1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Aero dodalo armádě poslední L-159T1 po pravidelných opravách

aero vodochody logoVzdušné síly Armády ČR převzaly od domácího leteckého výrobce AERO Vodochody AEROSPACE a.s. poslední z pěti dvoumístných letounů L-159T1 po pravidelné údržbě PP2000.

Nyní disponuje 21. základna taktického letectva Čáslav celkem osmi dvoumístnými pokročilými cvičnými a lehkými bojovými letouny L-159, tedy pěti L-159T1+ a také třemi letouny L-159T2 dodanými na jaře letošního roku.

„Dvoumístné verze letounu L-159 ALCA využíváme pro pokračovací a bojový výcvik mladých pilotů. Osm letounů dvoumístné verze L-159 ALCA nám umožňuje nalétat dostatečný počet letových hodin, výcvik je kvalitní a efektivní, zkrátila se doba nutná k výcviku mladých pilotů a jejich přechodu na operační letky,“ prozradil velitel 21. základny taktického letectva Čáslav plukovník Petr Tománek.

Pravidelné údržbové práce musí letouny L-159 absolvovat vždy po odlétání 2000 letových hodin nebo po uplynutí osmi let od posledního údržbového zásahu, aby byla zajištěna co nejvyšší spolehlivost a bezpečnost jejich dlouhodobého provozu za horizont let 2030–2035. „Dvoumístné letouny L-159 se staly intenzivně využívanou platformou Vzdušných sil ČR pro pokročilý výcvik a jsou schopny plnit také roli lehkého bitevníku. Aero Vodochody je zárukou stabilní podpory letounů L-159 domácího zákazníka i zákazníků v zahraničí,“ uvedl Jan Štechr, viceprezident pro vojenské programy Aera Vodochody. Letouny L-159 využívají také vzdušné síly irácké armády a americká společnost Draken International, která poskytuje výcvik pilotů US Air Force.

První z pěti letounů L-159T1 po pravidelných pracích PP2000 převzala česká armáda v roce 2017, další dva stroje Aero dokončilo a předalo v roce 2018, poslední dva letos. Pro české vzdušné síly Aero zahájilo v letošním roce také pravidelné práce po 16 letech provozu, zvané PP16, na jednomístných lehkých bitevnících L-159. Kontrakt na pravidelné práce na 16 letounech L-159 za 1,6 miliardy korun podepsalo Aero s Ministerstvem obrany ČR na veletrhu IDET v Brně letos v květnu. Aktuálně dorazil na pravidelné práce již pátý jednomístný stroj.
L-159

L-159 spojuje dlouholeté zkušenosti Aera z vývoje vojenských proudových letadel, které řadí Aero mezi historicky největší výrobce této kategorie letounů na světě, s nejnovějšími pokroky v oblasti avioniky, motorů a systémů letounu. L-159 je navržen jako lehký bojový letoun optimalizovaný pro řadu úkolů typu vzduch-země, vzduch-vzduch a průzkumné mise. Letoun je vybaven víceúčelovým radarem pro všechny druhy počasí, denní a noční provoz a může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum. Dvoumístný letoun L-159 vychází z konstrukce jednomístné verze L-159 a je primárně navržený pro pokračovací a operační výcvik. Konfigurace letounu L-159 může být přizpůsobena specifickým požadavkům zákazníka.
AERO Vodochody AEROSPACE

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaným letounům L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů díky několika risk-sharingovým programům.

09.01.2020

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...