1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Vitesco Technologies Czech Republic, s.r.o.

Vitesco 21Věříme v elektromobilitu a budoucnost čisté dopravy

Divize Powertain skupiny Continental se v roce 2019 přeměnila na společnost Vitesco Technologies, aby se mohla více soustředit na elektrické pohony a inteligentní technologie pro čistou a udržitelnou dopravu. Vitesco Technologies má v plánu se v druhé polovině roku 2021 vyčlenit ze společnosti Continental a pokračovat jako samostatná společnost. Vitesco Technologies má lokality po celém světě a součástí jsou i dva české výrobní závody ve Frenštátě a v Trutnově, a vývojové centrum v Ostravě. „Orientujeme se na rostoucí trh elektroniky a elektrifikace.

Díky našim zavedeným výrobním závodům jsme schopni uspokojit rostoucí poptávku našich zákazníků po výkonných a čistých technologiích pohonu. K naší konkurenceschopnosti pomáhají i vysoce nastavené standardy kvality,“ říká v rozhovoru Libor Kývala, finanční ředitel společnosti Vitesco Technologies Czech Republic, s.r.o.

Continental není třeba dlouze představovat. Všem automobilistům i lidem z průmyslu je dobře známý. Můžete přesto zmínit, jaký je výrobní program Vitesco Technologies v České republice?

V České republice máme dva výrobní závody. Podnik ve Frenštátě se zaměřuje na elektronické systémy karoserií, elektronické systémy pro řízení motorů a pro řízení palivových systémů. Vyrábí se zde také různé typy senzorů, například teplotní, rychlostní nebo polohové. V Trutnově se zaměřují také na výrobu senzorů a mechanických dílů. Vitesco Technologies je jedním z mála dodavatelů na celém světě, který nabízí celou řadu elektroniky, softwaru a integrovaných systémů pro elektrifikaci hnacího ústrojí. Portfolio je velmi široké, od inovativních řešení pro 48-voltové systémy a plug-in hybridy až po zcela bateriové elektrické pohony. Patří sem například vysoce komplexní napěťová elektronika, inteligentní technologie senzorů, integrované pohony náprav i systémy řízení baterie, energie a tepla. Takto široká nabídka výrobků umožňuje dodávat na míru vyrobené komponenty a současně vyvíjet složité ucelené systémy – a to vše z jednoho zdroje.

Spolupracují závody mezi sebou, nebo to s ohledem na rozdílnost výroby není možné?

Závody spolupracují, už proto, že jsme součástí jedné právnické osoby. Jsou některé funkce, které sdílíme, týká se to například oblasti nákupu, personalistiky nebo účetnictví. A hledáme synergie i v dalších oblastech.

Vitesco Technologies Czech Republic je stále součástí nadnárodního koncernu Continental. Jak moc jste ocenili, že máte v zádech silnou skupinu právě v těchto náročných dobách? Jak jste například koordinovali opatření proti koronaviru?

Postup jsme samozřejmě koordinovali. A hodně nám to pomohlo. Při nástupu pandemie na jaře loňského roku jsme například byli schopni zajistit pro naše zaměstnance roušky, a to ve spolupráci s koncernem. Současně jsme komunikovali přípravu různých proti-epidemiologických opatření, sdíleli jsme best practices, abychom byli schopni efektivně ochránit zdraví našich zaměstnanců. Vytvořili jsme i pandemickou komisi, která se zaměřovala na monitoring situace na denní bázi a data jsme sdíleli i s centrálou.

Koncem roku koncern informoval o tom, že je díky své agilitě a disciplinovanému řízení nákladů ještě konkurenceschopnější. Jak se to promítlo do vašeho závodu?

Oba naše závody mají ve skupině Vitesco Technologies i v celém Continentalu silnou pozici. Ve Frenštátě se, jak už jsem říkal, zaměřujeme na elektronickou výrobu, což koresponduje s trendy v automobilovém průmyslu. A to nám poskytuje velmi dobrou perspektivu do budoucna. Pokud se podíváme na samotné zaměření Vitesco Technologies, tak je to elektromobilita i čistá mobilita, takže dopady pro závody v České republice jsou pozitivní.

Jaké byly vaše ekonomické výsledky za rok 2020? Hodnotíte ho jako úspěšný?

