1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Technická správa komunikací hl. m. Prahy

Technicka sprava komunikaci-hl m Praha 3 14Dopravní nešvary metropole: Přetížené kamiony a nedokončené okruhy

Správu komunikací ve vlastnictví hlavního města Prahy a souvisejícího majetku, jako jsou mosty, tunely, světelné signalizace a další zařízení, zajišťuje Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK).

Loni si příspěvková organizace připomněla jubilejní 50. výročí od svého založení. V současné době TSK zajišťuje mimo jiné několik investičních akcí, které mají zlepšit dopravní obslužnost v Praze.

Stejně jako každá velká metropole se i Praha potýká s řadou dopravních problémů. „Tím největším jsou pravděpodobně nedokončené velké dopravní stavby a zejména okruhy, jako je Pražský a Městský okruh. Bohužel absence některých úseků neumožňuje odvést tranzitní dopravu mimo centrum města a stávající komunikace nejsou kapacitně schopny pojmout takový počet automobilů, což následně vede k tvorbě kolon,“ uvedl Ing. Ladislav Pivec, ředitel Technické správy komunikací hl. m. Prahy. Dopravní komplikace ale podle Pivce způsobuje i neukázněnost řidičů, kteří nerespektují dopravní značení nebo brání plynulosti provozu svou neznalostí či nerespektováním pravidel silničního provozu. „Řidiči například vjíždějí do křižovatek, i když vědí, že je nebudou moci bezpečně a plynule projet, a tím znemožní průjezd řidičům z jiných směrů. A takových příkladů bych našel celou řadu,“ dodal.

Jak si poradit s hlukem či kamiony

K projektům, které aktuálně TSK řeší, patří například příprava dopravního řešení v návaznosti na zprovoznění severozápadní části Městského okruhu. „Než bude vystavěna zbylá část městského okruhu v úseku Pelc-Tyrolka-Rybníčky v definitivní trase, hledáme dočasné dopravní řešení, které do doby zprovoznění celého okruhu umožní kvalitní dopravní obsluhu města s potřebnou ochranou životního prostředí dotčených území,“ sdělil Pivec. TSK již mají k této problematice zpracovány dílčí prověřovací studie, které hledají vhodné dočasné řešení využívající úprav stávajících komunikací. „Nyní začínáme pracovat na dalších materiálech a dokumentaci pro územní rozhodnutí nových mimoúrovňových křižovatek Kolbenova-Kbelská a Poděbradská-Kbelská a možných úprav například ulic V Holešovičkách a Povltavská. Výstupem řešení bude návrh způsobů možné realizace jednotlivých investičních akcí. Zvláštní pozornost bude věnována řešení ulice V Holešovičkách, kde se uvažuje o převedení velké části dopravy pod zem,“ doplnil.

S dopravním zatížením Prahy souvisí také kvalita ovzduší nebo protihluková opatření. Aktuálně je v řešení například situace ve Spořilově. TSK zde v tuto chvíli zajišťuje snížení hlučnosti. „Bez dostavby pražského okruhu v úseku Běchovice – D1 lze nepříznivou situaci pouze tlumit a jde jen o dočasné řešení. Aktuálně jsme začali s výstavbou protihlukových stěn. Například jednu mobilní protihlukovou stěnu stavíme v ulici Spořilovská a plánujeme výměny povrchů komunikací za nízkohlučný asfalt na ulici Spořilovská a Senohrabská. Zde ale realizace závisí především na přidělení finančních prostředků státem podle předchozích dohod s Ministerstvem dopravy ČR,“ sdělil Pivec.

Neopominutelnou zátěž pro pražskou dopravu představují přetížené kamiony a nákladní vozidla. Podle Pivce neohrožují jen bezpečnost silničního provozu, ale způsobují také značné materiální škody na pozemních komunikacích. Na vozovce se objevují „vyjeté koleje“, výmoly nebo díry. TSK proto v součinnosti s Dopravním inspektorátem PČR a Celní správou zajišťujete kontrolní vážení nákladních automobilů. „Pro monitorování hmotnosti vozidel se v Praze používá mimo mobilních vah i systém vysokorychlostního vážení. Vysokorychlostní váhy (WIM – weight in motion – vážení za pohybu) jsou zabudovány přímo ve vozovce. Na těchto vahách monitorujeme kolem 5 % přetížených nákladních vozidel a souprav nad 12 tun z celkového počtu projíždějících těžkých nákladních vozidel,“ upřesnil Pivec. Na území Prahy je v současnosti instalováno sedm zařízení WIM, a to na vybraných hlavních vjezdových komunikacích do Prahy. Data z těchto čidel, která váží vozidla za pohybu, se mohou využívat jak pro statistické účely, tak k předvýběru vozidel pro kontrolu na nízkorychlostní váze příslušníky Policie ČR nebo Celní správy.

