Metrostav v Norsku dokončil stavbu tunelu za více než miliardu korun
- Podrobnosti
- Kategorie: Stavebnictví
Praha/Langangen - Dceřiná společnost Metrostavu s názvem Norge dokončila v Norsku stavbu 5500 metrů dlouhého tunelu za více než miliardu korun. Tunel Grenland je součástí druhé etapy modernizace rychlostní silnice zřizující obchvat města Porsgrunn jihozápadně od Osla. Metrostav o tom informoval v tiskové zprávě, kterou má ČTK k dispozici.
Podle něj se jedná o zatím největší stavební zakázku Norge na území Norska. V současnosti ve skandinávské zemi dceřiná společnost jedné z největších českých stavebních firem také například staví silnici poblíž města Tromsö a hloubí podzemní objekty u Bergenu.
Stavba tunelu Grenland začala v roce 2023 a trvala téměř dva roky. Společnost Metrostav Norge ji realizovala jako subdodavatel pro francouzskou firmu Eiffage. Hlavním investorem stavby byla společnost Nye Veier, což je norská obdoba českého Ředitelství silnic a dálnic. Silnice E18, na které se tunel nachází, je důležitou dopravní tepnou jižního Norska. Úsek mezi Langangenem a Rugtvedtem u města Porsgrunn je dlouhý 17 kilometrů a podle Metrostavu se jedná o stavebně jednu z nejnáročnějších částí. Čeští stavaři museli razit tunel Grenland v náročných geologických podmínkách a za arktického počasí.
"Počátek roku 2024 poznamenaly extrémní mrazy, kdy teploty klesaly až k minus 30 stupňům Celsia. To prověřilo nejen naši houževnatost, ale i odolnost techniky. Z tunelu se stala promrzlá jeskyně, stroje zamrzaly a každý den se proměnil v rozmrazovací boj o tekoucí vodu," řekl vedoucí projektu Josef Malknecht. Stavbaři například museli zpevňovat sypající se povrch vytvořený z malých kamínků a štěrku a u severního portálu tunelu práci sedm týdnů komplikovaly masivní přívaly vody.
Skupina Metrostav působí na severu Evropy od roku 2006. Od té doby uskutečnila podle tiskové zprávy 15 projektů, mimo jiné traťové tunely helsinského metra či nejdelší silniční tunel na Islandu. Realizovala například i ražbu tunelu na odlehlých Faerských ostrovech. Ve Skandinávii dosud vybudovala přes 48 kilometrů tunelů.
Kromě Grenlandu Metrostav Norge dále staví v Norsku silnici poblíž města Tromsö v nejsevernější části země. Nový úsek E8 o délce deset kilometrů bude stát v přepočtu 4,5 miliardy korun a pro dceřinou společnost Metrostavu znamená dosud největší zakázku. Dokončená by měla být v roce 2027. Dále firma v této zemi pracuje na vzniku podzemního objektu k ukládání odpadu z výroby zinku. V oblasti vnitřních fjordů ve městě Odda nedaleko Bergenu staví od začátku loňského srpna a má jít o největší podzemní objekt v historii mateřské společnosti. Práce na podzemních hlubinách by podle Metrostavu měly stát téměř miliardu korun.
13.03.2025 Zdroj: ČTK
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
Čína avizovala rychlejší povolování vývozu kovů vz…
Category: Hospodářství

Šanghaj - Čína je ochotna urychlit schvalování licencí pro vývoz kovů vzácných zemin do Evropské unie. Oznámilo…
Stavební firma OHLA ŽS měla loni tržby 10,6 miliar…
Category: Stavebnictví

Brno - Brněnská stavební společnost OHLA ŽS vykázala v loňském roce tržby ve výši 10,6 miliardy korun, zisk po…
Stavební produkce v dubnu pošesté v řadě meziročně…
Category: Stavebnictví

Praha - Stavební výroba v dubnu meziročně stoupla o 1,9 procenta, a zaznamenala tak šestý růst v řadě. V porovn…
Tržby Pražské strojírny loni meziročně stouply o 1…
Category: Strojírenství

Praha - Tržby firmy Pražská strojírna loni meziročně stouply o 18,3 milionu korun na 600,9 milionu. Zisk před z…
Slovenský výrobce elektřiny SE ze skupiny EPH dosá…
Category: Energetika

Bratislava - Největší výrobce elektřiny na Slovensku, společnost Slovenské elektrárne (SE), loni hospodařil s r…
Připojte se: