Ředitelství zvažuje změnu v technologii oprav dálnice D1
- Podrobnosti
- Kategorie: Stavebnictví
Praha - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zvažuje zásadní změnu v přístupu k opravám dálnice D1.
Další práce by se už mohly provádět metodou takzvané fragmentace, kdy se nevyměňuje podkladová betonová vrstva, ale pouze se rozbije a přetáhne silnou vrstvou asfaltu. Je to rychlejší a levnější, ale podle dřívější studie ČVUT méně trvanlivé. Rozestavěné úseky budou dokončeny současnou technologií. U budoucích oprav se ale bude o změně diskutovat, řekl ČTK generální ředitel ŘSD Jan Kubiš. Fragmentaci, která umožní zkrátit uzavírky, prosazuje majitel Student Agency Radim Jančura.
"U nových úseků, které budou soutěženy v tomto roce, považuji za nutné zvážit a projednat, jakou technologií bude ŘSD při modernizaci postupovat, a to například z časového hlediska. Kompletní změny projektů by totiž znamenaly oddálení modernizace," uvedl Kubiš.
Fragmentace spočívá v rozbití zvlněného povrchu vozovky, který se pak místo odtěžení překryje silnou vrstvou asfaltu. Při nynější metodě se vybourá původní povrch a včetně zhruba dvaceticentimetrové podkladové vrstvy se z dálnice odveze a nahradí novým cementobetonovým.
Podle Jančury by ale fragmentace zkrátila čas stavebních prací na třetinu, stejnou měrou by se prý snížily náklady. Původní plán ministerstva dopravy kalkuloval s cenou zhruba 20 miliard korun. Kvůli snižování objemu peněz plynoucích do stavebnictví a s tím souvisejícím hladu stavebních firem po zakázkách se ale v posledních letech daří ceny stavebních prací snižovat na zhruba 60 procent projektových cen. Ministerstvo proto původní cenu přehodnotilo a čeká náklady za opravy dálnice kolem 15 miliard korun.
Spor odborníků o použití nejvhodnější technologie na opravu D1 měla rozhodnout studie ČVUT, kterou si objednalo bývalé vedení ŘSD. Ta jako vhodnější metodu určila modernizaci s rozšířením vozovky o 75 centimetrů, kterou ŘSD použilo na prvních čtyřech úsecích. Přestože fragmentace by podle studie vyšla na zhruba pět miliard korun, nešlo by o trvalou opravu, a dálnice by tak po dalších deseti až 15 letech vyžadovala další velkou investici. Pro opravy dálnice by navíc nebylo možné použít peníze z Evropské unie a povrch vozovky by se musel zvýšit o desítky centimetrů.
S tím se ale počítalo při samotné výstavbě D1, argumentuje Jiří Petrák, bývalý šéf poradenské firmy Mott Macdonald a jeden z největších kritiků nynější modernizace. Nadjezdy na D1 byly postavené s patnácticentimetrovou rezervou, aby bylo možné na dálnici nové asfaltové vrstvy přidávat, dodal člen Jančurova stínového ŘSD, který v otázkách D1 radí i novému šéfovi skutečného ředitelství Kubišovi.
Oprava dálnice D1 je jedním z projektů, na které chce ministerstvo dopravy čerpat evropské dotace. Celkem by na stavbu mohla EU podle studie ČVUT přispět osmi miliardami korun. Zatím ale není vůbec jisté, zda by EU prostředky vynaložila i na opravu metodou fragmentace, upozornil mluvčí ministerstva Martin Novák. Peníze z Operačního programu doprava totiž mají primárně směřovat do rozvoje infrastrukturní sítě, nikoliv na údržbu a opravy.
Kvůli Komplikacím s první fází oprav D1 už přišel o místo ředitel pražské správy Jiří Kroupa, který ji měl na starosti. Další fáze, ať bude prováděna jakoukoliv metodou, bude vycházet z důkladnějších diagnostických a geologických průzkumů, doplnil Kubiš. Neměla by se tak opakovat situace z úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, kde práce kvůli problémům s podložím stály a harmonogram stavby je tak o 200 dní posunutý.
24.06.2014 ČTK
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
PRAKAB PRAŽSKÁ KABELOVNA, s.r.o.…
Category: Exkluzivní rozhovory

Elektroautomobily jsou budoucností Společnost PRAKAB PRAŽSKÁ KABELOVNA, s.r.o. (PRAKAB), je jedním z nejvýzna…
Česká Lípa vymění za 19 mil. Kč dvě třetiny poulič…
Category: Energetika

Česká Lípa - Česká Lípa vymění letos zhruba 2900 pouličních výbojkových svítidel za úsporná LED, výměny se tak…
Lasselsberger dokončuje na jihu Čech největší inve…
Category: Stavebnictví

Plzeň - Největší český výrobce keramických obkládaček a dlaždic, plzeňská skupina Lasselsberger, dokončuje v ji…
Plzeň začala stavět v Zátiší 17 bytů za 68 mil.Kč,…
Category: Stavebnictví

Plzeň - Plzeň začala stavět nový polyfunkční dům v Zátiší se 17 městskými byty a prostorem pro dětskou skupinu.…
Společnost CS-Beton investovala do závodu Prefa v…
Category: Stavebnictví

Grygov - Společnost CS-Beton, přední výrobce betonových prvků pro zahradní architekturu a dopravní infrastruktu…
Připojte se: