1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Wavin Czechia s.r.o.

Wavin Ekoplastik 16Chceme, aby lidé všude na světě měli přístup k pitné vodě

Plastové potrubní systémy jsou nepostradatelnou součástí každé stavby. I na nich záleží, zda bude docházet ke ztrátám tak cenného zdroje, jako je pitná voda. Ve společnosti Wavin Czechia s.r.o., pracují na tom, aby plastové systémy byly ekologické a ohleduplné k životnímu prostředí.

Firma je součástí nadnárodní skupiny Orbia, ale podle Davida Pence, který pracuje na pozici marketingového ředitele pro region CEE, už na rozdělování firemních aktivit na jednotlivá teritoria nezáleží. „Už není mexický, holandský, český či ruský tým, ale tým globální. Naším posláním je přispět k tomu, aby lidé na celém světě měli přístup k pitné vodě a aby měli fungující kanalizaci,“ říká v rozhovoru.

Jak se vaší společnosti nyní – po více než roce od začátku koronavirové krize – daří? Máte dostatek zakázek i pracovníků?

I navzdory pandemii se naší firmě daří dobře, loňské výsledky dokonce předčily naše očekávání a objem zakázek je stále na velmi slušné úrovni. COVID-19 měl naštěstí na náš obor omezený vliv, projekty běží dál podle původních plánů. Kde však vnímáme určitá úskalí, je trh práce. Prakticky všichni čeští zaměstnavatelé čelí dlouhodobě velkému nedostatku pracovníků. Čekali jsme, že COVID-19 situaci zlepší, ale bohužel se tak nestalo. Sehnat pracovníky do výroby, tedy na dělnické pozice, ale vlastně i do kanceláří, je stále velký problém.

Vyrábíte plastové potrubní systémy. Nyní je přitom na trhu nedostatek plastového granulátu. Zasáhlo vás to? A jak situaci řešíte?

Nedostatek granulátu je samozřejmě problém, který se týká i nás. I přes dobré plánování výroby a koordinaci dodávek napříč celou Evropou dochází k výpadkům, které se zákazníky intenzivně řešíme. Situace ohledně dostupnosti granulátu je totiž poměrně těžko předvídatelná. Máme štěstí, že nejsme závislí jen na jednom trhu a naše výrobky vyvážíme do řady zemí. Zdroje a materiály můžeme díky tomu přesouvat napříč Evropou, a to podle toho, kde jsou aktuálně potřeba.

Součástí vašeho sortimentu je mimo jiné i Systém Ekoplastik, který je úspěšný v Evropě, Africe i Asii. Proč? Čím oslovuje zákazníky?

Zákazníky oslovujeme primárně kvalitou. Důkazem může být i skutečnost, že se nám podařilo prosadit se na čínském trhu, kde jsou stovky místních výrobců a konkurentů. Ti však obvykle nedosáhnou na takovou kvalitu provedení jako my. Stejně tak se u nich ne vždy dá spolehnout na to, že proklamovaný materiál je ve výrobě skutečně využit. Kdo chce tedy kvalitu, ten ví, že musí sáhnout po systémech vyrobených v Evropě. Může si pak totiž být jistý, že když si například koupí tvarovku s mosazným závitem, tak půjde skutečně o kvalitní mosaz. Vyšší náklady se mu pak vrátí v delší životnosti a také vyšší kvalitě vody. Samozřejmě, velký vliv na komerční úspěch produktu mají i naše marketingové aktivity. Posilujeme zejména digitální marketing a dovolím si říct, že se v něm pohybujeme v rámci našich konkurentů na špici.

Jaké další produkty jsou u vašich zákazníků oblíbené? A jak se to například změnilo v čase?

Velkou oblibu napříč všemi kontinenty si v posledních letech získalo naše vícevrstvé potrubí s čedičovým vláknem Fiber Basalt Plus. Stejně tak roste poptávka po PP-RCT produktech, asi největší nárůsty nyní vidíme ve státech jihovýchodní Asie. Klimatické změny a úpravy v zákonodárství pak způsobily velký nárůst zájmu o řešení v oblasti hospodaření s dešťovou vodou. V rámci nich se snažíme, aby se co nejméně dešťové vody dostalo do kanalizace, kde není efektivně využita. Díky našim zasakovacím a retenčním systémům lze dešťovou vodu zadržovat a postupně nechat vsakovat zpět do okolní půdy, anebo sekundárně využívat například k zalévání zahrad či splachování toalet.

