1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Vesuvius Česká republika, a.s.

vesuvius 20Pracujeme na nových výrobcích s dosud nevídaným výkonem

„Ocelářský průmysl je neustále v běhu, díky tomu se naše výroba ani kvůli pandemii nezastavila,“ říká Petr Diviš, ředitel třinecké společnosti Vesuvius Česká republika, která se už bezmála 30 let zaměřuje na produkci lisované keramiky pro ocelářský průmysl.

Za jednu z hlavních událostí posledních měsíců považuje transformaci portfolia směrem k výrobkům s vysokou životností a přidanou hodnotou. Právě díky tomu dokázala firma, ve které pracuje přes 300 zaměstnanců, loni posunout svůj obrat na rekordní úroveň. „Celkově byl minulý rok opravdu specifický. Doufám, že už se žádný podobný opakovat nebude, i když to tak zatím nevypadá. Co se týká naší firmy, dopady pandemie pro nás nebyly tak závažné jako v některých jiných odvětvích. Proběhla u nás transformace portfolia od běžných výrobků směrem k high-end výrobkům, které nemají srovnání s konkurencí. Jsme rádi, že přidaná hodnota našich výrobků je čím dál větší, protože tlak na to, abychom dodávali méně kusů, ale s vyšší životností, minulý rok za strany zákazníků zesílil,“ začíná rozhovor ředitel společnosti, která je společným podnikem skupiny Vesuvius a Třineckých železáren.

Podělíte se s námi o konkrétní příklad, jak se vám povedlo transformovat portfolio? A došlo by k tomu, i kdyby nepřišla pandemie?

Minulý rok jsme dodali jednomu z našich zákazníků v Egyptě naši ponornou výlevku, na které jsme dokázali nepřetržitě pracovat zhruba 35 hodin. Respektive tak dlouho trval tok oceli ve výlevce, což je nevídaná životnost při této aplikaci. Standardně se totiž výdrž tohoto typu výrobku při tavbě pohybuje v řádu 15 až 16 hodin, pokud se bavíme o kvalitních výrobcích. Jinak si myslím, že pandemie transformaci našich produktů minimálně urychlila. Zákazníci byli najednou nuceni přemýšlet nad úsporami a nad tím, jak pracovat efektivněji. Logicky tedy přišli s požadavky na výkonnější výrobky a bylo to daleko silnější než dříve, tedy než v době, kdy nebyl takový tlak na náklady a efektivitu.

Jakých výsledků jste vlastně za rok 2020 dosáhli?

Nevyrobili jsme sice více produktů než v roce 2019, ale díky tomu, že jsme začali vyrábět náročnější produkty s vyšší životností, se náš obrat zvýšil o zhruba 11,5 %. Náš plán přitom původně takto nastavený nebyl. Chtěli jsme udržet trend z roku 2019, kdy jsme se obratově pohybovali na úrovni 1,2 miliardy korun, ale nakonec jsme dosáhli rekordního obratu přes 1,3 miliardy. Naopak v počtu vyrobených kusů jsme byli srovnatelní s rokem 2019, kdy jsme zákazníkům dodali více než 320-tisíc produktů.

Co všechno jste museli udělat proto, abyste mohli dál nepřetržitě vyrábět?

Od začátku pandemie jsme se k tomu postavili tak, abychom pro naše zaměstnance vytvořili prostředí, ve kterém se budou cítit bezpečněji než kdekoli jinde. Mezi opatření, kterými jsme minimalizovali přenos nákazy, patří neustálá povinnost všech zaměstnanců nosit respirátory FFP2 a v prostorách, kde je větší koncentrace pracovníků, respirátory FFP3. Dále je to měření teploty všech zaměstnanců vstupujících do firmy pomocí termokamery či dostatek dezinfekčních prostředků ve všech částech firmy. Také jsme většinu THP pracovníků převedli na home office a všem jsme pořídili veškeré vybavení tak, aby mohli z domu plnohodnotně pracovat. Samozřejmostí je dezinfekce samotného závodu včetně plošného dezinfikování, které třikrát týdně provádí specializovaná firma.

