1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Toray Textiles Central Europe, s.r.o.

Toray 17Z prostějovské tkaniny se šijí airbagy i horkovzdušné balóny

Průmyslové tkaniny se v Prostějově vyrábí už přes 20 let. Místním závodem se prolíná duch japonské kultury, který sem vnáší zahraniční vlastník, skupina TORAY. Většina produkce, celých 95 %, jde na export.

 

„Obrat naší pobočky se pohybuje lehce pod magickou hranicí 2 miliard korun. V příštím roce věříme v mírný nárůst, ale uvidíme, jak se bude vyvíjet globální ekonomika, na které jsme, tak jako většina firem, velmi závislí. Naším cílem je zvyšování přidané hodnoty na zaměstnance, což bude vyžadovat zefektivnění výroby prvky automatizace,“ říká v rozhovoru jednatel společnosti Ing. Josef Konečný.

Společnost Toray Textiles Central Europe, s.r.o., byla založena v roce 1997. Loni jste oslavili 20 let. Co se vám za uplynulá dvě desetiletí podařilo?

Naše společnost prošla za 20 let své existence zásadními změnami. Původní výrobu vysoce kvalitních, ale konstrukčně jednoduchých polyesterových podšívek jsme i přes složitou ekonomickou situaci v první dekádě zachovali a výrazně jsme portfolio rozšířili o vzorované tkaniny se složitější vazbou, přistoupili jsme také k náročnější finální úpravě tkanin. Od roku 2006 dodáváme zákazníkům z automobilového průmyslu polyamidovou technickou tkaninu pro výrobu automobilových airbagů. Zatím posledním krokem, který diverzifikuje naše výrobní aktivity, bylo spuštění výroby tiskových desek pro bezvodý ofset. Ten je v současnosti dodávaný na trhy pod značkou IMPRIMA.

Profilujete se jako výrobce polyesterových tkanin. Co vše zahrnuje váš výrobní program?

Základem výrobního programu jsou podšívkové materiály pro oděvní aplikace. Při použití vodoodpudivé finální úpravy je možné tento materiál použít i jako svrchní materiál, například pro výrobu sportovního oblečení. Tepelně upravenou tkaninu s pevnou ripstopovou vazbou pak úspěšně používá česká firma Textil Kubíček pro výrobu horkovzdušných balonů, které exportuje do celého světa.

Zdá se, že si výroba takto náročných textilií vyžaduje specifické technologie. S jakými stroji při výrobě pracujete? A je u vás místo i pro robotizaci nebo automatizaci?

Máme to štěstí, že v podstatě od založení společnosti pracujeme na moderní textilní technologii, ať už se jedná o tkalcovské stavy, barvicí aparáty nebo úpravářskou technologii. V průběhu let je jasně vidět trend neustálého nárůstu počítačů kontrolujících nastavení výrobní technologie, kontinuálně sbírajících a vyhodnocujících výrobní data a parametry, což je nezbytné pro zajištění kvality v užším i širším slova smyslu. Přestože masivnější nasazení průmyslových robotů není zatím v textilním oboru příliš jednoduché, snažíme se automatizovat jednodušší manipulace s materiálem s primárním cílem snížit zátěž lidí. Je to v podstatě jediná cesta pro celé textilní odvětví, jak zůstat relativně konkurenceschopní nejen na výrobkových trzích, ale zejména na trhu práce.

Jak velký objem produktů ročně dodáte na trh?

Poptávka po polyesterových podšívkových materiálech je v posledních letech velmi stabilní. Zákazníkům ročně dodáváme okolo 33 milionu běžných metrů tkanin. Poptávka po polyamidové tkanině průběžně roste podobně jako růst automobilového průmyslu. V letošním roce plánujeme dodat více než 12 milionů běžných metrů.

Na jaké trhy tkaniny převážně dodáváte?

Polyesterové podšívky končí ze dvou třetin na trzích zemí Evropské unie. Další významné teritorium je Turecko, kde je velká koncentrace oděvních firem dodávajících konfekci na evropský trh. Spolupracujeme s velkoobchodníky s textilním zbožím, kteří ovšem nejsou mediálně známí. Naše tkaniny se však nakonec objevují v oděvech známých značek, jako je například Zara, H&M, M&S a další. Airbagovou tkaninu vyráběnou v Prostějově nedodáváme přímo automobilkám. Naším hlavním zákazníkem je švédská firma Autoliv, která z tkaniny vyrábí airbagové moduly. Tyto moduly pak najdete v Evropě vyráběných automobilech všech známých značek. Příkladem jsou vozy VW Group, BMW nebo Ford.

Kde hledáte nové obchodní příležitosti?

Protože velkých výrobců polyesterových tkanin je na světě omezené množství a značka TORAY je spojována s kvalitou a spolehlivostí dodávek, nezřídka nás noví zákazníci oslovují sami. Dále můžeme využívat podpory obchodních poboček, které má TORAY strategicky rozmístěny ve významných světových regionech. Případně hledáme nové kontakty na veletrzích. Velkou roli ale nakonec hrají osobní kontakty, protože opravdu silných partnerů schopných odebírat velké objemy našich výrobků je na světě také relativně omezené množství.

Jak se vám daří konkurovat například levné asijské výrobě?

Na to je jednoduchá odpověď: špičková kvalita a rychlá reakce. Strategické umístění naší pobočky v srdci Evropy nám umožňuje nesrovnatelně rychlejší dodávky na evropský a blízkovýchodní trh, než jsou schopnosti našich asijských konkurentů. Vynikající kvalita je v podstatě nutný standard, který se nám daří držet, protože kvalita výrobků našich asijských konkurentů šla za 20 let velmi nahoru a v podstatě je dnes již na velmi podobné úrovni.

Většina českých podniků si nyní stěžuje na nedostatek kvalifikovaných lidí na pracovním trhu. Jak se hledají pracovníci do výroby vám?

V současnosti v prostějovském závodě pracuje více než 400 zaměstnanců, z toho na textilní výrobě se podílí něco kolem 350 lidí. Noví zaměstnanci se hledají velmi složitě, lokální nezaměstnanost je 2,4 %. Je stejná jako například v Praze. Místní situace je podobná s jinými oblastmi s velkou koncentrací dodavatelů do automobilového průmyslu, ať už v České republice, na Slovensku nebo v Maďarsku. Máme velké štěstí, že naši zaměstnanci jsou relativně stabilní a preferují opravdu dlouhodobou jistotu, kterou v duchu japonské filozofie poskytujeme v dobách dobrých i horších.

Jaké jsou vaše vize a plány na další rozvoj firmy?

Předně chceme zefektivnit stávající tři výrobní programy a posílit naši konkurenceschopnost. Naším cílem je zvyšování přidané hodnoty na zaměstnance, což bude vyžadovat zefektivnění výroby prvky automatizace. Zároveň se pokusíme přesvědčit centrálu naší firmy v Japonsku o výhodnosti lokality v Prostějově v případě nových investic.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...