Železniční most přes Labe se posunul o 18 metrů, poslouží pro provizorní trať.
- Podrobnosti
- Kategorie: Stavebnictví
Práce na rekonstrukci a zdvoukolejnění trati z Pardubic do Stéblové pokračují unikátním přesouváním starého železničního mostu přes Labe.
Ten teď specialisté Skanska pomocí hydraulických lisů posunuli o 18 metrů na východ, kde poslouží pro provizorní provoz a uvolní tak místo pro nový dvoukolejný most. Práce souběžně pokračují ve stanici Pardubice-Rosice nad Labem budováním nového nástupiště a kolejiště směrem k provizornímu mostu přes Labe tak, aby mohla být v polovině prosince ukončena rozsáhlá výluka. Celý zdvoukolejněný úsek včetně nového mostu bude zprovozněn v roce 2023.
Původní čtyřpolový most z roku 1966 je již nevyhovující, je totiž jednokolejný a výrazně omezuje propustnost tratě. Pro přesun tohoto mostu bylo nutné nejprve připravit vše pro jeho novou polohu. Mostaři tak museli vybudovat pět dočasných pilířů a také dráhy, po kterých se most do nové polohy posune.
„Most o hmotnosti cca 450 tun jsme nadzvedli o 8 centimetrů a nyní jej pomalu posunujeme směrem k silničnímu mostu do nové polohy. Zde pak na něj převedeme provizorní trať tak, aby mohla být v prosinci skončena výluka a mohlo se zde jezdit po jedné koleji,“ říká oblastní manažer Skanska Michal Hrutkai.
Posun starého mostu uvolní místo pro výstavbu nového dvoukolejného obloukového mostu. Ten se začne montovat v roce 2022 na břehu a o rok později bude po výstavbě nových opěr a pilířů vysunut nad řeku a zprovozněn. Nový most bude ocelový, třípolový, s průběžným štěrkovým ložem. Jeho výhodou bude vyšší rychlost projíždějících vlaků, nižší hlučnost, a díky absenci středového pilíře nebude zasahovat do plavební dráhy.
Rekonstrukce trati z Pardubic do Stéblové byla zahájena na začátku letošního května, se zpožděním oproti předpokladům. „Nyní pracujeme zejména v železniční stanici Pardubice-Rosice nad Labem, kde budujeme nové nástupiště číslo 1, podchod pro cestující a zajišťujeme napojení stanice na provizorní přeložku po přesunutém starém mostě. Ve směru na Pardubice hl. n. a Chrudim tak cestující zatím musejí použít náhradní autobusovou dopravu,“ popsal projektový manažer Skanska Jan Mitlöhner.
„Ve stanici Pardubice-Rosice nad Labem se kvůli vzniku nových nástupišť mění konfigurace kolejiště. Napojení dvoukolejných traťových úseků je také vázáno na úpravy kolejových rozvětvení,“ popisuje ředitel Stavební správy východ Správy železnic Miroslav Bocák a dodává: „Zdvoukolejnění trati do Stéblové přímo navazuje na proměnu celého pardubického železničního uzlu.“
Hlavní práce na projektu budou letos probíhat do 17. prosince, kdy by měla být ukončena aktuální nepřetržitá výluka. Některé práce se pak na čas zastaví z důvodu klimatických podmínek, jiné budou omezeně pokračovat i v zimních měsících. „V příštím roce nás čekají náročné práce na traťovém úseku z Rosic do Stéblové. Tento úsek zahrnuje několik přeložek stávající trati, které umožní zvýšení rychlosti na 160 km/h. Pokračovat budou i práce na podchodu v Rosicích a mnoha dalších objektech a technologických zařízeních,“ nastínil Jan Mitlöhner. Projekt v hodnotě 2,6 mld. korun by měl být hotov do konce roku 2023.
Cílem stavby je zdvoukolejnění a zvýšení rychlosti na trati z Pardubic do Stéblové. Současně s tím prochází velkou rekonstrukcí stanice v Rosicích nad Labem, zastávka Pardubice-Semtín a vznikne nová zastávka Stéblová-obec. Jednou z dominant stavby je výstavba dvoukolejného obloukového železničního mostu přes Labe, čímž bude odstraněno nejméně propustné místo na tratích Pardubice - Hradec Králové a Pardubice – Chrudim, kterým je stávající jednokolejný most. Kromě nového železničního svršku a spodku jsou součástí stavby i nová nástupiště, podchody, další mostní objekty, budovy, trakční vedení, zabezpečovací a sdělovací zařízení, protihlukové stěny nebo přeložky silnic.
25.11.2021
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
Skupině Colt CZ v prvním čtvrtletí meziročně klesl…
Category: Letecký a zbrojařský průmysl

Praha/Uherský Brod - Holding Colt CZ Group SE (Colt CZ) vykázal za první letošní čtvrtletí výnosy tři miliardy…
Ruské plynárenské firmě Gazprom loni prudce klesl…
Category: Energetika

Moskva - Ruské plynárenské společnosti Gazprom loni klesl čistý zisk o více než 40 procent na 1,226 bilionu rub…
ČEZ očekává, že Temelín a Dukovany vyrobí v budouc…
Category: Energetika

Temelín - Společnost ČEZ očekává, že jaderné elektrárny Temelín a Dukovany vyrobí v budoucnu o dvě terawatthodi…
Prazdroj zprovoznil automatickou třídicí linku na…
Category: Potravinářství

Plzeň - Plzeňský Prazdroj zprovoznil v závodě v Plzni automatickou třídicí linku na skleněné vratné lahve za 50…
Dodávky ropy z Itálie pokryjí potřeby ČR, Mero doh…
Category: Energetika

Nelahozeves - Dodávky ropy z Itálie pokryjí od roku 2025 potřeby České republiky, státní společnost Mero uzavře…
Připojte se: