1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Toray Textiles Central Europe, s.r.o.

Toray 17Věříme, že zase přichází lepší období

S jasným záměrem stát se významným dodavatelem podšívkových tkanin na trzích Evropy a Blízkého východu založila v roce 1997 japonská nadnárodní skupina Toray Industries, Inc. strategicky umístěný výrobní závod v Prostějově, odkud chtěla posílit pozici zejména v klíčovém odvětví automotive.

Jakožto dodavatel tkanin pro airbagy dokázala tuzemská společnost Toray Textiles Central Europe během prvních let překonat všechny obtíže, které k začátkům patří, a díky podpoře mateřské skupiny a dovednostem zhruba 400 zaměstnanců se jí daří každoročně navyšovat objemy produkce. „Postupně se rozrůstáme v návaznosti na rozšiřování portfolia našich výrobků. Máme textilní divizi, která se zabývá výrobou polyesterových podšívek a polyamidových tkanin, které slouží pro výrobu airbagů do automobilů, a dále grafickou divizi, která nabízí pod obchodní značkou IMPRIMA tiskové desky pro bezvodý ofset a k tomu potřebnou chemii,“ říká na úvod rozhovoru Josef Konečný, jednatel společnosti Toray Textiles Central Europe, jejíž roční obrat se v posledních letech pohyboval lehce pod hranicí dvou miliard korun. Jednoznačně nejdůležitějším segmentem je výroba airbagové tkaniny, ale stálicí je i klasická polyesterová podšívka. Do budoucna se chtějí ještě více zaměřit na výrobky s vyšší přidanou hodnotou.

Vaše společnost v Česku působí bezmála čtvrtstoletí. Které události byly klíčové pro její rozvoj?

Určitě to bylo rozšíření výrobního portfolia o polyamidové tkaniny v roce 2006 a vybudování grafické divize v roce 2013. Řekl bych, že velkou roli při rozhodování naší mateřské firmy o tom, do které pobočky pošle investice, byla naše výhodná geografická poloha. Jsme totiž v centru Evropy a v průmyslové zóně s dobrým dopravním spojením do všech evropských zemí. Dalším důležitým faktorem byla velmi schopná pracovní síla. Velice si vážím práce všech našich zaměstnanců, z nichž spousta je s námi již od samotného začátku.

Jak moc se od založení závodu změnily vyráběné produkty a technologie, které používáte?

Naše produkty prošly velkou změnou. Třeba v oblasti textilu jsme začínali s pěti základními typy podšívek, zatímco dnes jsme schopni nabídnou přes 160 druhů a soustředíme se hlavně na výrobky s vyšší přidanou hodnotou. Myslím si, že zajímavostí může být i to, že u nás produkovaná tkanina je součástí výrobního postupu při výrobě větrných elektráren. Co se týče polyamidových tkanin pro výrobu airbagů, v současnosti dodáváme předním automobilovým výrobcům sedm různých typů ve dvou šířkách, vyrábíme tkaniny bez zátěru i se silikonovým zátěrem s menší prodyšností. Za naši grafickou divizi musím rozhodně zmínit vybudování Demo centra, tedy showroomu, který slouží jako vývojové a propagační středisko pro zkvalitnění našich tiskových produktů a služeb zákazníkům. Vzhledem k rozrůstajícímu se portfoliu výroby bylo nutné investovat do potřebných nových strojů a zařízení a upravit výrobní program každému typu tkaniny na míru.

Promítly se investice také v ekologizaci výroby? Jdete cestou udržitelnosti?

Požadavky na udržitelnost, ochranu zdrojů, životního prostředí a ekologické produkty jsou často diskutovaným tématem posledních let. Náš bezvodý ofsetový tisk jednoznačně tyto požadavky splňuje, protože nezpůsobuje znečištění vody a hliníkové desky jsou stoprocentně recyklovatelné. Také v textilní oblasti tento trend významně sílí. Pro automobilky a módní značky již není důležitá pouze nezávadnost finálního produktu, ale udržitelnost a ochrana životního prostředí v rámci celého výrobního řetězce. Jedním z příkladů je používání polyesterového vlákna vyrobeného z recyklovaných PET lahví. V případě airbagové tkaniny jde o téměř stoprocentní recyklaci odpadu vzniklého při výrobě a také recyklovatelnost výrobků poté, co přestanou sloužit původnímu účelu.

