1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Nedostatek kameniva na velkých dopravních stavbách na jihu Moravy zatím nehrozí

construction machineryBrno - Nedostatek kameniva na velkých dopravních stavbách zatím podle státních firem nehrozí. Vyplývá z odpovědí státních organizací Správa železnic a Ředitelství silnic a dálnic ČR pro ČTK. Podle těchto společností ani není potřeba kamenivo vozit z příliš velké vzdálenosti.

Například na stavbu dálnice D55 je to zhruba 50 kilometrů, na železniční stavby ještě blíže.

Nedostatek kameniva může být podle některých odborníků v budoucích letech brzdou velkých dopravních staveb. Uvádějí, že je potřeba otevírat nové lomy, protože staré se postupně dotěžují. Nové lomy se sice neotevírají, ale řada lomů se rozšířila, rozšiřuje, nebo žádá o povolení těžit i v dosud netěžené části. Oba správci dopravní infrastruktury tak zatím problémy nepociťují. "Obecně nyní nezaznamenáváme fatální problém s nedostatkem kameniva. Stejně jako tomu je u konvenčních staveb, bude i v případě budování tratí vysokorychlostních materiál zajišťovat zhotovitel," řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Stavitelé na železnici si pomáhají i tím, že staré kamenivo recyklují. Například při rekonstrukci nádraží Brno-Královo Pole se počítá s využitím recyklovaného kameniva do železničního svršku v poměru 50:50 s novým kamenivem. "Cena recyklovatelného kameniva je na stavbě průměrně 1151 korun za metr krychlový. Cena nově nakupovaného je průměrně 2397 korun," řekla Friebová. Pro stavbu se kámen dováží z Předklášteří u Tišnova a ze Želešic, což jsou lomy na Brněnsku.

Přímo u tratě Střelice - Zastávka u Brna leží kamenolom, který zásobuje kamenivem modernizaci této tratě. Cena je 1864 korun za metr krychlový. Nedaleko je lom i u tratě Vlkov u Tišnova - Křižanov, kde se také používá z poloviny recyklované kamenivo. Trať je součástí tahu Praha - Brno přes Vysočinu. Podobně je to i na dalším úseku této tratě mezi Přibyslaví a Pohledí na Vysočině.

Bez problémů se staví i úseky D55 na hranici Jihomoravského a Zlínského kraje. "Většina kameniva už je na stavbách a zhotovitel si je zajistil z lomu Luleč," řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Lucie Trubelíková.

17.05.2024 Zdroj: ČTK

 

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...