Ekonomické výsledky zatím sdělit nemůžu, protože ještě nebyly za celou skupinu zveřejněny. Co se týká vývoje v minulém roce, tak v jarních měsících jsme zažili výrazný propad v prodejích, a to okolo 40 až 50 %. Na sklonku léta se ale prodeje vrátily na úroveň před krizí. A tento stav platí dosud. Z celé situace jsme vyšli posilnění.

Jaká je nyní obecně situace a nálada v automobilovém průmyslu?

Kvůli pandemii koronaviru a s ní spojeným ekonomickým dopadem byl rok 2020 ve znamení extrémní volatility automobilového trhu. Klesající poptávka a dočasné uzavírání závodů způsobily potíže celému odvětví. Především výrobní závody musely řešit a stále se potýkají s přerušenými dodavatelskými řetězci. Kromě toho automobilový průmysl prochází největší transformací v celé své historii. Vidíme jasný trend, že klasické spalovací motory budou v nadcházejícím desetiletí nadále ztrácet svou důležitost – nedojde k žádné renesanci. Pokrok v elektrifikaci je rychlejší a radikálnější, než mnozí očekávali. Přispívají tomu jak regulace a přísnější emisní limity, tak i tlak samotných spotřebitelů, jelikož se zvyšuje povědomí o životním prostředí. Studie předpokládají, že již do roku 2030 bude polovina automobilů plně nebo částečně poháněna elektrickými pohony. Do budoucnosti se dívám s důvěrou, protože vidím, že ve Vitesco Technologies jsme dobře připraveni na budoucí výzvy.

V České republice zaměstnává Vitesco Technologies asi 5-tisíc lidí. Museli jste s ohledem na současnou situaci propouštět nebo škrtat některé benefity?

Naštěstí jsme nemuseli přistoupit ke snižování počtu kmenových zaměstnanců. Podařilo se nám i udržet benefity, které jsme si pro rok 2020 nastavili. A to je náš cíl i dnes. Chceme si udržet motivované zaměstnance, protože víme, že jen s nimi jsme byli schopni krizovou dobu zvládnout. Opakovaně jim za to děkujeme.

Produkty z vaší dílny se neustále inovují a vylepšují. Jaké novinky jste v nedávné době představili nebo které letos chystáte?

Loni jsme zaznamenali velký úspěch, když naše skupina získala nový projekt One Box pro vysokonapěťovou nabíječku baterií. Jsme hrdí na to, že se bude vyrábět právě ve Frenštátě. Je to velký úspěch nejen pro nás, ale i pro celou skupinu Vitesco Technologies. Projekt totiž koresponduje s naším zaměřením i s aktuálními trendy, a tak nám zajistí i budoucí růst. V projektech spojených se segmentem baterií vůbec vidíme velký potenciál. Je to jedna z oblastí, která se bude realizovat v našem frenštátském závodě.

Když hovoříme o vašich výrobcích, tak jaký produkt z vaší více než dvacetileté historie má největší úspěch?

To je těžká otázka, protože máme hodně výrobků. Vyrobíme kolem 70 milionů produktů ročně a naše portfolio je široké. Pokud bych měl vybrat jeden jediný výrobek, tak by to byla jednotka CPC (Central Powertrain Controller), což je řídící jednotka, kterou jsme začali sériově vyrábět v roce 2015. Tato jednotka nabízí řešení nejen pro standardní pohonné systémy, ale i pro elektrické pohony.

Na co ještě jste za poslední roky hrdí?

Loni náš závod oslavil 25 let od založení. Jsme pyšní na naši dlouhou historii, růst, znalosti a kompetence zaměstnanců. Vyzdvihnout musím i to, že jsme průkopníkem v oblasti průmyslu 4.0. Do digitalizace a robotizace investujeme kontinuálně od roku 2015.

Jaké jsou vaše hlavní plány pro letošní rok?

Rozhodně mezi ně patří zvládnutí výzev, které přináší nestabilní trh. Musíme být v této situaci agilní. Čeká nás i velmi důležitý milník, což je vyčlenění skupiny Vitesco Technologies ze skupiny Continental, takzvaný spin-off. Vitesco Technologies se pak postaví na vlastní nohy a bude fungovat jako samostatná organizace.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...