1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Zeelandia, spol. s r.o.

Zeelandia 22Pomáháme rozvíjet byznys našich zákazníků

„Bylo pro mě radostí firmu převzít,“ říká Veronika Wimmerová, od letoška nová jednatelka společnosti Zeelandia, která je od roku 2017 součástí stejnojmenné holandské nadnárodní korporace. V Česku se firma, sídlící v jihočeských Malšicích, věnuje výrobě potravinářských surovin, směsí a přípravků pro zákazníky z pekařského, cukrářského nebo gastronomického byznysu.

Nabízí jim inovativní produkty, do kterých promítá celosvětové zkušenosti, nejmodernější postupy a technologie, ale i nové marketingové trendy. „Na pozici jednatelky jsem nastoupila v září 2021. Musím říct, že můj předchůdce Michal Rada mi firmu předal ve velmi dobrém a perspektivním stavu. Vždyť za loňský rok jsme narostli o 15 % v celkovém objemu prodejů i v obratu. Náš cíl jsme tedy splnili a jsme za to rádi, protože jde mimo jiné o pozitivní signál směrem k našim zaměstnancům i kolegům z korporace Zeelandia,“ vysvětluje Veronika Wimmerová, která pro firmu v předchozích třech letech pracovala jako ředitelka marketingu. Právě svůj marketingový a obchodní pohled chce nyní více promítnout do rozvoje produktových inovací nebo nových služeb pro zákazníky.

S jakými konkrétními vizemi jste na pozici jednatelky nastoupila a co nového chystáte?

Nejprve bych ráda řekla, že nabídka řídit firmu navazovala na odchod pana Rady na jinou pozici v rámci korporace. Zároveň je to výzva, která se přijímá s nadšením i velkým závazkem. Po celou dobu, co jsem ve firmě, vnímám, že jsme v dobré kondici a že se nám daří i navzdory dopadům pandemie. Důležité je, že společně s našimi zákazníky máme kam růst, a to v různých segmentech. Už když jsem nastupovala, říkala jsem, že neplánuji revoluci, ale postupnou evoluci, která se týká například toho, že se budeme ještě daleko více zaměřovat na pekařské směsi, přípravky, kvasy a zápary. To jsou měkčená zrna a semínka, která se používají do multicereálních výrobků. Jde o jeden z rostoucích segmentů trhu a stejně tak je stále na vzestupu používání kvasu. Právě v tom jsme šikovní a chceme být ještě lepší.

Plánujete tuto evoluci spíše v krátkodobém horizontu?

Půjde o krátkodobý až střednědobý horizont. Poté se budeme soustředit na další mety, jako je postupná digitalizace celé naší organizace. Každopádně v prostředí B2B je pro nás vždy nejdůležitější zákazník, pekař a cukrář, kterému pomáháme budovat jeho vlastní byznys. Pořád se díváme na trh, snažíme se být o krok napřed a přinášet řešení, která rozvíjejí podnikání našich zákazníků. Dodáváme jim suroviny nebo přípravky, ze kterých potom vyrábějí finální produkty, jako je chléb, běžné a jemné pečivo nebo zákusky a dezerty. Zkrátka cokoli, co si můžete koupit v malém pekařství, cukrárně nebo supermarketu.

Jakým způsobem se mění poptávka po vašich produktech?

Poptávka odpovídá trendům v celé společnosti. Pečivo je nadále nezpochybnitelným základem našeho denního jídelníčku, avšak pro pochopení širšího kontextu je třeba si uvědomit, že jeho celková spotřeba v Česku dlouhodobě, ale přitom pozvolna, klesá. V současné době je to zhruba 84 kg na hlavu ročně. Souvisí to se zdravějším životním stylem, kterému jdeme vstříc nabídkou surovin pro výrobky s vyšší přidanou hodnotou. Jsou nutričně hodnotnější a odpovídají poptávce pro zdravém stravování. Proto neustále pracujeme na novinkách, jako je vývoj kompletní certifikované řady BIO surovin, ze kterých si zákazníci mohou sestavit sortiment chleba, běžného pečiva nebo sladkého pečiva. Dále to jsou spíše menšinové trendy v podobě snižování obsahu soli a cukru, což opět souvisí se zdravým životním stylem.

Chtějí po vás zákazníci také produkty, které jim usnadní často namáhavou práci?

