Nedostatek kameniva na velkých dopravních stavbách na jihu Moravy zatím nehrozí
- Podrobnosti
- Kategorie: Stavebnictví
Brno - Nedostatek kameniva na velkých dopravních stavbách zatím podle státních firem nehrozí. Vyplývá z odpovědí státních organizací Správa železnic a Ředitelství silnic a dálnic ČR pro ČTK. Podle těchto společností ani není potřeba kamenivo vozit z příliš velké vzdálenosti.
Například na stavbu dálnice D55 je to zhruba 50 kilometrů, na železniční stavby ještě blíže.
Nedostatek kameniva může být podle některých odborníků v budoucích letech brzdou velkých dopravních staveb. Uvádějí, že je potřeba otevírat nové lomy, protože staré se postupně dotěžují. Nové lomy se sice neotevírají, ale řada lomů se rozšířila, rozšiřuje, nebo žádá o povolení těžit i v dosud netěžené části. Oba správci dopravní infrastruktury tak zatím problémy nepociťují. "Obecně nyní nezaznamenáváme fatální problém s nedostatkem kameniva. Stejně jako tomu je u konvenčních staveb, bude i v případě budování tratí vysokorychlostních materiál zajišťovat zhotovitel," řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Stavitelé na železnici si pomáhají i tím, že staré kamenivo recyklují. Například při rekonstrukci nádraží Brno-Královo Pole se počítá s využitím recyklovaného kameniva do železničního svršku v poměru 50:50 s novým kamenivem. "Cena recyklovatelného kameniva je na stavbě průměrně 1151 korun za metr krychlový. Cena nově nakupovaného je průměrně 2397 korun," řekla Friebová. Pro stavbu se kámen dováží z Předklášteří u Tišnova a ze Želešic, což jsou lomy na Brněnsku.
Přímo u tratě Střelice - Zastávka u Brna leží kamenolom, který zásobuje kamenivem modernizaci této tratě. Cena je 1864 korun za metr krychlový. Nedaleko je lom i u tratě Vlkov u Tišnova - Křižanov, kde se také používá z poloviny recyklované kamenivo. Trať je součástí tahu Praha - Brno přes Vysočinu. Podobně je to i na dalším úseku této tratě mezi Přibyslaví a Pohledí na Vysočině.
Bez problémů se staví i úseky D55 na hranici Jihomoravského a Zlínského kraje. "Většina kameniva už je na stavbách a zhotovitel si je zajistil z lomu Luleč," řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Lucie Trubelíková.
17.05.2024 Zdroj: ČTK
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
Výrobce technických tkanin Indorama loni spadl do…
Category: Firmy
Velká nad Veličkou - Výrobci technických tkanin Indorama Ventures Mobility Moravia (dříve Kordárna Plus) loni k…
Výrobce plastových oken VPO Protivanov loni zvýšil…
Category: Firmy
Protivanov - Společnost VPO Protivanov, která v Protivanově na Prostějovsku vyrábí plastová okna a dveře, loni…
Výrazné zlevňování energií skončilo, další vývoj j…
Category: Energetika
Praha - Nejvýraznější zlevňování mají už energie za sebou, další vývoj na trhu je značně nejistý. Myslí si to a…
Chropyňské strojírně loni meziročně výrazně vzrost…
Category: Strojírenství
Chropyně& - Chropyňské strojírně loni meziročně vzrostly tržby z prodeje výrobků, služeb a zboží zhruba o 1,345…
Volkswagen dál trvá na uzavírání továren, řekl jeh…
Category: Automobilový průmysl
Berlín - Automobilka Volkswagen dál trvá na propouštění a uzavírání továren v Německu, navzdory eskalujícím pro…
Připojte se: