Toray Textiles Central Europe s.r.o.
- Podrobnosti
- Kategorie: Exkluzivní rozhovory
Zvyšujeme výrobu airbagových tkanin i netkaných textilií
Společnost Toray Textiles Central Europe s.r.o., vyrábí ve svém prostějovském závodě polyesterové podšívkové tkaniny a polyamidové tkaniny pro airbagy, ale také bezvodé ofsetové desky nebo zvuk tlumící netkané textilie. Všechno to začalo v roce 1999 výrobou podšívek s hladkou plátnovou vazbou na čtyřech stovkách vodních tryskových stavů. V roce 2002 se pustilo do práce dalších několik desítek stavů, tzv. listovek, firma tím reagovala na rostoucí poptávku po vzorovaných tkaninách. V roce 2004 bylo rozšířeno portfolio o polyamidovou technickou tkaninu, která se používá pro výrobu automobilových airbagů.
Od roku 2013 jsou na výrobním programu také bezvodé ofsetové desky používané v polygrafickém průmyslu pro vysoce kvalitní a ekologický tisk. Ty nejlepší jsou na světových trzích známé pod značkou IMPRIMA. Zatím posledním velkým krokem k rozšíření výrobních aktivit firmy je projekt výroby netkané, zvuk tlumící textilie Airlite® pro automobilový průmysl. Tento materiál je na trhu od roku 2022. A co bude dál? Co se připravuje a chystá, o tom si dnes povídáme s Tomášem Zikmundem, HR manažerem, a Ing. Josefem Konečným, ředitelem společnosti Toray Textiles Central Europe s.r.o.
Co myslíte, bude letošní rok po ekonomické stránce a také z pohledu investičního rozvoje tak úspěšný, jak jste si předsevzali?
Letošní rok zatím vypadá mírně optimisticky, daří se nám plnit plánované cíle tržeb i hospodářského výsledku. Realizujeme i naše investiční záměry. Dokončujeme instalaci střešní fotovoltaické elektrárny a solární sušičky kalů vznikajících v naší průmyslové čističce odpadních vod. Obě tyto akce jsou samozřejmě v souladu se strategií dlouhodobé udržitelnosti. Pokračujeme také v obnově našich výrobních technologií, které to po 25 letech fungování přirozeně vyžadují. V létě jsme například instalovali nový automatický vážící stroj připravující směsi práškových pigmentů na barvení našich polyesterových podšívkových tkanin. Nový stroj pracuje s podstatně větším počtem druhů barev, bezkontaktní vážení usnadňuje lidem práci a v neposlední řadě zlepšuje pracovní prostředí.
Co vám v letošním roce udělalo největší radost, ať už v oblasti obchodní politiky, nebo politiky personální, nebo v samotné výrobě?
Finalizujeme jednání s dalším významným zákazníkem, který má zájem o naši airbagovou tkaninu. Tento fakt nás naplňuje potěšením, protože ve velmi koncentrovaném světě automotive dodavatelů není vůbec jednoduché nového zákazníka získat. Daří se nám i v oblasti výroby netkané textilie Airlite®. Kromě již tradičních zákazníků dodávajících korejským automobilkám by se v blízké budoucnosti měl tento zvuk absorbující materiál začít používat i v Evropě vyráběných Teslách. Dobré výsledky máme i ve výrobě bezvodých ofsetových desek IMPRIMA. Kromě evropského trhu nyní dodáváme i zákazníkům v Japonsku. Těší nás, že tým našich pracovníků je stabilní a přirozený pohyb lidí dokážeme i přes stále složitou situaci na trhu práce doplňovat novými kolegy.
S jakými největšími makroekonomickými výzvami se budete potýkat v příštím roce?
Podobně jako u jiných výrobců materiálů to bude inflace, nestabilní a těžko predikovatelné náklady na energie a materiály, legislativní a zákaznické požadavky související s udržitelností, demografický vývoj a situace na trhu práce v České republice. V globálních rozměrech půjde o nejistoty spojené s geopolitickými riziky a nestabilitou v dodavatelských řetězcích.
Jaké máte výrobní plány pro příští rok? Chystáte nějakou novinku v portfoliu?
Rádi bychom využili nových příležitostí na trzích a lehce navýšili objem vyráběných airbagových tkanin i netkaných textilií. Budeme se i nadále zabývat studiemi na další zvýšení našich výrobních kapacit, abychom byli připraveni reagovat na případné další požadavky našich zákazníků. Z hlediska výrobkového portfolia půjde spíše o drobné inovace.
Jaká bude obchodní strategie v roce 2025? Na které trhy a jejich segmenty se chcete zaměřit?
Obchodní strategie zásadních změn v příštím roce nedozná. U výrobce velkých objemů komoditních materiálů, který je součástí globální korporátní struktury s centrálou v Japonsku to asi není překvapivé. I nadále se budeme snažit rozšiřovat počet stávajících zákazníků, a to zejména v oblasti automotive aplikací.
