1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

TATRA TRUCKS, a.s.

TATRA Trucks 17Oslovujeme zákazníky po celém světě

Začněme malým kouzlem. V roce 2016 vzrostla v TATRA TRUCKS, a.s., výroba o neuvěřitelných 56 %. Takovým číslem se skutečně nemůže pochlubit každý. „Je to v každém případě týmová práce a kombinace dílčích úspěchů každého pracovníka naší společnosti.

Obchodní plán se podařilo sestavit od velmi zajímavých zakázek pro Egypt, Jordánsko a například Indii, až po velmi dobré výsledky na domácím komerčním trhu. Patří sem ale i dodávky pro speciální složky Armády České republiky a Hasičského záchranného sboru. Všechny předvýrobní i výrobní fáze se podařilo zvládnout a tím zajistit dodávky vozidel včas a v požadované kvalitě,“ vysvětluje člen představenstva a ředitel obchodu a marketingu TATRA TRUCKS, a.s., Ing. Martin Šustek.

120 let od začátku výroby

Tatrovku zná skutečně každý a zásluhu na tom jistě má i dlouhá a bohatá historie továrny. „Automobilka TATRA slaví letos výročí – 120 let od začátku výroby vozidel se spalovacím motorem. Patří mezi tři nejstarší a stále vyrábějící automobilky na světě. Je nejstarší automobilkou ve střední Evropě. Přelomem byl rok 1923, kdy Hans Ledwinka představil světu „tatrováckou koncepci automobilu“ – páteřový rám tvořený nosnou rourou s nezávisle zavěšenými poloosami. Velmi rychle byla stejná konstrukce rámu využita i při stavbě těžkých nákladních vozidel,“ přibližuje Martin Šustek.

Z hlediska vývoje konstrukce nákladních vozidel TATRA byl podle jeho slov dalším předělem rok 1942. Tehdy poprvé vyjela z bran automobilky nová těžká vozidla TATRA 111 s originálním vzduchem přímo chlazeným vznětovým motorem, která se stala jednoznačně legendou. Následovala vozidla modelových řad T 138, T 813, T 148, T 815/TERRN01 až po dnešní vozy klíčové obchodní řady TATRA PHONIX Euro 6, TATRA FORCE nebo TATRA TACTIC. „Každá ze zmíněných modelových či obchodních řad těžkých nákladních vozidel byla velmi úspěšná, každá z nich oslovila své zákazníky doslova po celém světě. Na počest těmto důležitým milníků uvádíme na trh limitovanou edici našeho stěžejního produktu TATRA T158 PHOENIX PRÄSIDENT,“ říká obchodní ředitel TATRA TRUCKS, a.s.

Jediný český výrobce těžkých nákladních vozidel

Dnes je podle Martina Šusteka TATRA TRUCKS společnost, která se vyvíjí velmi dynamicky. „Ctíme své tradice a stavíme na dokonalé, časem a zákazníky prověřené koncepci podvozku těžkých nákladních vozidel vhodných pro smíšený provoz i využití v nejtěžším terénu. Jsme jediná česká automobilka, jediný český výrobce těžkých nákladních vozidel. V dnešní době se však musíme dívat dopředu, a proto je pro nás velmi důležité propojení mezi obchodem a našim vývojovým týmem. Snažíme se naši koncepci vozidel zlepšovat s využitím nově nakoupených technologií výroby, ale zároveň přinášet inovace, případně realizovat požadavky našich zákazníků přímo v konstrukci vozidel,“ zdůrazňuje obchodní ředitel TATRA TRUCKS, a.s.

Pilíře výroby společnosti jsou tedy klíčové obchodní řady nákladních vozidel TATRA PHOENIX, TATRA FORCE, TATRA TERRA a TATRA TACTIC, které splňují moderní legislativní požadavky v každém segmentu provozu. Dokáží také velmi pružně reagovat na všechna legitimní přání zákazníků.

Kde to konkurence nedokáže

„Díky strategii a organizaci výroby stejně jako velikosti a roční výrobní kapacitě dodává naše společnost zákazníkům vozidla také do provozů, ve kterých to konkurence nedokáže. Díky konstrukci našich vozidel, kterou interně označujeme jako Lego – TATRA, jsme schopni uspokojit téměř každý zákaznický požadavek. Takže nabízíme a také vyrábíme poměrně širokou paletu modelů, které jsou mnohdy připravené až na svůj specifický provoz,“ doplňuje
výrobní ředitel firmy.

