1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

WANZL spol. s r.o.

Wanzl 19Retail prochází díky digitalizaci zásadní proměnou

Nejde si nevšimnout, že svět a spolu s ním i řada oborů se proměňuje. Týká se to také nakupování, maloobchodu, logistiky nebo dopravy. Do všech těchto segmentů dodává své výrobky WANZL spol. s r.o.

„S digitalizací přichází potřeba efektivnějšího řízení prodejny z pohledu logistiky, zaskladňování, správy a ochrany vybavení, sběru a vyhodnocování dat o zákaznících,“ říká v rozhovoru jednatel a výkonný ředitel Ing. Marek Ryšavý.

Letos v létě jste oslavili 30 let na českém trhu. V jakém duchu se oslavy nesly? Byly optimistické?

Oslavy, jaké by si toto výročí zasloužilo, se bohužel nemohly uskutečnit. Už na jaře jsme situaci vyhodnotili jako velmi nejistou vzhledem k pandemii a jejím mutacím, a proto jsme vybrali komornější variantu. Zaměstnancům jsme připravili slavnostní oběd a víno pro přípitek v jejich rodinném kruhu. V tomto nás pandemie skutečně omezila. Na druhou stranu v té důležitější věci, tedy v počtu zakázek, jsme žádný zásadní propad nepocítili. Takže se díváme do budoucna opravdu optimisticky.

Dnes máte přes 400 zaměstnanců. Vedle hněvotínského závodu máte pobočky i v Praze a na Slovensku. Jaké klíčové milníky vás dovedly až do současnosti? Na čem jste postavili své úspěchy?

Samotný rozjezd firmy byl spojený se změnami na maloobchodním trhu, na který vstupovali noví hráči ze zahraničí a otvírali své hypermarkety, supermarkety a diskontní prodejny. Společně s nimi jsme rostli obchodně i my a otevřeli jsme pobočku v Praze a na Slovensku. Dalším milníkem bylo rozhodnutí o zahájení výroby a s tím spojené postupné rozšíření firmy o tři haly a galvanickou zinkovnu pro výrobu prostředků pro logistiku a průmysl. Posledním velkým krokem bylo vybudování 2D závodu na výrobu dvoudimenzionálních dílů, které posíláme do ostatních podniků v Evropě. Nic z toho by se ovšem neuskutečnilo, kdybychom neměli šikovné a schopné zaměstnance.

Vaše produktové portfolio obsahuje koše, paletové systémy, parkovací boxy, stojany, displeje a další. Jaké výrobky jsou pro vás nejdůležitější například co do objemu prodejů nebo prestiže?

Co do objemu prodeje jsou pro nás důležité hlavně nákupní vozíky, regály, vstupy, rollkontejnery a vychystávací vozíky. Každoročně roste i objem takzvaných zákaznických řešení, kdy upravujeme nebo navrhujeme produkty tak, aby přesně odpovídaly požadavkům zákazníků. Všechny naše produkty považujeme za důležité, protože našimi zákazníky jsou ty největší a nejvýznamnější firmy, do kterých je prestiž dodávat a my jim chceme poskytovat kompletní služby.

V jakých oblastech nacházejí vaše výrobky nejčastěji využití? Můžete zmínit některé významné nebo dlouhodobé spolupráce?

Díky našemu portfoliu jsme opravdu široce rozkročeni, a to od retailu, přes logistiku, průmysl, hotelnictví až po letiště. Ale co do obratu je pro nás nejvýznamnější retail, potažmo maloobchodní řetězce, o které se staráme už 30 let. Kdokoliv vás v této oblasti napadne, je naším zákazníkem. Daří se nám také u logistických firem a e-shopů, kam dodáváme naše standardní produkty, zákaznická řešení, ale i plastové boxy s potiskem nebo etiketami. Pokrýváme tím všechny operace, které souvisí s pohybem zboží, materiálu nebo odpadu. Pokud bych měl vyzdvihnout jen jednu firmu, pak je to rozhodně společnost DHL Supply Chain, s kterou spolupracujeme na jejich e-fullfilment projektech.

