1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

ŠKO-ENERGO, s.r.o.

sko energo 04 14Cenu tepla držíme dlouhodobě na přijatelné a stabilní úrovni

Výroba automobilů je životně závislá na pravidelné a hlavně spolehlivé dodávce tepla a elektrické energie.

 

Hlavním dodavatelem těchto médií do výroby Škody Auto v Mladé Boleslavi, ale i v jejích pobočkách v Kvasinách na Rychnovsku a ve Vrchlabí v Podkrkonoší je společnost ŠKO-ENERGO. O tom, jak spolupráce obou firem začala, i o tom, jaké jsou výhody centrálního zásobování teplem, či, jak se daří využívat v teplárně i biomasu, jsme hovořili s jednatelem společnosti ŠKO-ENERGO, s.r.o., Ing. Jaromírem Vorlem.

Co bylo hlavním cílem při založení společnosti ŠKO-ENERGO, s.r.o., a kteří partneři u vzniku této společnosti stáli? Jaká je struktura vlastníků v současné době?

Společnost s ručením omezeným ŠKO-ENERGO vznikla jako projekt v době privatizace Škody Auto, na začátku její spolupráce s německým koncernem Volkswagen. Šlo o vyčlenění energetického hospodářství a nastavení podobného způsobu řízení energetiky, jako měl koncern Volkswagen. Tehdy byla energetika součástí Škody Auto, proto si automobilka vybrala partnery, s nimiž založila společnost ŠKO-ENERGO. Byl to VW Kraftwerk, dceřiná společnost koncernu Volkswagen, která měla na starosti energetiku, dále to byly společnosti RWE, OBAG, nyní firma E.ON, a STE, Středočeská energetika. V průběhu let od projektu odstoupila společnost RWE, takže současnými partnery jsou Škoda Auto, VW Kraftwerk, ČEZ a E.ON.

V roce 1996 byl položen základní kámen nové teplárny, která zahájila provoz v roce 1998. Jaký je v současné době výkon teplárny a kolik tepla ročně vyrobí?

Teplárna dodává kolem 70 MW elektrické energie ročně a v zimě kolem 130 MW tepelné energie.

Jaké jsou podle vás výhody centrálního zásobování teplem?

Z naší teplárny zásobujeme teplem především Škodu Auto. To je většinový odběratel našeho tepla. Zhruba 40 % tepla pak směřuje prostřednictvím společnosti Centroterm do části Mladé Boleslavi. Výhody centrálního zásobování teplem jsou jednoznačné: je to spolehlivá a levná dodávka tepla oproti konkurenčním technologiím, což v necentrálním způsobu znamená vytápění plynem.

Jak jsou zajištěny dodávky jednotlivých médií do Škody Auto tak, aby nedocházelo k jejich výpadkům?

Musím zdůraznit, že zásobujeme teplem a elektřinou nejen Škodu Auto v Mladé Boleslavi, ale i její závody v Kvasinách a ve Vrchlabí. Spolehlivost dodávek je zajištěna tak, že elektrárna je schopná tzv. ostrovního provozu. To znamená, že při výpadku dodávky elektrické energie od společnosti ČEZ jsme schopní, byť třeba v omezeném množství, udržet provoz výkonem vlastních turbín. V Kvasinách a ve Vrchlabí provozujeme plynové kogenerační jednotky, které vyrábějí část elektrické energie, ale ty jediné nejsou schopny udržet celý provoz.

Spolehlivost dodávky tepla je daná složením teplárenského provozu. V naší teplárně jsou dva hlavní fluidní kotle jako základní zdroj, záložní plynový kotel a tři záložní horkovodní kotle, plynové a olejové. Spolehlivost je dána právě kombinací těchto hlavních a záložních kotlů.

Jak se vám daří čelit nárůstu cen surovin? Promítáte jejich nárůst do ceny tepla?

Cenu tepla držíme dlouhodobě na přijatelné a stabilní úrovni, měníme ji pouze o výši inflace. V této politice bychom rádi pokračovali i v dalších letech. Hlavními nástroji je naše palivová politika, protože máme dlouhodobým kontraktem zajištěnou dodávku hlavního paliva, což je severočeské hnědé uhlí. Nicméně se částečně snažíme hnědé uhlí nahrazovat cenově výhodnější biomasou, která je navíc šetrnější k životnímu prostředí. Loni jsme spálili asi 10 % našeho paliva právě ve formě biomasy. Tento podíl chceme zvyšovat až na technologicky přijatelných 20 %.

Kromě toho je naše teplárenské zařízení poměrně mladé a moderní. To znamená, že nás nepřekvapí nečekané investiční nároky či nečekané nároky na velkou údržbu. Navíc od roku 2016 se zpřísní v Evropské unii emisní limity, což do značné míry straší všechny naše kolegy. Některé teplárny musí docela silně investovat do nových zařízení, to naše je postaveno tak, že limity platné od roku 2016 splňuje už dnes.

Kolik v současné době firma zaměstnává pracovníků? Zaměřujete se i na odborné vzdělávání vašich zaměstnanců?

Zaměstnáváme 319 pracovníků, kteří jsou u nás zaměstnáni dlouhodobě. Velká část jich je tu od vzniku firmy v roce 1991. Naštěstí máme jen minimální fluktuaci, lidé odcházejí většinou pouze do důchodu. Samozřejmě, že se snažíme kvalifikaci našich zaměstnanců rozvíjet. V rámci vzdělávání úzce spolupracujeme se Škodou Auto.

Jakým způsobem dbáte na ochranu životního prostředí?

Pokud jde o hlavní znečištění, tedy oxid siřičitý SO2, oxidy dusíku NOx a tuhé znečišťující látky, jsme vázáni integrovaným povolením a poměrně přísnými limity, které právě díky novějšímu zařízení v naší teplárně plníme velmi dobře. Emise CO2 se snažíme redukovat zvyšujícím se podílem biomasy. Vše provádíme v souladu s programem Škody Auto, který se nazývá Green Future. Ten obsahuje celou řadu opatření právě na snížení emisí CO2 jak z výroby nebo provozu automobilů, tak i při jejich primární výrobě. Odsíření je vyřešeno konstrukcí fluidního kotle, pro odprášení používáme moderní látkové filtry, které bohatě splňují emisní limity a z principu fluidního spalování vychází i produkce NOx, tedy oxidů dusíku.

Jaké byly hospodářské výsledky společnosti v roce 2012 a 2013?

V roce 2012 jsme vykázali obrat ve výši 2,796 miliardy korun, což bylo o 12 % více než v roce 2011. Loni jsme obrat opět zvýšili, a to téměř na 3 miliardy korun, což představovalo nárůst o 7 %. Hlavní příčinou navyšování obratu je rozšíření portfolia služeb pro Škodu Auto. Neustále přebíráme další a další funkce v energetických dodávkách, ať už v oblasti tlakového vzduchu, upravených či odpadních vod.

Jaké jsou plány firmy na rok 2014?

V loňském roce jsme provedli hlavní generální opravu turbíny TG 90, což bylo poprvé po 15 letech od zahájení provozu. Letos by měla následovat generální oprava druhé turbíny, TG 80. Chtěli bychom také zachovat dodávku tepla i elektrické energie tak, jak je na to náš hlavní odběratel, Škoda Auto, zvyklý. A v neposlední řadě bychom pro firmy i domácnosti v Mladé Boleslavi chtěli udržet či pouze mírně zvýšit cenu tepla. Kromě toho bychom rádi opět zvýšili podíl biomasy na úkor hnědého uhlí, abychom snížili emise CO2.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...