1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Šroubárna Kyjov, spol. s r.o.

Sroubarna Kyjov 18Do roku 2019 vstupuje s plánem navýšit výrobu o miliony kusů

V Kyjově se už desítky let vyrábějí zejména pražcové šrouby, hákové šrouby a matice, kratší dobu pak výkovky ložiskových kroužků a vaček a obrobené ložiskové kroužky, které směřují zejména na železnice, do automobilového průmyslu nebo strojírenství. Šroubárna Kyjov, spol. s r.o., je od roku 2008 součástí skupiny Třinecké železárny – Moravia Steel a partnerství se silným holdingem jí svědčí.

Loni se firmě podařilo splnit vytýčené cíle a optimismus ji neopustil ani na prahu nového roku. Více než 80 % výrobků putuje do zahraniční, vedle sousedních zemí podnik vyváží produkty také do vzdálenějších destinací. „V železničním sortimentu budeme pokračovat ve výrobě nového typu pražcového šroubu, u ložiskových kroužků navýšíme výrobu o zhruba dva miliony kusů, výrazné navýšení očekáváme u vaček, a to o 12 až 15 milionů kusů,“ říká v rozhovoru Ing. Marek Světlík, výkonný ředitel společnosti.

Jak zpětně hodnotíte uplynulé období? Jaký byl pro vaši firmu rok 2018?

Rok 2018 patřil pracovně k velmi náročným. Naše výrobní portfolio je rozděleno na jednotlivé sortimenty, všechny jsou pro nás klíčové a ve všech se nám dařilo. Také z hlediska tržeb, objemu výroby a hospodářského výsledku jsme splnili to, co jsme si do minulého roku předsevzali, dokonce jsme očekávání mírně překročili. Můžeme proto říci, že rok 2018 byl poměrně úspěšný.

Které loňské události či rozhodnutí považujete za klíčové pro další rozvoj firmy?

Do poloviny loňského roku se nám podařilo dokončit dva dlouhodobé dotační investiční projekty. Jedním z nich je projekt Inovace procesů výroby vaček spalovacích motorů ve Šroubárně Kyjov. Investovali jsme do nového kovacího lisu. Záměrem projektu bylo zvýšení efektivnosti procesu výroby vaček a technických i užitných hodnot výrobků. Tato investice byla pro naši firmu stěžejní a patří k největším za poslední roky. Druhým projektem bylo snížení energetické náročnosti v podniku. Projekt jsme rozdělili na čtyři části: chladicí okruh, rekonstrukce osvětlení výrobních hal, rotační pece, měření a regulace.

Co považujete za priority pro rok 2019?

Prioritou je zejména splnění hlavních bodů finančního plánu, tedy objemu tržeb, objemu výroby a dosažení očekáváného hospodářského výsledku. Zároveň se budeme soustředit na naplnění strategických cílů pro letošní rok. Ty jsme si rozdělili do čtyř skupin: partnerství, technologie, životní prostředí a hospodaření s energií, management a posledním jsou lidské zdroje.

Budete realizovat nějaké mimořádně zajímavé zakázky, ať už z hlediska technického řešení či objemu výroby?

Rozdělení zakázek bude kopírovat naše portfolio. V železničním sortimentu budeme pokračovat s výrobou nového typu pražcového šroubu Ss NG. U ložiskových kroužků navýšíme výrobu o zhruba 2 miliony kusů, výrazné navýšení o 12 až 15 milionů kusů očekáváme v oblasti vaček, zejména u nízkých a ostrých typů.

V posledních letech se daří celému průmyslu. Očekáváte, že růstové období bude nadále trvat i ve vašem odvětví?

Naše odvětví je navázané jak na železnice, tak na automotive. Podle již získaných zakázek na rok 2019 zatím nepozorujeme pokles poptávky. Máme však zprávy, že může dojít nikoli snad k poklesu, ale spíše k mírnému oslabení.

