1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Z LOKO, a.s.

czloko 20Jejich lokomotivy jezdí v 19 zemích

Společnost CZ LOKO, a.s., patří k nejvýznamnějším podnikům středoevropského železničního strojírenství a zaměřuje se především na výrobu lokomotiv a speciálních drážních vozidel. V této oblasti využívá vlastní know-how, které vychází z mnohaleté tradice firmy, jejíž historie sahá až do poloviny 19. století. V té době byl v České Třebové zahájen provoz železničních dílen.

Původně byla společnost CZ LOKO založena pod názvem Českomoravská komerční společnost (ČMKS), která vznikla v roce 1995 a zastřešovala firmy Jihlavská lokomotivní společnost (JLS), ŽOS Česká Třebová a Železniční opravny a strojírny Nymburk. V roce 2004 vstoupil do společnosti strategický partner Zeppelin CZ, který je výhradním dovozcem motorů Caterpillar do Evropy, a společnost se poté stala největším odběratelem lokomotivních motorů Caterpillar na našem kontinentě. V roce 2007 došlo k přejmenování a kompletnímu rebrandingu firmy, díky čemu vzniká značka CZ LOKO, pod kterou byla v roce 2016 vyrobena první lokomotiva vlastní konstrukce podle nejpřísnějších evropských norem TSI. S vedoucím marketingu CZ LOKO, a.s., Bc. Janem Hoškem, jsme se však přenesli do současnosti a povídali si především o aktuálních zakázkách na výrobu a modernizaci kolejových vozidel.

Mohl byste představit firmu CZ LOKO? Kde má své sídlo a výrobní areály?

Společnost má sídlo v České Třebové, kde je také umístěn jeden ze dvou výrobních závodů. Druhý je v Jihlavě. Aktuálně probíhá v naší firmě transformace, jejímž cílem je soustředit výrobu nových lokomotiv primárně do závodu v Jihlavě a výrobní areály v České Třebové využívat pro modernizaci vozidel a jako hlavní servisní centrum. Tato transformace souvisí s aktuálně dokončovanou výstavbou nové haly v Jihlavě, která má přibližně 2500 m² výrobní plochy. Jednalo se o investici za zhruba 90 mil. Kč.

Jakých hospodářských výsledků dosahujete v posledním období? Očekáváte v následujících letech negativní dopad koronavirové krize na výši vašeho obratu?

Roční obrat se pohybuje kolem 2,3 mld. Kč. Dopady koronavirové krize jsme nepocítili – i vzhledem ke specifičnosti železničního průmyslu, pro nějž jsou typické spíše dlouhodobé zakázky. Máme jich rozdělanou celou řadu a výrobní plán je plný zhruba na další tři roky.

Nepřinutila vás epidemie nemoci COVID-19 přerušit práci na těchto zakázkách?

Krizi jsme pocítili v rámci dodavatelských řetězců a na počátku epidemie jsme řešili časté výpadky v oblasti logistiky. Situace se postupně stabilizovala, ale přišla 2. vlna epidemie, takže uvidíme, jak se bude vše vyvíjet dále. Kromě toho se epidemie projevila náhlým poklesem počtu našich zaměstnanců ve výrobě, protože mnozí pracovníci se museli starat o děti, které nechodily do školy. Proto jsme museli urychleně nabrat nové zaměstnance především do nově rozšířených areálů v Jihlavě.

Kolik máte tedy v současné době zaměstnanců?

Máme zhruba 200 zaměstnanců ve výrobě v Jihlavě a přibližně 450 v České Třebové. Další lidi zaměstnáváme v našich čtyřech servisních střediscích v Lovosicích, Mladé Boleslavi, Letohradě a Ostravě, které řeší potřeby zákazníků v dané lokalitě.

Zabýváte se převážně výrobou nových kolejových vozidel. Jaké typy těchto vozidel nabízíte a jaká jsou jejich zajímavá specifika?

CZ LOKO je aktuálně na druhé pozici v Evropě ve výrobě dieselových posouvacích lokomotiv. Ty jsou určeny výhradně pro nákladní provoz, a to zejména k manipulaci s vozy na seřadištích nádraží nebo na průmyslových vlečkách v železárnách nebo lomech. Tyto lokomotivy tvoří největší část našeho výrobního programu. Kromě nich vyrábíme ještě tzv. speciální vozidla, která jsme v sérii 50 kusů dodali nedávno Správě železnic. Jednalo se o vozidla typu MUV 75 a Správa železnic je používá při údržbě tratí. Tato vozidla děláme i pro provoz metra – jezdí v Praze a bulharské Sofii. Vyrábíme také dvounápravové lokomotivy typu EffiShunter 300, které jsme dodali do varšavského metra.

Koronavirová krize vás tedy významněji nezasáhla a na začátku září mohlo vaše výrobní areály opustit v pořadí již 1111. drážní vozidlo. Můžete k tomuto vozidlu s jubilejním číslem říci něco bližšího?

