1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

T.RAD Czech, s.r.o.

T.rad 21Umíme chladit budoucnost

Před 17 lety v Česku začínali s výrobou komponentů pro klimatizace. Dnes se ve společnosti T.RAD Czech, která je součástí japonské globální korporace T.RAD, věnují výhradně různým typům chladičů pro automobilový průmysl.

A to velmi úspěšně a s velkou perspektivou, o čemž svědčí zejména nové projekty získané od japonských, ale také od předních evropských zákazníků. Právě díky projektům, jako jsou chladiče pro nákladní automobily, plánuje český výrobní závod v horizontu příštích tří let zdvojnásobení produkce, která se loni pohybovala na úrovni 430-tisíc kusů chladičů. Jedná se o výrobky určené k chlazení motorů nákladních a osobních automobilů, ale i o chladiče oleje a výfukových plynů, označované zkratkou EGR. „Přestože byl vstup firmy T.RAD do Česka původně spojen se zakázkou na klimatizace, celosvětová korporátní orientace na chlazení pro automobilový průmysl či stavební stroje, vedla k tomu, že jsme se postupně stali standardním závodem s vlastním portfoliem a zákazníky, které máme i v Evropě. A to je pro nás velmi důležité,“ říká Pavel Sieber, generální manažer pro výrobu, údržbu a engineering.

 

Šance a perspektiva

 

K založení české dceřiné firmy vedl korporaci T.RAD prudce se rozvíjející byznys klimatizací budov a pak také rostoucí evropský automobilový průmysl. Česko přitom vynikalo strategickou polohou i dostatkem schopných lidí pro vybudování nové výrobní základny, která zahájila činnost v roce 2004 produkcí tepelných výměníků do klimatizačních jednotek budov. Jediným zákazníkem tehdy byla taktéž japonská firma Daikin. „První změna v našem portfoliu přišla v roce 2007, kdy jsme začali vyrábět EGR chladiče pro japonskou automobilku. Poté jsme zahájili taktéž výrobu chladičů oleje i pro evropskou automobilku a její nákladní automobily,“ navazuje generální manažer.

Nový zákazník poptávající chladiče výfukových plynů přibyl i loni, stala se jím další japonská automobilka. Za naprosto zlomový ovšem označuje projekt z roku 2016. „Tehdy jsme začali napřímo dodávat chladiče pro nákladní vozy evropské automobilce. Zároveň jsme s ohledem na udržení dostatečné výrobní kapacity přestali dodávat firmě Daikin komponenty pro klimatizace budov a zaměřili se pouze na automobilový průmysl,“ popisuje proměny portfolia Pavel Sieber s tím, že spolupráce se zákazníkem, jako je již zmíněná evropská automobilka, je velice náročná a specifická. Oproti ostatním evropským výrobcům nákladních aut má totiž vyšší požadavky na spolehlivost a životnost. „Právě v tom je know-how našeho chladiče. Na začátku to pro nás byl úplně nový výrobek podle specifikace zákazníka. Potýkali jsme se s počátečními problémy, ale dneska už můžeme říct, že výroba je stabilizovaná, probíhá bez zbytečných ztrát a zákazník je s kvalitou, spolehlivostí a výkonností chladiče tak spokojený, že nám dává i šance do budoucnosti,“ vysvětluje generální manažer T.RAD Czech.

Budoucností automobilového průmyslu jsou podle něj zejména vozidla na elektrický a vodíkový pohon. V Unhošti už teď spolupracují například na vývoji chlazení pro nákladní elektromobily. „A to je pro nás opravdu velké ocenění. Vidíme v tom naši perspektivu rozšiřovat se v Evropě i pro jiné zákazníky,“ podotýká Pavel Sieber, který věří, že konstrukci chladiče pro elektricky poháněná nákladní auta budou mít kompletně hotovou v roce 2024. Samozřejmě, že stejné technické principy budou chtít využít také pro chladiče osobních elektromobilů či tzv. hybridů.

 

Vždycky je co zlepšit

 

Pro společnost T.RAD Czech bylo velice důležité, že její ambiciózní plány nenarušil ani složitý loňský rok, který poznamenala pandemie COVID-19. Jak se s tímto překvapivým faktorem dokázali vyrovnat? „Stejně jako ostatní firmy jsme ani my nepočítali s takovým propadem, jaký přišel během loňského dubna a května, kdy jsme vyrobili jen asi 10 % z plánovaného množství. Avšak po letních prázdninách už se vývoj v automobilovém průmyslu výrazně změnil. Začali jsme vyrábět o 20 % více, než jsme plánovali. Podařilo se nám tedy celkově dosáhnout plánované výroby a ztráty z jara jsme dohnali i ve finančním výsledku,“ odpovídá generální manažer, jehož tým v Unhošti tvoří přibližně 200 zaměstnanců.

Celá korporace T.RAD přitom zaměstnává po celém světě kolem 5-tisíc lidí. Největší zastoupení je přirozeně v Asii, ale firma působí kromě Evropy také v Rusku nebo v USA. „Na naší práci je i velmi zajímavé to, jak dokážeme eliminovat kulturní a komunikační rozdíly mezi Japonskem a Evropou,“ upozorňuje Pavel Sieber. Z hlediska dalšího rozvoje jsou podle něj klíčové investiční aktivity, které se aktuálně soustředí především do oblasti výroby chladičů pro hybridní automobily. Její zahájení je stanoveno na rok 2022. Přestože vývoj probíhá v Japonsku, česká pobočka se jej aktivně účastní a také vyhledává další potenciální evropské dodavatele, kteří budou pro nový systém chlazení potřební. Přímo v Unhošti se počítá se zvýšením automatizace v podobě nových montážních linek a lisů. „Celý svět jde tímto směrem, takže i v Česku to musíme udělat a výrobu ještě více automatizovat. Jinak nebudeme konkurenceschopní,“ zdůrazňuje generální manažer společnosti T.RAD Czech.

Investice do automatizace výroby považuje za nezbytné i z toho důvodu, že v celoevropském měřítku scházejí kvalifikovaní zaměstnanci. Ačkoli budou v Unhošti během tří let na dvojnásobku stávajících výrobních kapacit chladičů, personální kapacity hodlají navýšit zhruba jen o 50 %. Co se týče průběhu letošního roku, potěšitelné bylo, že automobilový průmysl v prvních měsících nezpomalil, ale dál držel produkci na standardní úrovni z předchozího období. Stále platí i to, že zákazníci jednají s dodavateli v rámci krátkodobých výhledů. Pro dlouhodobější plány by přece jen potřebovali více jistoty a předvídatelnosti, která v globální ekonomice nyní schází.

O to více je třeba držet se vlastních plánů, vizí a myšlenek. „Říkáme si, že vždycky je co zlepšit. Pokud takovou myšlenku nemáte, nebudete do budoucna konkurenceschopní. Přestože se nám podařilo stabilizovat výrobu chladičů, stále máme potenciál pro další zvýšení efektivity. I když nás letos nečeká žádný nový projekt, začínáme pracovat na chladičích pro hybridní automobily, a pořád vidíme prostor, kam se posouvat. Šanci nám dává hlavně to, že umíme chladit budoucnost,“ dodává Pavel Sieber, který nové projekty od náročných zákazníků vnímá jako motivaci k dalšímu růstu s ještě větším úsilím. „Jedině tak můžeme vytvořit stabilní fabriku, která bude dodávat japonským i evropským automobilkám,“ uzavírá generální manažer společnosti T.RAD Czech.

 

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...