1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Walmark a.s.

Walmark 19Jedna plus jedna musí být víc než dva

Na středoevropském trhu je Walmark a.s., jednou z nejrychleji rostoucích firem. Před více než rokem se stala součástí mezinárodního koncernu STADA, který tak rozšířil své portfolio volně prodejných léčiv. Teď se sloučená firma v České republice soustředí na investice a inovace.

„Vytváříme nejlepší tým na trhu v našich segmentech a chystáme vstup do nových oblastí, jako je třeba léčba Parkinsonovy choroby,“ říká v rozhovoru Ing. Tomáš Mihál, generální ředitel společnosti STADA v ČR.

Byl to rok, co farmaceutická skupina STADA koupila Walmark. Jak s odstupem tuto akvizici hodnotíte? Naplnila vaše očekávání?

Akvizice Walmarku se ukázala jako úspěch. Za to bych chtěl poděkovat především všem svým kolegům, kteří integraci obou společností ve ztížených podmínkách pandemie COVID-19 zvládli na výbornou. Díky této akvizici STADA rozšířila své portfolio volně prodejných léčiv a posílila své postavení na trhu střední a východní Evropy. Na českém trhu jsme se díky tomu posunuli na druhé až třetí místo v segmentu volně prodejných přípravků.

Co se pro Walmark změnilo? Čím si jsou firmy vzájemně prospěšné?

Je důležité říct, že integrace na českém trhu úspěšně proběhla a dovnitř i navenek vystupujeme jako jedna společnost, pod heslem One STADA. Pro Walmark se změnila spousta věcí k lepšímu. Zázemí mezinárodní farmaceutické skupiny umožňuje rozšiřovat výrobu v Třinci a stejně tak dostat stávající portfolio Walmarku na nové trhy. Nejdůležitější jsou ale zaměstnanci. S třineckým závodem získala STADA nejen vynikající výrobní kapacitu, ale také mimořádně kvalifikovanou pracovní sílu, která představuje světovou špičku v oblasti vývoje a výroby doplňků stravy.

Při akvizici jste oznámili, že výrobní zařízení závodu Walmark v Třinci bude začleněno do globální výrobní sítě koncernu. Proč? A jak tento proces postupuje?

Motivací pro každý významný krok v naší společnosti je, aby nový stav dával lepší ekonomický smysl než situace před změnou. Jedna plus jedna zkrátka musí být víc než dva. To v případě integrace výrobního závodu v Třinci do globální sítě továren STADA platí beze zbytku. Walmark je, co se týče doplňků stravy, nejpokročilejším zařízením v naší skupině. Koncentrace know-how i výrobních technologií do špičkového závodu dává jednoznačný smysl. Integrace závodu proběhla ihned po akvizici. Od té doby jsme udělali celou řadu kroků, které pomáhají zefektivnit práci, rozšířit portfolio a koncentrovat odbornost.

Už dříve jste uvedli, že závod v Třinci má všechny předpoklady k tomu, aby se stal centrem excelence STADA pro doplňky stravy. Jak naplnění této vize pokročilo?

Výrobní závod v Třinci se stal globálním centrem excelence pro doplňky stravy krátce po akvizici. V rámci tohoto projektu úspěšně dostáváme původní portfolio Walmarku na nové trhy, v současnosti zejména do Ruska a na Dálný východ. Dále vyrábíme tablety pro výrobní závod STADA ve Velké Británii. Ruku v ruce s tím jde i rozšiřování technologických možností továrny. Tím ale tato cesta teprve začíná. Postupně budeme v Třinci vyrábět většinu potravinových doplňků STADA, a do Třince tak přineseme další nové formy těchto přípravků, které se zde doposud nevyráběly.

Chystáte další kroky, které by ještě více firmy propojily? Budou s tím spojené i investice?

