1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Westrock Packaging Systems Svitavy, s.r.o.

Westrock packaging sys 21Kartonové obaly ze Svitav míří hlavně na západ

Ve Svitavách se už 25 let vyrábí obaly z kartonů. Většina výroby jde na export do západoevropských zemí, kde se do odnosných multipacků balí třeba pivo nebo minerálky různých druhů. „Středoevropský a východoevropský trh dává stále ještě přednost balení nápojových lahví a plechovek do smršťovací fólie. Karton je ale ekologičtější a jeho čas přichází,“ říká v rozhovoru Ing. Tomáš Vavera, jednatel společnosti Westrock Packaging Systems Svitavy, s.r.o.

Zaměřujete se na zakázkovou výrobu obalových řešení a potištěných obalů. Do jakých segmentů je dodáváte?

Nejdřív bych rád uvedl, že náš závod ve Svitavách je součástí nadnárodní korporace Westrock, která má centrálu v USA a po celém světě provozuje asi 250 závodů. Jejich výrobní program je rozmanitý. Ve svitavském podniku jsou nosným programem kartonové obaly pro nápoje. Jsou to takzvané multipacky pro nápoje v plechovkách nebo lahvích, nejčastěji jde o pivo, nealkoholické nápoje, sodu, vodu. To tvoří většinu naší produkce. Kromě toho se zabýváme i výrobou kartonových multipacků pro jogurty nebo mléka.

Většina produkce jde ale na vývoz.

Ano, zhruba 95 % našich výrobků je určeno pro západní trh. Zákazníky máme ve Francii, Švýcarsku, Německu, Rakousku, Holandsku, Belgii nebo třeba ve Skandinávii. Jen minimální objem končí u odběratelů v České republice nebo v jiných zemích střední a východní Evropy. Trh kartonových obalů totiž není v tomto regionu zatím moc rozvinutý, lahve piva nebo minerálek se stále ve velkém nabízí v kombinaci s plastovými obaly, ať už se jedná o smršťovací folii nebo přepravku. Tento trend ale na západě už pomalu vymizel, používají se tam mnohem více obaly z obnovitelných zdrojů.

Souvisí to s ekologií?

Jistě. Ekologie a obaly, to je velké téma. Sami se velmi angažujeme v iniciativě, kterou jsme pojmenovali jako „Take out Plastic“, tedy zbavme svět plastu. Spolupracujeme se stále roustoucím počtem našich zákazníků na přechodu od plastových ke kartonovým obalům, které jsou lépe recyklovatelné. K tomuto transferu postupně dochází, smršťovací folie se nahrazuje papírovými multipacky. Se zákazníky o tom denně diskutujeme, pomáháme jim hledat řešení i odpovědi na otázky, jak by měla náhrada proběhnout a jak by mohlo vypadat celkové pojetí obalu. U našich obalů totiž není důležitý pouze estetický faktor, ale také konstrukční řešení obalu kvůli jeho přenosné roli. Vnímáme to jako náš velký úkol. Cítíme, že tak můžeme zvýšit podíl na trhu a zároveň je to pro dobrou věc.

Když bychom nahlédli do vašeho závodu, jaké moderní technologie používáte?

Naší nosnou výrobní technologií je ofsetový tisk. Nejčastěji používáme karton o gramáži 250 až 350. Karton dostáváme v rolích, především z naší papírny v Alabamě. U nás jej dělíme na archy, které později potiskujeme. Následuje výsek, kde z archu oddělujeme jednotlivé užitky. Část výroby ještě lepíme, a vše odchází na balící linky k zákazníkům. Mimochodem, mnoho z těchto linek vyrábí náš sesterský závod Westrock ve Francii.

Závod v České republice vznikl v roce 1995 a vyrostl na zelené louce. Nedávno jste oslavili 25 let. Na jaké úspěchy jste pyšní?

