1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

ŽPSV s.r.o.

žpsv 20Rozsáhlé produktové portfolio přináší efektivitu

Společnost ŽPSV, s.r.o., působí na českém trhu již více než půl století. V závodě, jenž byl založen pod názvem „Podnik pro lomy a štěrkovny“, se v roce 1955 začaly vyrábět první železobetonové pražce, které se staly jeho nosným programem.

V současné době se v šesti výrobních závodech a dvou zahraničních provozech ŽPSV každoročně vyprodukuje zboží a služby za více než 1,8 mld. Kč, a firma se tak na domácím trhu zařadila mezi přední dodavatele betonového zboží a železobetonových konstrukcí. Tyto výrobky míří k zákazníkům, kteří se zaměřují na výstavbu dopravních a pozemních staveb včetně revitalizace panelových domů, výstavby průmyslových a obchodních center či ekologických staveb. O rozsáhlém výrobním programu a aktuálních zakázkách ŽPSV jsme si povídali s generálním ředitelem společnosti Ing. Tomášem Opletalem, MBA.

Jak byste – ve srovnání s předchozími lety – hodnotil uplynulý rok 2020? Ovlivnila koronavirová pandemie objem zakázek, hospodářské výsledky a provoz ŽPSV?

Rok 2020 byl velmi zvláštní. Kvůli probíhající koronavirové pandemii jsme očekávali razantní propad výroby i tržeb, ale česká vláda držela naštěstí své investiční výdaje do infrastruktury na velmi slušné úrovni, což nám zajistilo stabilitu. Oproti tomu v oblasti pozemních staveb začal již před létem přicházet propad zakázkové náplně a cen a ve druhém pololetí roku 2020 se projevil naplno. Avšak díky zakázkám, které jsme již v zimě 2019/2020 nasmlouvali za běžné ceny, se nakonec i v tomto segmentu podařilo dosáhnout plánované rentability. Musím se přiznat, že po počátečních negativních informacích ze začátku pandemie jsem vlastně mile překvapený, jak dobře firma a zaměstnanci zvládli toto období. V posledních dvou letech jsme se zaměřili na efektivitu hospodaření a produktivitu práce a ve srovnání s předchozími roky se nám podařilo navýšit ziskovost jednotlivých provozů ve společnosti.

Jakou strategií se vám podařilo vypořádat se s nečekanou situací spojenou s pandemií?

Já jsem zastáncem rčení, že ke všem problémům a výzvám se má přistoupit se zdravým selským rozumem. Nesmíte podlehnout panice, vše je nutné řešit s chladnou hlavou a člověk musí mít také trochu štěstí. První výskyty nemocných v kraji byly ve firmách, které s našimi provozy sousedily. Z tohoto důvodu jsme posílali domů ty zaměstnance, jejichž rodinní příslušníci pracovali ve společnostech, kde se vyskytly tyto pozitivní případy, a dávali jsme jim plat ve stoprocentní výši. Dále jsme poskytovali zaměstnancům možnost pracovat v režimu home office, rozdali jsme vitamínové doplňky na podporu imunity a centrálně jsme zajistili roušky a hygienické prostředky. Také jsme měli v záloze pracovní agentury pro případ, že by nám vypadl větší počet zaměstnanců.

Stále platí, že vaší nosnou aktivitou je výroba železobetonových železničních pražců? Je tato oblast perspektivní z hlediska objemu zakázek? Rýsuje se vám možnost expanze do zahraničí?

Musím říci, že za posledních pár let jsme zvýšili výkony ve všech segmentech, ve kterých podnikáme, a ve všech dosahujeme požadovaných rentabilit. Pražce tvoří – a věřím, že i nadále budou tvořit – významnou část našeho výrobního programu. Avšak již nepředstavují dominantní část struktury celkových tržeb. V rámci zahraničních aktivit nejčastěji exportujeme výhybkové pražce, které můžete najít například ve Slovinsku, Bulharsku, Turecku, Chorvatsku, Norsku, ale i Indonésii. Rádi bychom dále vyráběli prefabrikované desky, které po zmonolitnění vytvoří pevnou jízdní dráhu pro konvenční i vysokorychlostní železniční tratě v EU. Další zkušenosti máme s dodávkami pro rakouské developery nebo kupříkladu německou Deutsche Bahn. Významným exportním trhem zůstává rovněž Slovensko.

Jaké zakázky v oblasti silniční infrastruktury jste realizovali v minulém roce? S jakými novými trendy a výzvami se zde setkáváte?

V rámci silničních staveb dodáváme zejména protihlukové stěny, svodidla a mostní konstrukce a těchto zakázek jsou desítky ročně. Mezi investory, kteří jsou ostatně velmi nároční, patří zejména ŘSD, krajské SÚS, města a obce. Zákazníci se řadí mezi střední a velké stavební společnosti, které nás na trhu již velmi dobře znají. U silničních staveb zajišťujeme primárně bezpečnost a komfort uživatele. Bezpečnost v případně mostních konstrukcí a svodidel je logická a u protihlukových stěn jde zejména o schopnost absorbovat hluk z dopravy a o tzv. neprůzvučnost. Zajímavým trendem je kupříkladu u mostních konstrukcí použití vysokopevnostního betonu (UHPC), výzvou do budoucna však budou trendy ovlivněné ekologií, tedy zejména zmenšování podílu cementu při výrobě a vyřešení nedostatku kvalitního drceného kameniva.

U pozemních staveb jste dle vašich slov zaznamenali pokles zakázek. Rýsují se nové perspektivy v této oblasti?

V letním období 2020 skutečně došlo k poklesu objemu soutěžených zakázek v oblasti pozemního stavitelství. Privátní investoři reagují na negativní informace v podstatě okamžitě. Nicméně stále se staví a stavět se bude. Osobně si myslím, že prefabrikace bude mít ve stavebnictví ještě dlouho zásadní postavení. Výrobu je jen potřeba více unifikovat, ideálně ji i robotizovat a zapracovat na designu některých typů staveb. Pracovní síly ochotné pracovat venku na monolitických stavbách bude ubývat a zajistit kvalitu výroby je podstatně snazší ve výrobních provozech. Například ve Skandinávii můžeme vidět zvládnutou výrobu i výstavbu panelových domů z betonových prefabrikátů, a to jak z hlediska designu finální konstrukce, tak i unifikace a produktivity výroby a uživatelského komfortu. A mnohdy se jedná o exkluzivní bydlení ve velkých skandinávských městech.

Vaše produktové portfolio je velmi pestré a rozsáhlé. Je náročné realizovat jej na takto široké škále v jedné firmě? A přináší tato diverzifikace výrobního programu zisk, když srovnáme nezbytné náklady s objemem nově získaných zakázek?

Odpověděl bych kladně na obě otázky. Na českém i slovenském trhu jsme největší firmou v oblasti betonové prefabrikace. Více odvětví znamená větší tlak na odbornou způsobilost zaměstnanců, znalost norem z různých oblastí, různorodost výrobních technologií a ochotu investovat. Myslím si však, že tato různorodost se nám doposud vyplatila. Můžeme se opřít o více segmentů, a zajistit tak stabilitu firmy v dobách, kdy se jednomu segmentu nedaří. Jsme schopni dodat stavbu na klíč v rozsáhlém výrobkovém portfoliu, což představuje výhodu pro každého našeho zákazníka, který chce dosáhnout vysoké efektivity v procesu nakupování, a to z hlediska cen, jedné smluvní dokumentace nebo jednoho obchodního místa.

Jakými novinkami aktuálně rozšiřujete vaše portfolio produktů a služeb?

Rád bych představil aktuální novinku pro dopravní podniky. Jedná se o TRACK panel vhodný pro tramvajové – případně i s autobusy kombinované – zastávky se zabudovanými kolejnicemi s možnou variabilitou tvarů panelu, který vede k pevné jízdní dráze. První instalace proběhne v roce 2021 a slibujeme si od ní, že se rozšíří do všech dopravních podniků v ČR a SR.

Jaká je aktuální velikost firmy a plánujete její další růst? Odvážil byste se v této nejisté době predikovat další vývoj na stavebním trhu a nastínit perspektivy ŽPSV v blízké budoucnosti?

Naše společnost má v České republice 6 výrobních závodů a zhruba 540 zaměstnanců. Na Slovensku a v Bulharsku máme 2 dceřiné společnosti a 2 výrobní závody. Jako skupina dosahujeme tržeb kolem 2 mld. Kč. Chuť růst samozřejmě máme. Otázkou je, jaké vhodné akvizice se na trhu objeví a jestli nám majitelé dají „zelenou“. Přemýšlíme jak nad vertikální, tak i horizontální akvizicí. Co se týče dalšího vývoje v souvislosti s pandemií, raději nic nepredikuji. Spíše se bojím, jaký dopad bude mít obrovský deficit za roky 2020 a 2021 na Českou republiku a jak a kdy se s takovým hospodařením budeme schopni vypořádat.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...