Ano, zákazníci po nás chtějí i tzv. konvenienční výrobky. Jedná se o kompletní řešení, kdy jim dodáváme všechny suroviny v jednom balíčku, ze kterého si mohou vyrobit kvalitní pečivo. Zvláště pekárny se potýkají s nedostatkem pracovníků a komplikací jsou pro ně zejména náročné noční směny. Každé usnadnění práce má tedy smysl, oceňují, že od nás dostanou připravenou směs v osvědčeném poměru, který přesně odpovídá jejich výrobní technologii. Kromě toho práci usnadňují i inovativní obaly, jako jsou trezírovací sáčky, do kterých balíme část našich výrobků. Jsou připraveny k okamžitému použití, takže pekaři s nimi mohou rovnou naplnit třeba koláče.

Které produkty patří k těm nejžádanějším a jak velké jsou vaše výrobní kapacity?

Největší část našeho portfolia tvoří ovocné náplně, na které se specializuje jeden ze tří našich výrobních závodů. Jsou to náplně pro pekaře i cukráře, kteří opět v duchu současných trendů preferují náplně pouze z čistých surovin, s přírodními barvivy a se sníženým obsahem cukru. Co se týče obratu, loni jsme přesáhli hranici jedné miliardy korun, díky čemuž jsme se vrátili k výsledkům z roku 2019. Pandemie nás ovlivnila hlavně v roce 2020, kdy náš obrat poklesl především kvůli restrikcím a omezením u zákazníků v segmentu Horeca.

Jaký vývoj na trhu očekáváte v letošním roce?

Už v posledním čtvrtletí roku 2021 jsme zaznamenali obrovský nárůst poptávky, která se přenesla i do prvních měsíců letošního roku. Musíme si ale uvědomit, že se tak děje v situaci, kdy všeobecně rostou ceny. Celý trh je teď nastaven tak, že dokonce i obchodní řetězce posunuly magickou hranici ceny rohlíku z 1,90 Kč na 2,40 Kč. Z pohledu našich zákazníků, tedy malých i velkých pekařů, je to jenom dobře. Jako člen Svazu pekařů a cukrářů se zabýváme i ekonomickou stránkou byznysu našich zákazníků. Ve srovnání se zeměmi EU je u nás cena pečiva stále jedna z nejnižších a velmi nízké jsou i marže pekáren. Celý obor přitom potřebuje vyšší ziskovost, aby bylo možné jej dál rozvíjet a investovat. Myslím si, že spotřebitelé budou vždy ochotni si za chutné a kvalitní pečivo zaplatit férovou cenu.

Chystáte se i vy na nové investiční projekty?

Poslední významnou investicí pro nás byla nová linka na trezírovací sáčky, kterou jsme uvedli do provozu v roce 2020. Nyní se věnujeme spíše průběžným obměnám a modernizaci některých zařízení. Zatím se nás příliš netýká automatizace výroby, nadále zachováváme manuální práci ve všech procesech od přípravy výroby, přes samotný výrobní proces, jako je například vaření ovocných náplní, až po stáčení produktů, skladování a expedici. Celkem máme přibližně 220 zaměstnanců a z toho je více než 100 ve výrobních provozech. Držíme si také vlastní distribuci, sklady, tým obchodních zástupců i vývojové centrum, ve kterém pracuje 10 specialistů. Kromě toho jsou naši technologové k dispozici zákazníkům, když chtějí připravit nové výrobky. Technologové jim pomáhají sestavit receptury a následně rozjet výrobu. Hlavně pro velké průmyslové zákazníky děláme výrobky na míru přímo na jejich linku. Naši vývojáři pro ně připraví řešení, jako je směs na výrobu pečiva nebo náplň do koblih, přesně podle zadaných parametrů. Jsou to skutečně fundovaní odborní poradci, jejichž služby zákazníci velmi oceňují.

Jste partnerem cukrářů a pekařů, které mimo jiné i vzděláváte. Jaké další služby pro ně máte?

Během pandemie jsme přišli s online aplikací, která se jmenuje Bapacho. Je to moderní platforma pro pekárny, cukrárny a čokolatérie (bakery, pastry, chocolate, pozn. red.), která našim zákazníkům umožňuje, aby si zdarma otevřeli svůj e-shop. Vnímáme to jako pomoc celému oboru v době, kdy lidé stále více nakupují online. Jsme teprve na začátku, ale věříme, že se tato novinka ujme. Třeba pro našeho významného zákazníka, který má síť svých prodejen, jsme dělali kampaň na Facebooku a Instagramu. Pomáháme jim budovat povědomí o tom, že fungují také online a že si lidé mohou u nich pečivo takto objednat. Součástí tohoto servisu je i přípravu obsahu pro sociální média, což v našem oboru není zatím zcela běžné. Musíme ještě chvíli počkat, až si zákazníci na tuto možnost zvyknou a budou ji chtít využívat. Většinou se věnují jen svému oboru, ve kterém jsou mistry, ale na marketing a propagaci jim chceme ukázat, co a jak se dá s naší pomocí dělat.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...