Jednalo se o lokomotivu EffiShunter 600 určenou pro společnost ČEPRO, která ji využívá k posunu a manipulaci ve skladu pohonných hmot v Loukově.

Zmínil jste se o několika domácích i zahraničních zakázkách. Na jaké trhy a k jakým zákazníkům tedy aktuálně míří vaše produkty?

Do zahraničí, přesněji řečeno na evropský a turecký trh směřují dvě třetiny našich vozidel. Ta nyní jezdí v 19 zemích včetně České republiky. Orientace na evropský trh je dána skutečností, že vyrábíme lokomotivy pro normální a široký rozchod kolejí. Zájemce o naše vozidla jsme měli také ve Vietnamu anebo Thajsku, ale tam jsou rozchody, pro které my nevyrábíme. Aktuálně je pro nás důležitý kupříkladu italský trh, kde máme dceřinou firmu – CZ LOKO Italia. Před měsícem jsme do Itálie dodali pět lokomotiv a nyní odjedou další pro EVM Rail a Ferrovie Nord Milano (FNM). V Itálii slouží naše lokomotivy především k obsluze logistických center a v přístavech, kde vozí kontejnery, ale některé přepravují také náklady po trati. Kromě toho jsme otevřeli nový trh ve Slovinsku a naším cílem je více se prosadit na balkánském trhu – v Chorvatsku nebo Srbsku. Rozvíjíme také obchodní vztahy ve Švédsku a v západní Evropě – hlavně v zemích Beneluxu, ale v budoucnu bychom se chtěli orientovat také na Francii nebo Velkou Británii. Velký potenciál má i trh na Ukrajině, kam jsme nedávno dodali jednu lokomotivu.

Jak to v současné době vypadá s domácí poptávkou a jednotlivými zakázkami?

Aktuálně děláme velkou sérii pro společnost ČD Cargo, které dodáme 50 lokomotiv typu EffiShunter 1000, a dlouhodobě spolupracujeme také se soukromými dopravci, ke kterým patří IDS Cargo nebo Unipetrol Doprava, kde jsme vyhráli soutěž na instalaci zabezpečovacího systému ETCS (European Train Control System) pro provoz na hlavních tratích. Ten budeme instalovat také na naše lokomotivy pro ČD Cargo.

Kromě výroby kolejových vozidel se zabýváte také jejich modernizací a opravami. Můžete v tomto kontextu jmenovat některé ze svých významných či zajímavých zakázek?

Běžně provádíme komplexní modernizace lokomotiv, kdy z původního vozidla zůstává pouze rám, na který naskládáme tzv. pakety, tedy blok motoru, kabiny, chlazení a další, a postavíme novou lokomotivu. Takto jsme kupříkladu modernizovali lokomotivy EffiShunter 1000M pro CER Cargo Holding. Další modernizované lokomotivy – EffiShunter 1600 – zamířily do Finska a na Ukrajinu a nyní pracujeme na modernizaci amerických lokomotiv pro Estonsko.

V srpnu jste spustili také službu hodinových pronájmů lokomotiv. Je o ni zájem?

Službu jsme zahájili právě proto, že o ni naši zákazníci sami projevili zájem. Je pro ně výhodná kupříkladu v případě, kdy se jim náhle porouchá lokomotiva a oni si potřebují pronajmout náhradní na jednorázovou přepravu nákladu. Je to samozřejmě efektivnější než si půjčovat vozidlo na půl roku a nemít pro něj další využití. Zákazníkům jsme také schopni zajistit proškolené strojvůdce.

Jaké investiční projekty v oblasti rozvoje technologií aktuálně realizujete?

Rozvoj technologií je spjatý s rozvojem produktového portfolia a zde se nyní zaměřujeme na alternativní pohony. Před rokem jsme představili prototyp hybridní lokomotivy, která kombinuje spalovací motor a baterie. Zde vidíme budoucnost lokomotiv v příštích 10 letech.

Jaké jsou aktuální trendy ve výrobě kolejových vozidel? Na jaké požadavky zákazníků reagujete?

Požadavky jsou určitě směřovány do oblasti ekologie, což souvisí s politikou Green Deal Evropské unie. Nicméně i v zájmu samotných zákazníků je kupovat lokomotivy s nižší spotřebou nebo hlučností. Důraz je kladen také na funkčnost vozidel – lokomotivy musí být spolehlivé a vyžadovat minimální servis a co nejnižší provozní náklady.  

Chtěl byste se na závěr zmínit o vašich aktuálních projektech z oblasti CSR (společenské odpovědnosti firem)? Podporujete nějaké kulturní, sportovní a charitativní aktivity?

V letošním roce jsme se stali strategickým partnerem hokejového týmu HC Dukla Jihlava, který své zápasy odehrává na stadionu s názvem CZ LOKO Aréna. Dále dlouhodobě spolupracujeme s Dopravní fakultou Jana Pernera Univerzity Pardubice a také s Vyšší odbornou školou a Střední školou technickou Česká Třebová. Pro žáky a studenty máme program CZ Trainee, v jehož rámci podporujeme mladé talenty.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...