Z EU loni na dopravní stavby přiteklo téměř 39 miliard Kč
- Podrobnosti
- Kategorie: Stavebnictví
Praha - Na stavbu silnic, železnic a další dopravní infrastruktury loni z EU přiteklo 38,86 miliardy korun. Celkem od zahájení dotačního programu v roce 2007 Česko vyčerpalo bezmála 88 miliard korun, uvedlo ministerstvo dopravy.
Vysoká míra čerpání loni je částečně způsobená nahromaděním žádostí o proplácení staveb poté, co bylo v roce 2011 financování z EU kvůli chybám na téměř dva roky pozastavené.
"To, že se platby nakumulovaly v loňském roce, je do jisté míry způsobené tím pozastavením. I v rozložení do více let je ale pořád v porovnání s jinými operačními programy uvedená částka velmi vysoká," řekl ČTK ředitel Odboru fondu EU na ministerstvu dopravy Marek Pastucha.
Do staveb spolufinancovaných EU v rámci Operačního programu doprava resort do konce roku 2013 investoval 102,1 miliardy korun. Peníze směřovaly zejména na silniční a železniční síť tvořící evropská páteřní spojení nebo na modernizaci regionální železniční dopravy. Konkrétně šlo o projekty na výstavbu úseku R6 mezi Jenišovem a Kamenným Dvorem, silničního okruhu kolem Prahy, dálnice D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí a na železnici o optimalizaci trati mezi Zbirohem a Rokycany a modernizaci trati mezi Voticemi a Benešovem u Prahy.
Valná většina projektů, na které EU loni poslala peníze, jsou podle ministerstva dopravy stavby realizované mezi roky 2011 a 2012, které nyní EU zpětně proplácí. Podobně vysoký účet ale nemůže dopravní resort očekávat za rok 2013, kdy se slíbené dotace v konkrétních projektech příliš uplatnit nedařilo. Ze zhruba 20 miliard korun, které loni mezi jednotlivé druhy dopravy rozděloval Státní fond dopravní infrastruktury, se podařilo využít pouhých sedm miliard korun. Důvodem byla zdlouhavá výběrová řízení, snížení cen u nově zahajovaných staveb a přísnější kontrola, kvůli které nemohla být část peněz využita.
Proplácení evropských dotací bylo Česku pozastaveno na jaře 2011 poté, co si Evropský účetní dvůr stěžoval na chyby v českých dopravních projektech. Příliv peněz se obnovil až koncem října 2012 poté, co EU Česko potrestala odejmutím deseti procent (9,5 miliardy korun) z celkové částky, kterou Česko po EU na dopravní projekty požadovalo vyplatit.
15.01.2014 ČTK
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
Český energetický trh se v EU výrazně změnil, přib…
Category: Energetika
Praha - Český energetický trh během 20 let v EU výrazně proměnila liberalizace. Dříve monopolní trh přeměnila n…
KLAUS Timber, evropský výrobce palet, otevřel u Ne…
Category: Firmy
Dvorec u Nepomuku - KLAUS Timber a.s., významný evropský výrobce a vývozce atypických dřevěných palet a dřevěný…
Na dálnici D1 se budou opravovat tři mosty, oprava…
Category: Doprava
Bravantice - Na dálnici D1 na Novojičínsku začala oprava mostu na hranici obcí Velké Albrechtice a Bravantice.…
ČEZ letos do přečerpávací elektrárny Dlouhé strán…
Category: Energetika
Šumperk - Energetická skupina ČEZ letos investuje do oprav a modernizace přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé s…
Mezinárodní agentura pro energii snížila odhad růs…
Category: Energetika
Paříž - Celosvětová poptávka po ropě v letošním roce klesne. Na vině je nižší než očekávaná spotřeba v zemích O…
Připojte se: