1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

ZETOR TRACTORS, a.s.

Zetor TraktorsLegendární traktory oslavily sedmdesátku a jedou dál

Traktory značky ZETOR jsou živoucí legendou. Asi by nikdo nedokázal spočítat kolik hektarů polí od roku 1946, kdy poprvé vyjely z továrny, obhospodařily. Za dobu své existence společnost ZETOR TRACTORS, a.s., prodala 1,3 milionu kusů traktorů, které vyvážela do 136 zemí světa.

O tom, jak firma oslavila kulaté výročí, které připadlo na loňský rok a jaké jsou její vize do dalších let, jsme si povídali s obchodním ředitelem Robertem Todtem.

ZETOR je na trhu přes 70 let. Jak jste jubileum oslavili?

Oslavy jsme oficiálně zahájili loni 15. března. Toto datum je pro nás významným historickým milníkem, protože přesně na den v roce 1946 byla spuštěna sériová výroba traktorů ZETOR. Slavili jsme se zákazníky, obchodními partnery, zaměstnanci i s veřejností. Představili jsme speciální logo, které jsme používali po celou dobu oslav. Spustili jsme i web, který se věnuje historii, současnosti a budoucnosti traktorů ZETOR. Uspořádali jsme soutěž pro všechny fanoušky značky ZETOR na sociálních sítích a celou řadu dalších regionálních i mezinárodních aktivit.

V rámci oslav jste otevřeli novou pobočku v Německu a Polsku, je tomu tak?

Ano, v červnu loňského roku se naše pozornost upřela do Německa, kde byla slavnostně otevřena nová prodejní a servisní pobočka. V polovině srpna pak polská afilace otevřela moderní sídlo ve městě Kalisz, které přináší kvalitnější služby a zázemí zákazníkům. Tyto aktivity jsou spojeny s posilováním pozic na daných trzích.

Slavilo se i mimo Českou republiku?

V zahraničí jsme si výročí připomněli na výstavách ve Velké Británii, v USA, na Slovensku, Ukrajině, v Bulharsku, Slovinsku, Řecku, Polsku, Francii, Nizozemsku a v dalších zemích. Výrazný počin během oslav uspořádal náš litevský partner. Na poli o rozloze 20 hektarů vytvořil s pomocí traktoru ZETOR CRYSTAL a postřikovače litevský státní znak a pokusil se tak pokořit světový rekord v kategorii „Největší namalovaný obraz na zemi“. Obří obrazec byl viditelný i z vesmíru. Nyní se čeká na vyjádření komise, zda byl světový rekord překonán. Vlastní oslavy si na některých místech zorganizovali i sami fanoušci. Třeba nadšenci z Finska uspořádali výpravu s traktory napříč Finskem za Santa Clausem až za polární kruh, s traktory Z 25 ujeli za týden 1700 km.

Podobná jubilea vyzývají k bilancování. Na co jste ve své historii nejvíce hrdí?

Je toho celá řada. Například jeden z prvních traktorů, model Z 25, byl natolik oblíbený, že se vyráběl 20 let a prodalo se ho 160-tisíc kusů a z toho více než polovina do zahraničí. Značka ZETOR jako první na světě představila bezpečnostní kabinu. Světový ohlas sklidil v 60. letech ZETOR CRYSTAL. Mezi aktuální úspěchy patří například představení systému automatické regulace pluhu, tzv. HITCHTRONIC, ten odborná veřejnost ocenila řadou ocenění. Zapomenout nesmíme ani na loňské představení budoucnosti našich traktorů – designového konceptu od studia Pininfarina, jež považujeme za přelomový a který právem vzbudil obrovský mezinárodní ohlas.

Co se vám povedlo v ZETORU v rámci uplynulého roku?

K aktuálním úspěchům patří nominace FORTERRY HD 140 mezi sedm nejlepších traktorů v prestižní evropské soutěži Tractor of the Year. Náš web zetor.com se stal absolutním vítězem v soutěži WebTop100 o nejlepší webové stránky. Vyhráli jsme i dvě PR ceny za projekt Zetor by Pininfarina a traktory CRYSTAL a FORTERRA HD získali řadu ocenění v průběhu roku na mnoha individuálních trzích a výstavách. Na to vše jsme v ZETORU patřičně hrdí.

Obecně prodej zemědělských strojů v posledních letech klesá. Jak to řešíte?

Vycházíme vstříc našim zákazníkům a představujeme jak inovované, tak nové modelové řady. Naším střednědobým cílem je rozšířit modelové řady ze stávajících čtyř na celkových šest a obsáhnout tak výkon od 50 do 200 koní, ze kterého si zákazníci budou moci vybrat stroje přesně takové, jaké ke své práci potřebují. Zaměřujeme se i na zkvalitňování obchodní sítě, nabízených služeb a servisu na zavedených trzích, viz již zmiňované Německo, Polsko. Uzavřeli jsme spolupráci s desítkami prodejců v rámci západní Evropy, kam cílíme. A samozřejmě hledáme i příležitosti v rámci nových trhů. Jen v loňském roce jsme vstoupili na trhy, jakými jsou Turecko, Irán, Myanmar, a s řadou dalších jednáme.

Zmínil jste rozšiřování produktové nabídky, jaké jsou aktuální trendy vývoje v ZETORU?

V poslední době se ukazuje, že pro zákazníky je důležitá nejen funkčnost a efektivita strojů, ale i pohodlí a atraktivní vzhled traktorů. Proto budoucnost vidíme v designovém konceptu ZETOR by Pininfarina. Tento design plánujeme v horizontu několika let postupně implementovat na všechny modelové řady. V roce 2015 jsme zahájili výrobu nového a nejsilnějšího modelu CRYSTAL. Proběhla modernizace motorů, které produkují nově méně NOx a tím splňují emisní normu STAGE IV. V loňském roce jsme představili modernizované modelové řady FORTERRA a PROXIMA a nový produkt MAJOR HS. I nadále pokračuje projekt inovace transmisí.

ZETOR vždy exportoval. Jaké trhy jsou pro vás dnes klíčové?

V současnosti se zaměřujeme na upevnění pozic v západní Evropě na trzích, jakými jsou Německo, Velká Británie, země Beneluxu nebo Francie. Zde hledáme nové dealery a obchodní partnery. V roce 2015 se nám povedlo navýšit tržní podíl na většině trhů. Dařilo se nám v České republice, na Slovensku, v Polsku, Německu, Velké Británii, Francii, Irsku, Litvě i v dalších státech. V Česku a na Slovensku se ZETOR stal nejprodávanější značkou traktorů ve své kategorii a obhájil tak na domácích trzích prvenství z předchozího roku. Využíváme však obchodních příležitostí i v dalších státech světa. Loni vstoupila značka ZETOR na trhy, jakými jsou Turecko, Írán, Myanmar a jednáme s dalšími partnery z Asie a Afriky.

Jak velké jsou vaše tržby? A do čeho investujete?

Roční obrat se v uplynulých několika letech pohybuje na úrovni 3,5 až 4 miliard korun. Finanční prostředky plynou do výzkumu a vývoje, marketingu, obchodu a do projektů zaměřených na modernizaci areálu společnosti. Loni se v areálu naší společnosti odehrála řada změn. Byla dokončena výstavba nového logistického centra, vznikla nová expediční plocha pro traktory, změnil se vjezd do areálu. Všechny tyto změny souvisí s dlouhodobě plánovaným přechodem na sekvenční výrobu, která umožňuje pružněji reagovat na poptávku zákazníků.

Kde vidíte vaši společnost v horizontu dalších několika let?

Svou budoucnost stavíme na rozvoji hned v několika oblastech. Nyní se nacházíme ve fázi konsolidace a přípravy pro další dynamický rozvoj. Z produktového pohledu již brzy uvedeme na trh nový tříválcový traktor s výkonem 50 koní, který se stane základem nové modelové řady. Plánujeme produktovou nabídku rozšířit o traktory s výkonem do 200 koní. Tím se dostaneme do segmentu, kde budeme konkurovat a soupeřit o pozice s tzv. full-range výrobci. Naším záměrem je posilovat pozice na etablovaných evropských trzích a pokračovat v expanzi především na trzích v Africe a Asii. Jako významný výrobce komponentů hledáme i možnost dodávek na území Jižní Ameriky. Rozvíjíme také naši distribuční a dealerskou síť. Velmi intenzivně pracujeme na zefektivnění distribučních kanálů a nalezení nových obchodních partnerů v regionech, kde ještě nemáme obchodní zastoupení. Naším cílem je, aby značka ZETOR byla vnímána jako synonymum pro kvalitní, odolný a silný traktor s vysokou užitnou hodnotou a relativně nízkými provozními náklady.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...