Vnímáte společnost Toray Textiles Central Europe jako pokračovatele tradice textilní výroby v regionu a snažíte se být aktivní také na poli sociální odpovědnosti?

Ano, rozhodně nás tak vidím a velmi mě mrzí, že textilních firem v České republice značně ubylo. Konkurence z Číny a dalších asijských států je opravdu silná a jsem velmi rád, že se nám daří díky naší vysoké kvalitě výrobků této konkurenci odolávat. Samozřejmě, že věnujeme naši pozornost i sociální odpovědnosti v rámci Prostějovska, kde jsme například vysadili 20 vzrostlých lip na obchvatu města, finančně přispěli na výstavbu přívodu pitné vody do průmyslové zóny či poskytujeme tkaniny místní ZUŠ na výrobu kostýmů pro děti. Určitě máme velký zájem o rozvoj regionu, ve kterém podnikáme.

Vzhledem k průběhu roku 2020 musí padnout otázka, jak jste se vyrovnali s nenadálou pandemií koronaviru? Měli jste dokonce jednoho z prvních nakažených pracovníků…

Samozřejmě, že i nás postihla pandemie koronaviru a potvrzuji, že jsme skutečně měli jednoho z prvních nakažených. Jednalo se o japonského kolegu s vážným průběhem onemocnění. Jsme velmi rádi, že vše překonal a vrátil se do našeho kolektivu. Na jaře, kdy se pandemie ohlásila poprvé a téměř celý svět se zastavil, jsme museli vzhledem k poklesu poptávky na několik týdnů výrazně omezit výrobu. Během podzimní vlny, když se u nás ve firmě objevilo několik prvních případů onemocnění, jsme se sami rozhodli v rámci zajištění bezpečí našich zaměstnanců nechat otestovat úplně všechny na náklady firmy. Testování a další přijatá preventivní opatření nám umožnily zabránit většímu rozšíření koronaviru mezi zaměstnanci a také zajistit kontinuální dodávky našim zákazníkům v automotive. Během pandemie naše pobočka dokázala, že skupina Toray považuje bezpečnost svých zaměstnanců za klíčový faktor. Dle hesla „Anzen Koh-Doh – Bezpečnost především“ byla zavedena řada opatření k snížení rizika přenosu viru, od zavedení home office, tam, kde to bylo možné, až po provedení plošného testování všech zaměstnanců. Díky těmto postupům se nám daří zvládat pandemii vcelku úspěšně.

Víme, že pandemie automobilový průmysl zastavila, ale jaká je situace nyní? Některé firmy už zmiňovaly, že práce je opět dostatek, ale že nelze zatím dlouhodoběji plánovat.

Ano, automobilový průmysl se vzpamatoval překvapivě rychle a jsem rád, že tento trend mohu potvrdit i za naši společnost. Již v červenci jsme se dostali na úroveň výroby airbagových tkanin jako před první vlnou koronaviru. V dalších sektorech naší výroby máme bohužel stále ještě nějaké volné kapacity a rozhodně nelze spolehlivě nic plánovat dopředu.

Jaké ekonomické výsledky očekáváte za rok 2020?

Obecně můžu říct, že výsledky budou horší, než jaké jsme si původně naplánovali. Jarní propad se nám do konce března letošního roku, kdy končí fiskální rok, dohnat nepodaří. Sám za sebe bych řekl, že minulý rok nebyl o splnění finančních plánů, ale o opatřeních, jak firmu stabilizovat, udržet si stabilní pozici na trhu a vytvořit předpoklady pro další rozvoj v lepších letech, která přijdou.

Jaké scénáře dalšího vývoje máte připraveny pro letošní rok?

Podle mě se jak naší firmě, tak i celému hospodářství již podařilo překonat nejhorší období. Brzy budeme mít vakcínu, lidé přestanou mít strach z neznámého nebezpečí a poptávka se vrátí. Lidé rádi jezdí novými, moderními a bezpečnými auty a také si rádi koupí něco nového na sebe. V tomto jsem optimista. Hospodářství se vždy vyvíjí v cyklech, teď přichází zase lepší období. Za klíčové pro úspěšný rozvoj firmy nyní považuji pokračovat v hledání nových příležitostí na trhu a v přípravě nových výrobků.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...