjádřila nadprůměrnou spokojenost. Jsme rádi, že jsme získali tuto pozitivní zpětnou vazbu, kterou vnímáme jako uznání naší snahy zlepšovat podmínky lidí v naší společnosti i našem regionu.

S cílem přispívat k rozvoji regionu souvisí také vyhlášení závazku koncernu SCHOTT dosáhnout do roku 2030 uhlíkové neutrality. Náš závod ve Valašském Meziříčí se k této iniciativě samozřejmě také připojuje. Jde o velmi ambiciózní závazek, který jsme začali plnit v roce 2020. Loni byla vyhlášena strategie a nyní plánujeme zavedení konkrétních inovativních technologií, které by nám pomohly tohoto cíle dosáhnout.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...