Je ve vašem výrobním programu prostor pro inovace, nebo je vyráběný sortiment spíše stabilní?

Trvalé zvyšování kvality produktů je pro nás důležité. Zajišťujeme ho optimalizací a neustálým zlepšováním všech procesů a činností. To obnáší projektové řízení a týmovou práci na všech úrovních. Od roku 2015 realizujeme projekt inovace, jehož součástí bylo nastavení inovačního systému včetně metodiky. Podstata je v tom, že inovační proces je rozdělen podle sortimentu a týmy na svých pravidelných poradách vyhodnocují aktuální postup v daném odvětví a určují priority pro jednotlivé oblasti. Více se daří zavádět procesní inovace formou technického zdokonalení stávajících procesů. Z výrobkových inovací se nám v poslední době podařilo společně s německým odběratelem zavést v železničním průmyslu nový pražcový šroub typu Ss NG. V automobilovém segmentu společně s dalším německým odběratelem rozšiřujeme výrobní rozsah i kapacitu ostrých a nízkých vaček, které jsou z hlediska výroby nejobtížnější.

Vaše šrouby, zejména pak ty pražcové, se exportují do celého světa. Proč podle vás zákazníky oslovují právě výrobky kyjovské Šroubárny?

Šroubárna Kyjov je společnost s téměř sedmdesátiletou tradicí. A za dobu své existence si vydobyla pevné místo v oblasti výroby, hlavě v železničním sortimentu. V této oblasti máme mnohaleté zkušenosti. Další výhodou je významná výrobní kapacita, a to ve srovnání s naší konkurencí. Sami si také vyrábíme stroje pro produkci pražcových šroubů. Máme slušné technické zázemí včetně vlastní nástrojárny. Umíme se poprat s každým požadavkem zákazníka a ve složitých technických otázkách hledat společné řešení.

Šroubárna Kyjov je od roku 2008 součástí skupiny Třinecké železárny – Moravia Steel. V čem vidíte největší přínos vzájemné spolupráce?

Součástí tohoto silného koncernu jsme už 10 let. Dříve byla Šroubárna Kyjov v rukou majitelů, kteří se soustředili hlavně na rozvoj železničního sortimentu. Po roce 2008 jsme začali rozvíjet oblast ložiskových kroužků s následným obráběním. Nově jsme zahájili výrobu vaček pro spalovací motory, čímž došlo k výraznému navýšení nákupu vstupního materiálu vyšších jakostí z Třineckých železáren, a tím se výrazně diverzifikovalo výrobkové portfolio Šroubárny. V současné době s Třineckými železárnami spolupracujeme hlavně v oblasti nákupu surovin pro naši firmu, takže dochází k prodloužení výrobního řetězce skupiny. Většina hlavního materiálu je z Třineckých železáren. Dále využíváme synergických efektů ve skupině. S Moravií Steel spolupracujeme v oblasti obchodu. S Třineckými železárnami a dalšími podniky ve skupině spolupracujeme v oblasti techniky a technologie, ve výzkumu a vývoji, v oblasti ekonomické, v oblasti realizace investic a IT, kdy používáme například jednotný informační systém SAP a výrobní informační systém ELVIS.

Šroubárna je tradičním zaměstnavatelem na Kyjovsku. Je v regionu dostatečný potenciál kvalitních technicky vzdělaných lidí, nebo musíte hledat i „přespolní“?

Personální oblast je pro nás jednou z nejdůležitějších. Zajištění kvalifikovaných pracovníků je problém, který ale v současnosti řeší většina firem v České republice. Během roku 2018 se nám podařilo navýšit počet zaměstnanců o 25 nových lidí. Většina z nich je z regionu. Všichni naši zaměstnanci jsou kmenoví, agenturní pracovníky nevyužíváme. Musím ale přiznat, že se poohlížíme po pracovnících z ciziny, konkrétně z Ukrajiny.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...