Předně musím říci, že je nám líto, že jsme čtvrt století nemohli řádně oslavit s našimi zaměstnanci, zákazníky, dodavateli a dalšími partnery. Doufám, že pokud to situace umožní, ještě se k oslavě vrátíme. Když jsme před 25 lety začínali, vyráběli jsme stejné produkty, tedy kartonové obaly, ale pro jiné zákazníky. Vždy však mezi nimi byly firmy zvučných jmen, ať už to byli výrobci tabákových produktů nebo giganti v oblasti kosmetiky a osobní péče. Za ty roky jsme obměnili technologie a měnili strategii. Dnes se soustředíme na již zmíněný segment nápojů, a i v tomto ohledu máme mezi zákazníky věhlasné odběratele, jako je třeba Coca-Cola, Heineken, Red Bull nebo Johnson & Johnson. Pracovat pro takové velké a náročné zákazníky je vždy výzva a velmi si toho vážíme. Spolupráce s nimi nás naplňuje tvůrčí energií, pracujeme s nimi na inovacích a vývoji. Další věcí, na kterou jsme hrdí, je růst. S každou změnou, ať šlo o novou technologii, nebo změnu strategie, jsme rostli. Začínali jsme s 80 pracovníky na ploše méně než 10-tisíc m², naše dnešní výrobní plocha je dvojnásobná, pracuje u nás 300 lidí a obrat jsme ztrojnásobili. Takový úspěch není v našem segmentu úplně běžný.

Už jste zmínil, že vaše mateřská firma, společnost Westrock, sídlí v Americe. Spolupracujete s ní nebo s ostatními pobočkami?

Spolupracujeme. Westrock je velký koncern s téměř 50-tisíci zaměstnanci. Je to globální firma a číslo dvě v segmentu obalů. Centrála v Atlantě udává strategii a přináší klíčová rozhodnutí. Máme vlastní evropskou organizaci, v rámci které spolupracujeme s ostatními evropskými závody, naplňujeme vlastní plány a vizi. Svitavy kooperují se závody, jež mají stejný výrobní program, sdílíme know-how, řešení konkrétních projektů nebo výzev, a to doslova na každodenní bázi.

Jakou úlohu u vás hrají inovace?

Inovace byly a jsou pro nás silné téma. Vždy se snažíme být blízko zákazníkovi a pomáhat mu najít to nejlepší možné řešení. Už jsem se zmínil o ekologii obalů. Dalším tématem je atraktivita nebo cena obalu. Na inovacích spolupracujeme v úzké kooperaci s našimi zákazníky a máme také korporátní vývojové oddělení v Americe, které udává strategii a zastřešuje velké globální projekty, sdílí zkušenosti s lokáními týmy strukturálního designu a výrobními závody. Když to jde, snažíme se osvědčený projekt překlopit do jiného regionu. Vždy to ale není možné, například kvůli jiné nákupní náladě, jiné legislativě, jiné mentalitě.

Pro úspěch každé firmy jsou důležití vzdělaní a motivovaní lidé. Daří se vám nacházet nové pracovníky?

Záleží na situaci na pracovním trhu, která se mění ve vlnách. Třeba v roce 2016 šla ekonomika nahoru a bylo těžké najít operátora do výroby i člověka s angličtinou do kanceláře. My jsme navíc v regionu, který úplně neoplývá dobrou dostupností kvalitní pracovní síly. Dnes se ale s ohledem na koronavirovou krizi situace obrací. Před těmi čtyřmi roky nám pomohlo, že jsme přenastavili systém benefitů. Výhody, které nabízíme, zahrnují týden dovolené navíc, stravenky, poukázky do lékáren, větší příplatky za noční nebo víkendové směny. Zlepšili jsme také komunikaci kolem benefitů, a to jak uvnitř, tak vně firmy.

Jaké novinky nebo projekty chystáte?

Je toho hodně. Jsme ve fázi, kdy postupně zvyšujeme objem výroby. Daří se nám zároveň navyšovat i produktivitu práce, to znamená, že se stejným počtem pracovníků vyrobíme více. Rosteme i díky tomu, že získáváme zakázky interně – například někdy dává větší ekonomický smysl, abychom obaly vyráběli u nás než v jiném evropském sesterském závodě. Soustředit se určitě budeme už na zmíněný projekt „Take out Plastic“. Udržitelnost a životní prostředí je pro nás velkým tématem. Jsme pyšní na to, že téměř ze 100 % potiskujeme karton vyrobený v našich papírnách v USA, přičemž dřevo jakožto hlavní surovina pochází z vlastních lesů na stejném kontinentě. Na rok 2021 jsme měli naplánované investice, ale ty jsou teď částečně omezeny kvůli hrozbě globální ekonomické recese. Pevně věřím, že se k nim co nejdříve vrátíme.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...