1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

TI GROUP AUTOMOTIVE SYSTEMS, s.r.o.

Vyrábí na první pohled neviditelné, ale důležité součásti vozidel

Společnost TI Group Automotive Systems se sídlem v Jablonci nad Nisou je součástí nadnárodní skupiny TI Automotive, která působí na pěti kontinentech. Nadnárodní skupinu, kterou vlastní jediný majitel s kořeny ve Spojených státech amerických, tvoří několik divizí.

V minulosti bylo divizí více, ale došlo k jejich sloučení a dnes můžeme hovořit o dvou hlavních divizích. Tou první je divize FCS (Fluid Carrying Systems), pod kterou spadá i odštěpný závod v Mladé Boleslavi a Jablonci nad Nisou. Tou druhou pak Fuel Systems, která vyrábí především palivové nádrže a různé aplikace s nimi související. Závod v Mladé Boleslavi se zabývá výrobou a prodejem trubiček a aplikací pro palivové systémy, nádrže, brzdný systém a další spojkové díly.

Z hlediska bezpečnosti se TI Group Automotive Systems řadí do skupiny kritických dodavatelů. „Všechny naše díly vedoucí palivo nebo brzdovou kapalinu patří do skupiny bezpečnostních dílů, které do značné míry rozhodují o bezpečnosti vozidla. Proto neustále usilujeme o to, jak dosáhnout jejich zdokonalení. Zároveň v rámci trendu v automotive průmyslu produkovat vyšší kvalitu a obecně snižovat váhu komponent, které však nadále budou zároveň dosahovat potřebné kvalitativní úrovně, firma investuje do nových technologií. V rámci soudobých spalovacích motorů a pohonných jednotek nelze nic převratného vymyslet, spíše můžeme mluvit o neustálém zdokonalování,“ říká vedoucí odštěpného závodu v Mladé Boleslavi Pavel Baloga. Dodává, že naopak v oblasti technologií řízení výfukových plynů je skupina TI Automotive jednou z vůdčích firem na trhu. Prostřednictvím výzkumu a vývoje nových součástek a modulů lze docílit snižování obsahu NOx, CO2 a dalších substancí z výfukových plynů. To jde ruku v ruce s požadavky Evropské unie na snižování zátěže automobilové dopravy na životní prostředí. Díky tomu už v budoucnosti nebude potřeba používat nejrůznější filtry, ventily a složité systémy prodražující cenu vozidel, což by mělo vést i k nižším nárokům na servis vozidel. Je to společný záměr výrobců automobilů i jejich dodavatelů.

Velikost firmy a zákazníci

Roční obrat mladoboleslavského závodu tvoří přibližně 44 milionů eur, z toho asi 65 % připadá na palivové aplikace a systémy. Firma se snaží cílit na zákazníky v Evropské unii a na automobilky v nejbližším okolí. „Historicky, od roku 1994, náš závod dodával (ještě pod jiným jménem) díly pro Škody Favorit a později i brzdové trubičky na Škody Felicia. Později jsme rozšířili portfolio o plastové díly a přibyli i noví zákazníci. Dnes je naším největším zákazníkem společnost Ford a skupina Volkswagen se všemi jejími značkami jako Škoda Auto, VW, Audi, Porsche, Seat a Bentley. Přičemž Ford a skupina Volkswagen tvoří asi 60 % našeho obratu,“ říká Pavel Baloga. Ve výčtu zákazníků následují další velmi významní klienti, jako je TPCA v Kolíně, Daimler (Mercedes Benz) a Volvo. Významnými odběrateli jsou i skupiny Kautex a Inergy (TIER 1). Z celkového obratu připadá zhruba čtvrtina na výrobky, které zůstávají na českém trhu, zbytek jde na export.

K nejdůležitějším exportním oblastem patří nejbližší trhy, tedy země Evropské unie. Nicméně výrobky z mladoboleslavského závodu končí i v dalších výrobách automobilů po celém světě – v Asii, ve Spojených státech a Latinské Americe. Firma ale nevyrábí jen pro konečné zákazníky, zhruba 20 % tržeb tvoří dodávky do jiných systémových závodů v rámci celé skupiny TI Automotive. Díky široké variabilitě, kdy má firma hodně zákazníků a vyrábí součásti do různých modelových řad vozidel, se podařilo firmě odolat krizi v automobilovém průmyslu v letech 2008 a 2009 a udržet tak pracovní místa v regionu. Když se nevyrábělo pro jednu modelovou řadu, vyráběly se součásti třeba pro menší vozidla. Díky tomu se sice v celkových tržbách určitý pokles projevil, ale nebyl nijak zásadní.

Environmentální politika i certifikace kvality

V závodě v Mladé Boleslavi, kde pracuje kolem 500 zaměstnanců, najdeme progresivní technologie ve smyslu náročnosti na spotřebu elektrické energie i plynu. Jedná se o technologie vyžadující stlačený vzduch a elektrickou energii k provozu, či speciální technologie na tváření a výrobu plastových dílů. Z toho vyplývá, že část výroby je energeticky náročná, ale splňuje ta nejpřísnější kritéria na ekologické požadavky. „Potenciál na další snižování spotřeby energie ve společnosti existuje, ovšem pro jeho zásadní naplnění, by firma musela vynaložit vysoké investice, které si v tuto chvíli nemůžeme dovolit,“ vysvětluje Pavel Baloga. Nicméně závod plně splňuje požadavky environmentálního auditu. Stejně pečlivě dbá vedení závodu i na kvalitu svých výrobků. Je certifikován podle ISO/TS 16949. To je norma, která byla vyvinuta zejména pro automotive průmysl, a klade na výrobce velmi vysoké nároky. „Výroba je silně ovlivňována náklady na nekvalitu a především požadavky zákazníků. Ročně expedujeme 25 milionů kusů finálních výrobků, z nichž některé sestávají z více jednotlivých součástí a komponentů. Někdy ze tří, čtyř, jindy z deseti, patnácti. To znamená, že v průměru vyrobíme až trojnásobek všech dílčích součástí. Pokud budeme hovořit o ukazateli počtu nekvalitních výrobků na milion vyrobených (PPM), firma dosahuje čísla 10,“ zdůrazňuje vedoucí závodu s tím, že pokud jde o tzv. interní zmetkovost, není nikdy dostatek návrhů na zlepšení a preventivní údržbu. Nicméně cílem firmy a jejího managementu je tyto ukazatele ještě dále snižovat.

Do budoucna plánuje management firmy drobný růst, minimálně udržet stávající obrat a pracovní místa. „Pro další rozvoj a zvýšení obratu bychom však zřejmě museli zvětšit stávající prostory o nové výrobní kapacity. Kromě toho bychom rádi pokračovali ve snižování jednicových nákladů. Rádi bychom také stabilizovali počet odborných zaměstnanců ve firmě s odkazem na zvyšující se nároky na kvalitu našich výrobků,“ uzavírá Pavel Baloga.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...