Zmíněna už byla limitovaná série vozidel TATRA T158 PHOENIX PRÄSIDENT. I u tohoto vozu bude obchodní politika firmy zákaznicky orientovaná. „Cíleně se snažíme o určitou vyváženost portfolia naší nabídky. Tím chceme snížit a eliminovat rizika spojená s turbulencemi na trhu a zároveň zajistit dostatek zakázek pro plynulý chod naší výroby. Aktuálně připravujeme vstup na německý trh, kde chceme také využít limitovanou sérii vozidel PHOENIX Präsident. Vozidla, která jsme pro naše zákazníky, obchodní partnery a koneckonců též fanoušky značky připravili, nabízejí jistou výlučnost, ať jde o nestandardní vybavení či barevné provedení nebo typové označení,“ říká Martin Šustek.

Automobilka se vším všudy

TATRA TRUCKS má také k dispozici své vývojové a zkušební centrum a Martin Šustek potvrzuje, že Tatra je tímto automobilka se vším všudy. „Vyvíjí, vyrábí a dodává nákladní vozidla primárně stavěná na zcela specifickém podvozku tzv. „tatrovácké koncepci vozidla“. Mnohá z nich vybavuje vlastním kompletním hnacím traktem, počínaje vzduchem přímo chlazenými motory, hlavními i přídavnými nebo sestupnými převodovkami a nápravami různých užitečných hmotností, kde je opět uplatněna celá řada originálních, nekonvenčních, avšak vysoce spolehlivých a časem prověřených řešení. Oddělení technického úseku, tedy konstrukce, je mozkem automobilky. Zkušební oddělení, ať jde o dynamickou zkušebnu či zkušební polygon, pak patří k rodinnému stříbru firmy. Ve střední Evropě neexistuje opravdu srovnatelný systém zkušebních drah s polygonem naší společnosti. Vývojové a zkušební centrum automobilky je pro společnost TATRA TRUCKS zcela nezbytné. Jde o jedny ze zásadních výhod v porovnání s konkurencí,“ upozorňuje Martin Šustek.

Kvalita výroby je jednou ze základních hodnot, která automobilce dovoluje nabízet produkty na všech trzích, včetně těch nejnáročnějších. „Ekologie hraje v současnosti zásadní roli nejen ve sféře výroby a obchodu s jejími produkty, ale také ve sféře společenské. Z hlediska výrobní společnosti je potom nejen funkcí optimálního nastavení, ale jednoznačnou nutností. Na jedné straně je naše samotná strojírenská výroba, která řízeně využívá technologie zanechávající co možná nejmenší ekologickou stopu. A pak náš produkt, který stoprocentně odpovídá všem moderním legislativním opatřením,“ pokračuje Martin Šustek. Nákladní vozidla TATRA TRUCKS vždy a za všech okolností perfektně plní všechny náležité normy a zákonná opatření včetně těch ekologických. Vysoká efektivita provozu vozidel, která je pro současného zákazníka jedním z rozhodujících kritérií při jejich pořizování, lpí na optimálních provozních nákladech. Ty zahrnují také spotřebu provozních kapalin.

Neměnil bych

Pro TATRA TRUCKS pracuje v současnosti zhruba 1400 zaměstnanců a obchodní ředitel firmy tvrdí, že kvalitní odborník se dnes velmi cení a vyhledává. V TATRA TRUCKS pořádají nábory, pracují se studenty středních odborných škol či univerzit. „Máme vlastní školící programy a jako každá výrobní společnost máme i my celé vlastní oddělení, které se o výběr, poptávku a začlenění nových spolupracovníků stará,“ líčí Martin Šustek, který do TATRA TRUCKS nastoupil v roce 2014. Bylo to pro něj velké rozhodnutí a velká změna. „Po téměř devíti letech v předchozí firmě, kde jsem měl za sebou mnoho úspěšných projektů, pro mě byla Tatra velkou výzvou a motivací. Mnoho lidí mě odrazovalo, kroutili hlavami, když slyšeli jméno Tatra. Dalo by se říct, že mi to i rozmlouvali. O to víc mě teď těší, že po třech letech mohu říct, že to byl správný krok a dobré rozhodnutí. Neměnil bych. V Tatře jsem spokojen profesně i osobně, poznal jsem nové přátele, mnoho zajímavých lidí, zkušených profesionálů a odborníků,“ uzavírá Martin Šustek.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...