Vypnou se v Praze semafory?

Dopravu v Praze má pod kontrolou systém kamerového dohledu. V současné době je v pražských ulicích instalováno 272 dopravních kamer. „Z toho 140 kamer má tzv. videodetekční funkci a 94 z nich je umístěno v pražských silničních tunelech. Na základě softwarové definice potencionálních událostí, které mohou v zorném poli kamery nastat, dokáží tyto kamery detekovat zastavené vozidlo, vznikající kolonu vozidel nebo rozpoznat předmět na vozovce, který je překážkou v silničním provozu,“ vysvětlil Pivec. Zbývajících 46 videodetekčních kamer je rozmístěno na klíčových dopravních uzlech, jako je Jižní spojka, v ulicích Spořilovská, 5. května, Průmyslová, Kbelská, Strakonická a na Štěrboholské radiále. Jde o kamery Komplexního telematického dohledového systému, které jsou otočné a operátoři je mohou používat i pro běžný dopravní dohled. V zafixované poloze pak slouží ke zjišťování dopravních intenzit a k detekci určitých událostí na vozovce. Obrázky ze 129 dopravních kamer TSK a další dopravní informace jsou dostupné na webových stránkách TSK Praha.

Pod patronát TSK patří také správa semaforů – celkem je v hlavním městě 612 signalizačních zařízení. V současné době probíhá jejich monitoring a vytipování lokalit, kde by bylo možné světelnou signalizaci v noci vypínat. „V hlavním městě funguje v nepřetržitém režimu dosud až 90 % semaforů, což je v rámci České republiky i Evropy nezvyklé. A to i přesto, že jsou noční ulice prázdné. Tím se zbytečně snižuje plynulost silničního provozu a zhoršuje se životní prostředí častým rozjížděním řidičů na semaforech. Na situaci si stěžují i řidiči, jejichž průjezd noční Prahou se zbytečně prodlužuje. Dalším důvodem vypínání semaforů je i nebezpečné přecházení. Chodci často nerespektují červenou a řidič, který projíždí na zelenou, je může snadněji přehlédnout. Na druhou stranu je nutné řidičům připomenout, že při vypnuté signalizaci musí respektovat přednost chodců na vyznačeném přechodu a nechat je bezpečně přejít vozovku,“ sdělil Pivec. V první etapě bude omezen noční provoz na 33 světelných signalizacích a již nyní TSK tipuje dalších 70 semaforů, které by bylo v noci možné vypnout.

Aby se Prahou jezdilo plynule

Posílit plynulost dopravy v pražské metropoli by měl projekt Systém řízení a regulace městského silničního provozu v Praze, který je součástí Operačního programu Doprava a je z 85 % spolufinancován Evropskou unií. „Tento projekt je mediálně prezentován na stránkách prahou-plynule.cz. Je rozdělen do šesti tematických oblastí a zaměřuje se na dosažení plynulosti v silničním provozu,“ uvedl Pivec. Konkrétně je v rámci projektu realizováno například rozšíření optické sítě k přenosu dat. Další oblast řeší připojení jednotlivých světelných zařízení k centrální úrovni řízení, aby bylo možné ovládat nastavení křižovatek a v režimu on-line sledovat průběh jejich signálních plánů a stahovat data z detektorů apod.

Dodejme ještě, že TSK je jako příspěvková organizace financována z rozpočtu hl. m. Prahy a na rok 2014 má k dispozici cca 3,5 mld. korun. „Kromě toho TSK zajišťuje také příjmy do rozpočtu hl. m. Prahy z pronájmu komunikací v režimu zvláštního užívání komunikací. Za rok 2013 výnosy představovaly cca 230 mil. korun. Z rozpočtu pak TSK dostává na vlastní hospodaření příspěvkové organizace neinvestiční příspěvek – na rok 2014 konkrétně 77,7 mil. korun. Nemalou součástí rozpočtu příspěvkové organizace je doplňková činnost, v rámci níž poskytujeme služby za úplatu – jedná se například o služby silniční laboratoře, zpracování dopravně-inženýrských podkladů, pronájem autobusových terminálů, poskytování dat apod.,“ uzavřel Pivec.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...