Metrostav otevřel tunel v ledové pustině na Islandu
- Podrobnosti
- Kategorie: Stavebnictví
Praha - Miliony let staré lávové příkrovy, polární záře a až 15metrové závěje. Při poslední zakázce na Islandu scházelo stavbařům Metrostavu snad už jen spatřit Sněžného muže.
V nedělí 25. října 2020 dobrodružství na severozápadě země skončilo a do nového silničního tunelu Dýrafjarðargöng, jehož název se Čech raději ani nesnaží vyslovit, vjeli první řidiči. Kvůli karanténním opatřením předcházela otevření závor pouze symbolická akce „na dálku“ – projev ministra dopravy z kanceláře v Reykjavíku.
Dvoupruhový tunel Dýrafjarðargöng měří 5,3 km a vede skrz náhorní rovinu Hrafnseyrarheiði. Pro místní obyvatele je velmi důležitý, protože propojuje dva fjordy a řidičům zkracuje cestu o více než 30 km! Až dosud bylo přitom v zimním období zcela běžné, že sníh a mráz vyřadil z provozu původní silnici a odřízl celou jižní oblast od civilizace až na týdny či měsíce.
„Jak už v Metrostavu za ta léta dobře víme, drsný sever vždy připraví stavbařům tvrdou zkoušku, a to nejen z pohledu fyzických, ale i psychických sil. Letos se k zimě, tmě a samotě navíc ještě přidaly kvůli pandemii koronaviru obava z nákazy, vládní restrikce a nejistota návratu. O to víc mě těší, že jsme během stavby dokázali vytvořit několik rekordů v rychlosti ražby – vyrazili jsme 111 metrů za týden a 405 metrů za měsíc!“ prozrazuje Aleš Gothard, předseda představenstva společnosti Metrostav Norge AS.
„Jižní portál je asi úplně nejbizarnější místo, na kterém jsme kdy stavěli. Jde o jednu z největrnějších oblastí na Islandu, která byla až do zprovoznění tunelu prakticky nepřístupná. Přes zimu jsme tam byli až pět týdnů úplně odříznuti od světa. Zažili jsme i vichřice, za kterých jsme nemohli opustit základnu. Jsem rád, že je projekt hotov a nikomu se nic nestalo,“ uvedl vedoucí projektu Dýrafjörður Josef Malknecht z Metrostavu.
Největší česká stavební společnost Metrostav působí na Islandu téměř nepřetržitě již 14 let. V zemi ohně a ledu vybudovala již čtyři tunely o celkové délce 23 km. Ten poslední postavila ve sdružení s místní firmou Suðurverk v letech 2017-2020.
Český stavební trh i nadále trápí nedostatek zakázek, a to zejména v oblasti podzemních staveb. Metrostav proto dlouhodobě nachází uplatnění v zahraničí. Island rozhodně není jedinou zemí, kde působí – jeho pracovníky znají i v Norsku, Finsku, Polsku, Bělorusku a dalších státech. Firmy Skupiny Metrostav v současnosti dosahují téměř 30 % obratu v zahraničí.
03.11.2020
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
Vodohospodáři investují v Ústeckém a Libereckém kr…
Category: Energetika

Teplice - Severočeská vodárenská společnost (SVS) investuje v letošním roce do infrastruktury v Ústeckém a Libe…
Renault sníží svůj podíl v Nissanu na 15 pct., ste…
Category: Automobilový průmysl

Tokio/Paříž - Francouzská automobilka Renault sníží svůj podíl v partnerské japonské automobilce Nissan Motor z…
Čínský CATL chce investovat do zpracování starých…
Category: Automobilový průmysl

Peking - Čínský výrobce baterií pro elektromobily CATL plánuje nový projekt využití starých baterií, ze kterých…
ČEZ v příštích deseti letech nabere 2600 nových pr…
Category: Energetika

Praha - Energetická společnost ČEZ posílí svá oddělení jaderné energetiky. V příštích deseti letech přijme zhru…
Zájem o větrné tunely z Litvínova po covidové pauz…
Category: Firmy

Litvínov - Zájem o větrné tunely, které vyrábí Strojírny Litvínov, po covidové pauze ve světě znovu roste. Využ…
Připojte se: