1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Vetropack Moravia Glass, a.s.

Vetropack moravia 221Kyjovská sklárna zajišťuje nekonečný koloběh skla

Sklo je atraktivní, ekologický a zdravotně nezávadný materiál. Proto se hodí na výrobu obalů pro potraviny a nápoje. Jedním z jeho nejvýznamnějších zpracovatelů v České republice je kyjovská sklárna Vetropack Moravia Glass, a.s. V rozhovoru s jejím generálním ředitelem Ing. Borisem Slukou jsme si povídali o tom, jaké jsou aktuální trendy ve zpracování skla a jak se do situace s touto surovinou promítla současná ekonomická situace.

Jste jedním z vedoucích výrobců obalového skla v Evropě. Jaké jsou vaše kapacity a jaké postavení má v rámci skupiny český závod?

Závod v Kyjově má k dispozici dvě sklářské vany s kapacitou 700 tun skloviny denně. Ročně vyrobíme kolem 800 milionů kusů obalů. Naše sklárna má důležité postavení při dodávkách na domácím trhu a obsluze trhů střední a východní Evropy. V roce 2021 jsme oslavili 30 let ve skupině Vetropack a během této doby jsme si vybudovali pozici finančně stabilního závodu s vysokou kvalitou výroby.

Sklárna v Kyjově patří k hlavním dodavatelům pro potravinářský a nápojový průmysl v České republice. Co s poptávkou udělala současná situace?

Pokud se ptáte na pandemii, tak ta nás zastavit nemohla. Aby bylo zajištěno efektivní zásobování obchodů potravinami a balenými nápoji, musí sklářský průmysl zůstat v provozu po dobu pandemie jako „nezbytný“. Omezení výroby obalů pro potravinářský a nápojový průmysl by značně narušilo schopnost veřejnosti nakupovat potraviny a nápoje v obchodech v době, kdy je poptávka značně vyšší a tyto prodejny jsou životně důležité pro zajištění potravin na celém světě. Jako takovou perličku bych uvedl i trend poslední doby, kterým je návrat lidí k domácímu zpracování ovoce a zeleniny. I zde zpracovatelé často používají skleněné obaly, k této tradici to prostě patří.

Jednou z věcí, se kterou se musí výrobní podniky vyrovnat, jsou prodlevy v dodávkách a chybějící materiál. Jaké je to ve vašem závodě?

Tak jako ostatní podniky se i my potýkáme se změnami v dodavatelském řetězci. Zejména v posledních měsících je velmi náročné udržet fungující dodávky, které se zatím daří vykrýt i díky skvělému týmu v logistice.

Sklo je tradiční materiál a lze ho velmi dobře recyklovat. Jak velký objem recyklované suroviny zpracováváte?

Patříme k závodům s nejvyšším podílem recyklovaného skla v Evropě. Oproti loňskému roku se nám povedlo navýšit podíl střepů ve sklovině o 20 %. V průběhu roku 2020 jsme optimalizovali recyklační procesy a začátkem roku 2021 rozšířili provoz na recyklační lince na tři směny. Filozofií společnosti je minimalizovat vliv výroby na životní prostředí. Kvalitně upravené střepy představují úsporu základních surovin a zároveň umožňují zvýšení podílu střepů ve sklářském kmenu, což se příznivě projevuje na snížení spotřeby energií tavicích pecí a snížení emisí CO2.

Jaká další opatření vedoucí k trvalé udržitelnosti jste v podniku přijali?

Nadále chceme zvyšovat podíl recyklovaného skla ve výrobě. Čím více střepů, tím větší úspora
zdrojů a energie. Kromě toho se zaměřujeme na nové výrobní technologie, které jsou vždy o trochu úspornější a ekologičtější. V rámci strategie celé skupiny Vetropack podporujeme inovace a digitalizaci.

Jaké moderní nebo automatické technologie ve vašem podniku pracují?

Vybavení našeho závodu patří k evropské špičce. Každých 10 až 12 let dochází k obměně sklářské vany, což je náš základní výrobní prostředek. Průběžně také obnovujeme sklářské stroje na nejnovější standardy. Důvodem jsou ekologické potřeby, ale i čím dál vyšší požadavky zákazníků na kvalitu výrobků. Sklářská výroba patří mezi nejvíce automatizované výrobní procesy vůbec. Důležitým prvkem modernizačních a investičních záměrů je i vliv na bezpečnost zaměstnanců a kvalitu pracovního prostředí.

Jaké zajímavé projekty máte za sebou?

V posledních letech máme za sebou spoustu zajímavých projektů. Zmínil bych například výstavbu moderní recyklační linky. Když se na ni podíváte, uvidíte v několika patrech ty nejmodernější technologie, díky kterým máme dokonale připravené bílé a barevné střepy. Abychom našim zákazníkům umožnili identifikovat zboží a výrazně jim zjednodušili práci s paletami, zakoupili jsme také automatický etiketovací stroj. Rychlost, účinnost, přesnost a úspora času a peněz jsou jen některé z výhod robotického nastavení. Tato investice je dalším krokem ve strategii automatizace skupiny Vetropack. A takových projektů, menších i větších, je mnoho.

Jak se vyvíjí zájem o vaše výrobky?

Lidé se v dnešní době více než kdy jindy zajímají o svoje zdraví a chtějí, aby potraviny i nápoje byly uchovávány co nejbezpečněji. A aby byly dobře ochráněny v nich obsažené vitamíny, aroma, chuť. S radostí konstatuji, že přesně tohle my nabízíme. Sklo je v první řadě inertní, to znamená, že nic nepřejde ze skla do produktu a nic nepronikne zvenčí sklem dovnitř. Tento materiál je zároveň odolný a co je třeba zdůraznit, je transparentní. Zákazník tedy dobře vidí, co si kupuje. Zájem o naše výrobky podporuje i trend udržitelného života. Sklo je stoprocentně recyklovatelné a bez ztráty kvality se z něj dají vyrábět obaly donekonečna. Tím je tento materiál naprosto unikátní a atraktivní pro konečné spotřebitele.

S jakými pocity a hospodářskými výsledky jste uzavřeli loňský rok?

Zásadním faktorem, který ovlivnil naše hospodářské výsledky je neplánovaný růst cen energií a výrobních vstupů, které se snažíme maximálně kompenzovat. Tento trend bohužel očekáváme i letos.

Jaké jsou vaše vize a plány do roku 2022?

Letos vidíme hlavně riziko ohledně cen energií a dalších vstupů. Přetrvávají obavy spojené se zdravotními faktory, které mohou ovlivnit naše zaměstnance, ale i situaci na trhu. Přejeme si, aby se co nejdříve stabilizovala globální situace. Ale především si přejeme, abychom byli v roce 2022 všichni zdraví a mohli se v klidu věnovat své práci.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...