Jste známí tím, že stále pracujete na inovacích a novinkách. Některé výrobky máte dokonce patentované.

Ano, inovace máme přímo v našem firemním DNA. Snažíme se neustále přicházet s výrobky, které jsou jedinečné a něčím nové. K posledním inovacím patří například tvarovky K5/M5, které díky své unikátní funkci „acoustic leak alert“ vydají akustický signál o síle +/- 80 dBA ve chvíli, kdy tlaková zkouška vzduchem odhalí nezalisovaný nebo špatně provedený spoj. Takto lze snadno závadu lokalizovat, spoj opravit a předejít tím budoucím problémům a závadám. Jedná se o vůbec první tvarovky s akustickou výstrahou na světě. Další nedávnou úspěšnou inovací je systém vnitřní odhlučněné kanalizace Wavin AS+, který má v porovnání s konkurencí ty nejlepší parametry. I proto je vhodný pro bytové domy, hotely, či nemocnice, kde by hluk vody v kanalizačních trubkách mohl nepříjemně rušit.

Vaše firma je součástí nadnárodní skupiny Orbia, což je přední společnost z Latinské Ameriky poskytující potrubní systémy. Jak spolupracujete s mateřskou firmou nebo s ostatními společnostmi ve skupině?

V této oblasti došlo k celé řadě změn. Zatímco ještě nedávno jednotlivé země fungovaly poměrně autonomně, nyní je to jinak. Už není mexický, holandský, český či ruský tým, ale tým globální. Ať už jde o prodej, výrobu nebo marketing, vždy je tým tvořen z pracovníků z několika různých zemí. Ke všem zemím a regionům se přistupuje jako k jedné firmě s jedním globálním vedením.

Skupina Orbia dbá na udržitelnost. Jaká pravidla dodržujete vy? Jak konkrétně zlepšujete výrobu s ohledem na životní prostředí?

Snažíme se, aby naše materiály byly recyklovatelné a představovaly co nejmenší zátěž pro životní prostředí. To samé platí i o technologiích a instalacích našich materiálů. Příkladem mohou být bezvýkopové pokládky či sanace inženýrských sítí, které eliminují zásahy do krajiny. Náš záměr je zvýšit podíl recyklovaných produktů na 25 % a recyklovatelnost všech produktů na 90 % do roku 2025. Tuhle ideologii se snažíme vštípit i trhu, rádi bychom, kdyby se ekologická témata stala prioritou v celém stavebním oboru, aby i projektanti, developeři a investoři dbali na využití ekologicky šetrných materiálů a budovali environmentálně udržitelné stavby. Další naší prioritou je hospodárné využívání vody. S tím souvisí nejen naše zaměření na řešení pro hospodaření s dešťovou vodou, ale i systémy pro sanaci a obnovu vodovodů. Až 30 % pitné vody se totiž na světě ztratí kvůli únikům vody ze samotného potrubí.

V České republice v tomto ohledu nyní dosahujeme velmi dobrých výsledků, a to díky tomu, že se nám za posledních 25 let podařilo snížit ztráty vody na polovinu. S 15,8 % tak patříme v Evropě k zemím s nejnižšími ztrátami, evropský průměr se totiž pohybuje až okolo 23 %. Kvůli netěsným spojům či prasklinám na potrubí po cestě z vodárny do domácností se u nás ještě v 90. letech ztratilo 3,5 litru z deseti, dnes ztráta činí pouhý litr. Jen malý příklad pro představu, o jakých objemech se bavíme – v Ostravě klesla díky obnově vodovodní infrastruktury ztráta vody oproti roku 1995 o celých 26,59 %. Celková úspora vody tak činí oproti těmto letům 15,04 milionů kubíků ročně, což představuje zhruba 6000 olympijských bazénů, nebo devítinásobek roční spotřeby piva v Česku.

Jaké vize a přání máte do dalších let?

V roce 2020 jsme definovali vizi celé naší skupiny, jejíž součástí je snaha o naplnění jakéhosi poslání. Poslání přispět k tomu, aby lidé na celém světě měli přístup k pitné vodě, aby měli fungující kanalizaci a díky tomu i lepší hygienu, aby města byla odolná vůči změnám klimatu a aby ve stavbách byly využívány udržitelné materiály. Právě udržitelnost je hlavním hnacím motorem našich aktivit i inovací.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...