Investice jsou rozhodně s našimi dalšími kroky spojené. Plníme svůj závazek investovat do výrobního závodu v Třinci a distribučního centra v Českém Těšíně. V letošním roce jsme již zainvestovali do stroje na výrobu sachet and sticks a počítáme s výrobou nových produktů v těchto formách od posledního čtvrtletí letošního roku. Dále probíhá investice do stroje na výrobu kapslí, tedy další nové technologie. Nové stroje by měly být dodány na konci tohoto roku. Co se týče distribuce, plánujeme rozšíření distribučního centra v Českém Těšíně ze stávající kapacity zhruba 6-tisíc paletových míst na 10-tisíc paletových míst a instalaci poloautomatického skladu včetně vozíků VNA naváděných systémem přes indukční trasy v podlaze. V nejbližším období v souladu s plánem připravujeme také mnohé další investice, zejména do nových technologií. Kromě toho intenzivně pracujeme také na dalším propojování našich lidí. Možnosti byly v rámci pandemie omezené, a tak plánujeme ještě více osobních setkání, protože naše firma stojí zejména na svých zaměstnancích.

Jak se do poptávky po vašich výrobcích promítla koronavirová krize? Měli lidé větší zájem o doplňky stravy?

Pro nás byla pandemie důležitá zejména z hlediska pacienta. Vnímáme, že v náročné epidemiologické situaci je pro prevenci nákazy zásadní silný imunitní systém. Proto jsme rádi, že jsme mohli spotřebitelům nabídnout nepřerušené dodávky špičkových produktů na podporu imunity z našeho širokého portfolia, ať už se jedná o vitamíny, minerály nebo probiotika. Klíčovou úlohu v tomto segmentu hraje řada našich probiotik Biopron. Dále bych zmínil Walmark Herba-C s vysokou dávkou vitamínu C a zinku pro podporu imunity, mimořádně účinný vitamin Cetebe nebo Walmark Omega-3 rybí olej.

Pravidelně na trh uvádíte nové produkty. Které chystáte letos nebo napřesrok?

Průběžně inovujeme naše portfolio, ať už nákupem produktů, které zatím v nabídce STADA nejsou, nebo vývojem nových forem stávajících výrobků. V letošním roce jsme například obdrželi ocenění Volba spotřebitelů v kategorii novinek ve vlasové kosmetice pro naši inovaci Nizoral Care Tonikum. Na rozdíl od známého šamponu Nizoral, který je možný zakoupit pouze v lékárnách, se v tomto případě jedná o vlasovou kosmetiku volně dostupnou v maloobchodní síti. V prvním čtvrtletí příštího roku přijdeme s absolutní inovací v léčbě Parkinsonovy choroby. Bude se jednat o technologicky mimořádně vyspělou pumpu, která kombinuje celkem tři účinné látky a má šanci přispět k významnému zlepšení kvality života pacientů trpících touto zákeřnou nemocí. Současně dále posilujeme naše portfolio pro nemocniční segment.

Jaký byl obrat společnosti v loňském roce a jaký očekáváte letos?

Obrat společnosti za rok 2020 byl okolo 1,5 miliardy korun, což představovalo – včetně akvizice Walmarku – meziroční nárůst o 37 %. Pro rok 2021 plánujeme meziroční nárůst přibližně o 20 %.

Co plánujete dál?

V současné době se kromě jiných oblastí zaměřujeme na oblast e-commerce. Naše česká kancelář je regionálním centrem excelence pro oblast e-commerce. Řídíme tak rozvoj tohoto segmentu pro celou střední Evropu. Kromě dalšího rozvoje vlastní platformy Wavita.cz (Klub zdraví) se jedná například o speciální privátní značku doplňků stravy pro jednoho z globálních lídrů v e-commerce. Díky tomuto komplexnímu projektu v oblasti obchodu, marketingu a logistiky se nám podaří zvýšit využití stávajících výrobních kapacit na maximum a dostat výrobky z Třince na další nové trhy po celém světě. Kromě většího důrazu na vlastní e-shop a speciální spolupráce s jedním z největších e-shopů na světě se na tento segment soustředíme také přidáváním portfolií, které STADA přímo nevyrábí. Naším hlavním cílem pak zůstává vytvářet nejlepší tým na trhu v našich segmentech. Je to klíčová priorita, protože celé naše podnikání staví na motivovaných a spokojených zaměstnancích. Současně pro nejbližší budoucnost chystáme vstup do nových tržních segmentů. Zejména se jedná o léčbu Parkinsonovy choroby a další rozvoj nemocničního segmentu.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...