Co se týče průběhu pandemie, během první vlny jsme měli problémy pouze ve chvíli, kdy se zavřely hranice a nám ze dne na den vypadlo bezmála 30 zahraničních pracovníků. Ve druhé vlně jsme zaznamenali nárůst pozitivních případů, takže nám v jednom okamžiku chyběla téměř celá jedna směna. Dokázali jsme ale přeskupit síly a oslovit agentury, které nám dodaly personál. Naštěstí ani toto období pro nás nebylo kritické, protože trh procházel určitým útlumem poptávky. Teď jsme podobně jako ostatní firmy ve fázi, kdy provádíme povinné testování zaměstnanců. Začali jsme s tím sami, ale nyní spolupracujeme s externí firmou, která je schopná případný pozitivní výsledek antigenního testu během několika hodin potvrdit nebo vyvrátit PCR testem.

Když se vrátíme k samotné výrobě, už v loňském rozhovoru jste mluvil o důležitých investicích za zhruba 4 miliony euro. Povedlo se je realizovat?

Je faktem, že jsme loni úspěšně nainstalovali nový pneumatický lis, který rozšiřuje naše klíčové výrobní technologie na bázi izostatických hydraulických lisů. Abychom mohli vyrábět komplexnější portfolio, potřebujeme pracovat i s lisy, které mají nižší tlak a pozvolný náběh tlakové křivky. Právě proto jsme investovali do pneumatického lisu, který nám pomáhá se zpracováním nových typů výrobků. Jinak drtivá většina investic byla v minulém roce spojená s bezpečností a ergonomií práce. I díky těmto investicím se nám již posedmé podařilo obhájit ocenění Bezpečný podnik. Naším cílem bylo mimo jiné zvýšit zastoupení žen na všech pracovištích na 25 %, což se nám povedlo. Musím dodat, že v rámci skupiny Vesuvius jsme unikátní, protože většina závodů se pohybuje v jednotkách procent. Větší možnost zaměstnávat ženy je pro nás zajímavým faktorem, ale není to klíčový ukazatel. Od začátku tohoto projektu chceme práci zefektivňovat a zjednodušovat všem našim zaměstnancům.

Budete dál pokračovat hlavně v těchto investicích?

Určitě budeme pokračovat ve zlepšování ergonomie pracovišť a pracovních podmínek obecně. Investiční projekty se zaměřením na bezpečnost a ergonomii jsou pro nás stále absolutní prioritou. Co se týká poměru mezi ženami a muži ve výrobě, jsme ve stavu, který nám momentálně vyhovuje. Platí to i z praktických důvodů, jako je například omezený počet šaten.

Jaké jsou vaše celkové plány pro letošní rok?

Aktuálně se zabýváme zejména velkým nárůstem objednávek. Domníváme se, že i vlivem pandemie k nám přicházejí noví zákazníci, kteří dříve byli u našich konkurentů. Noví zákazníci samozřejmě chtějí nové výrobky, takže se musíme zaměřit i na zvýšení počtu vyráběných kusů. Už loni jsme zahájili rozsáhlé mapování celého výrobního procesu, abychom věděli, kam přesně budeme směřovat naše letošní investice. Konkrétně máme v plánu rozšíření několika úzkých míst tak, aby propustnost závodu byla optimální a tok výroby co nejplynulejší.

Mohou vám k novým obchodním příležitostem pomoci i další inovativní produkty?

Věřím, že ano. Už na sklonku minulého roku jsme začali produkovat výrobky, které mají vysokou odolnost vůči teplotním šokům. Standardně se musejí keramické výrobky pro ocelárny před použitím nebo mezi jednotlivými kroky nahřívat, než jdou do samotného procesu. My jsme přišli s výrobky, které mají vysokou odolnost vůči teplotním šokům a zároveň vůči nízkouhlíkovým typům ocelí. Odolnost těchto nových produktových řad je výrazně vyšší, než nabízejí konkurenční výrobky, což je další důkaz, že skupina Vesuvius je skutečným lídrem v inovacích. Jako největší firma, která dodává keramické výrobky do ocelářského průmyslu, se musíme posouvat vpřed a neustále vyvíjet nové typy produktů s větší přidanou hodnotou.

Vnímáte, že se i vlivem pandemie mění vývoj v ocelářském průmyslu?

Samozřejmě si všímáme, že některé ocelárny mají potíže odebrat nasmlouvaná množství a některé naopak navyšují poptávku vysoko nad očekávání. Víme o ocelárnách, které musejí zvednout objem výroby téměř dvojnásobně. Na druhou stranu několik evropských oceláren je ve velkém útlumu. Pro nás je důležité, že neustále zlepšujeme naši pozici na trhu v rámci Evropy a Blízkého východu. Zákazníci se přirozeně vyvíjejí a musejí reagovat na změny na trhu stejně jako všichni, kdo jsou zasaženi aktuální situací.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...