Jaké jsou trendy ve vašem segmentu a jak jim vycházíte vstříc? Na jakých inovacích nebo novinkách aktuálně pracujete?

S digitalizací přichází potřeba efektivnějšího řízení prodejny z pohledu logistiky, zaskladňování, správy a ochrany vybavení, sběru a vyhodnocování dat o zákaznících a podobně. Digitalizaci se věnujeme dlouhodobě a představili jsme už celou řadu řešení, jako je například Wanzl 3D People Counter, Customer Counter WCC, výpočet délky pobytu zákazníků, Wanzl Connect, prodejna 24/7, Checkout manager LAN a jiné. Na dalších inovacích intenzivně pracujeme. V průmyslu a logistice je trendem robotizace a automatizace. Naší silnou stránkou je milkrun nebo-li logistické vláčky, které neustále inovujeme ve spolupráci s našimi zákazníky. Dále realizujeme velké i střední dodávky nerezových vozíků a regálů podle zadání zákazníka.

Zabýváte se i moderními formáty prodejen. Zmínit můžeme třeba Mobile Store. Jaké má výhody?

Digitalizace i pandemie nám ukazují, že mnohé z toho, co známe, projde zásadní proměnou. Wanzl, jako přední hráč v této oblasti, představil několik nových formátů prodejen, které vychází z predikce budoucí podoby maloobchodu. Mobile Store je minimarket kontejnerového typu nabitý technologiemi pro minimalizaci potřeby lidské obsluhy. Lze ho umístit do průmyslových parků, studentských kampusů i odlehlých lokalit, kde se nevyplatí mít zaměstnance po celou pracovní dobu. Přístup do prodejny je omezen pro osoby se zákaznickou kartou nebo příslušnou aplikací v chytrém telefonu. Vybrané zboží si zákazník sám naskenuje do aplikace nebo přes samoobslužnou pokladnu. Platba je možná pouze elektronicky. Obsluha je zde potřeba jen pro doplnění zboží. Pro zajímavost, maloobchodní řetězec Tegut má už pět mobilních obchodů v různých částech Německa. Podobné poptávky se objevují i v Česku. Případné zájemce zveme na prohlídku do naší centrály v Leipheimu, kde Mobile Store slouží zaměstnancům firmy Wanzl.

Jaké další formáty mají podle vás budoucnost?

Zmínil bych se o výdejním automatu Wanzl 24/7. Může být umístěn u skladu jako alternativa k prodejně nebo v prodejně jako rozšíření o automatizovanou večerku. Tuto variantu zvolila prodejna Combi City v Oldenburgu v Německu. V době, kdy je tato prodejna zavřena, můžou zákazníci nakupovat přes výdejní automat 500 položek chlazených i nechlazených potravin, ovoce a zeleniny, nápojů a drogerie.

Jaké ekonomické výsledky letos očekáváte? Bude na ně mít vliv pandemie koronaviru?

Koronavirus zasáhl do životů nás všech velice výrazně. To se samozřejmě týká i naší firmy, kdy například obchodníci museli velice rychle a na dlouhou dobu přejít do fungování v online režimu. Živý kontakt se zákazníky přitom není možné touto formou zcela nahradit. Přes všechna úskalí, která toto období stále přináší, očekáváme v porovnání s loňským rokem obdobné výsledky v oblasti prodeje. Na finálních hospodářských výsledcích se však negativně projeví rostoucí nárůst cen téměř všech vstupů.

Jaké jsou vaše vize a plány na následující období?

Vize a plány úzce souvisí s tím, o čem jsme už v rozhovoru mluvili. Stručně by se daly rozdělit do několika bodů. Chceme neustále zvyšovat povědomí o firmě Wanzl jakožto poskytovateli technologických řešení v oblasti digitalizace, nových prodejních formátů, bezobslužných prodejen a tak dále. Ruku v ruce s tím jde i posilování naší pozice dodavatele pro stále rostoucí oblast e-commerce. Chceme také vyvíjet a nabízet řešení v oblasti průmyslové logistiky. Současně se chceme etablovat na trhu nerezových vozíků a regálů, abychom se stali významným dodavatelem do různých segmentů.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...