Kolik plánujete v příštím roce investovat do rozvoje společnosti?
Plánujeme investovat řádově desítky milionů Kč, tentokrát spíše do obnovy stávající výrobní technologie. Investovat však budeme i do úspor spotřeby primárních energií s pozitivním dopadem na ekonomiku i ekologii. Připravujeme projekty na využití odpadního tepla z výrobních technologií.
Jaký bude rok 2025 z pohledu zaměstnanecké politiky? Jakou pozornost budete věnovat vzdělávání a motivaci zaměstnanců k ještě větší loajalitě? Jak bude probíhat vnitřní budování značky?
Naší velkou výhodou je stabilita. Ta vychází z japonské filozofie řízení a v průběhu naší pětadvacetileté historie byla navíc podpořena diverzifikací našich výrobních aktivit. To nám umožňuje lépe odolávat přirozeným výkyvům v poptávce bez zásadních dopadů na naše pracovníky. Vzdělávání a rozvoj dovedností našich lidí jsou samozřejmě velmi důležité. Mezigenerační předávání pracovních zkušeností, integrace pracovníků z cizích zemí, digitalizace a automatizace, to jsou oblasti, na které klademe velký důraz. K osvědčeným nástrojům naší personální politiky patří specializovaná školení, výměna zkušeností s ostatními pobočkami TORAY Group nebo zlepšování interního systému zaškolování na pracovišti.
Obecně si na loajalitu našich pracovníků nemůžeme stěžovat. K jejímu udržování a dalšímu zvyšování může přispět snad jen neustálé zlepšování interní komunikace, poznávání a chápání potřeb všech stran, hledání společných řešení. To je asi na budování vnitřní značky to nejdůležitější. Snadno se to řekne, ale vyžaduje to každodenní úsilí všech lidí ve firmě.
Plánujete pro příští rok účast na nějakém významném veletrhu?
Letos jsme se účastnili veletrhu tiskárenských technologií Drupa. Dalším pro nás důležitým veletrhem je Techtextil. Představuje inovace v textilních materiálech, které nacházejí uplatnění v různých průmyslových odvětvích, jako jsou automobilový průmysl nebo stavebnictví. Budeme jej chtít navštívit i v roce 2025. Auto Interior Expo Stuttgart se zaměřuje na interiérové komponenty a technologie pro automobilový průmysl. Pro nás bude zajímavý z hlediska možností dalšího rozvoje prodeje našich netkaných textilií tlumících zvuk v interiérech automobilů. Na veletrhu Shanghai Intertextile vystavovatelé a návštěvníci sdílejí inovace v textilních materiálech, designu a technologiích. Naši účast plánujeme i v roce 2025. V loňském roce jsme se účastnili veletrhu ITMA, který je největší světovou událostí zaměřenou na textilní a oděvní stroje, technologie a inovace.
Jak se v příštím roce projeví ve vašem fungování politika udržitelnosti?
Legislativní tlak ve formě ESG reportingu v kombinaci s narůstajícími požadavky zákazníků na dekarbonizaci a snižování využívání přírodních zdrojů nás ovlivňují poměrně zásadním způsobem. Ve spolupráci s naší centrálou se ve všech evropských pobočkách již nyní intenzivně připravujeme na splnění zákonných požadavků v oblasti udržitelnosti. Věříme, že najdeme cestu jak i tyto výzvy zvládnout, a i nadále vyrábět v srdci Evropy pokročilé materiály, které pomáhají měnit svět k lepšímu.
Průmysl Dnes
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
Vodárna Plzeň investuje 760 mil. Kč, z toho přes…
Category: Energetika

Plzeň - Vodárna Plzeň, a.s., největší dodavatel pitné vody na západě Čech, letos investuje přes 760 milionů Kč,…
Výroba oceli na Ukrajině dál roste, navzdory uzavř…
Category: Strojírenství

Kyjev - Produkce oceli na Ukrajině začátkem letošního roku pokračovala v růstu, ačkoli se zastavila těžba v klí…
Železničáři na jihu Čech začnou letos stavět dva m…
Category: Doprava

České Budějovice - Správa železnic letos na jihu Čech zahájí rekonstrukci několika železničních mostů. Pro cest…
Novou generální ředitelkou Holcim Česko se stala A…
Category: Stavebnictví

Praha/Čížkovice - Novou generální ředitelkou výrobce cementu a stavebních materiálů Holcim Česko se stala Angel…
Spotřeba cementu loni zůstala stejná jako v roce…
Category: Stavebnictví

Praha - Spotřeba cementu loni v Česku zůstala zhruba stejná jako v roce 2023. V předloňském roce ale klesla mez…
Připojte se: