Německé dráhy vypínají odjezdové tabule na nástupištích, chtějí ušetřit energii
- Podrobnosti
- Kategorie: Doprava
Berlín - Německé dráhy Deutsche Bahn (DB) chtějí předejít emisím tisíců kilogramů oxidu uhličitého (CO2) do ovzduší tím, že vypínají digitální odjezdové tabule v době, kdy je není nutné používat.
Úsporný režim má podle drah velký potenciál, a to obzvláště v noci a také na malých nádražích s menším provozem.
"Úsporný režim byl otestován ve druhém pololetí roku 2023 v rámci pilotního programu na berlínských nádražích Potsdamer Platz a Wannsee, později ještě na 100 zařízeních na různých místech v Německu," uvedly dráhy. Ty nyní energeticky šetrný mód rozšířily na asi 1800 odjezdových tabulí na zhruba 250 nádražích po celém Německu.
Díky vypnutému podsvícení tabulí v časech, kdy na nástupištích není provoz, poklesne elektrická spotřeba zařízení na třetinu. Energetické úspory označily dráhy za významné. Na třech nádražích, kde vypínání tabulí v pilotním projektu mělo největší přínos, se úspory za jeden měsíc vyrovnaly roční spotřebě jednočlenné domácnosti.
"Podle zkušebního provozu se na jediném ukazateli ušetři asi 720 kilowatthodin ročně, což odpovídá roční spotřebě sporáku a lednice. Pilotní projekt ukázal, že v úsporném módu je odjezdová tabule průměrně čtvrtinu času," uvedly dráhy.
Tabule se přepínají do spacího módu zpravidla 15 minut po odjezdu vlaku a 30 minut před dalším odjezdem. "Tabule tak ve výsledku spotřebují jen malou část energie oproti běžnému provozu. Lze tak ročně uspořit tisíce kilogramů oxidu uhličitého. Největší potenciál úspor je na malých nádražích s menším provozem a také v noci," uvedly dráhy. Pokud se podle Deutsche Bahn náhle změní dopravní situace, odjezdová tabule se z úsporného režimu probudí, aby bylo možné cestujícím nové informace zobrazit.
Úsporný mód funguje nejen na menších nádražích, ale také na velkých železničních uzlech. Příkladem jsou hlavní nádraží v Lipsku či Düsseldorfu.
Omezování spotřeby elektrické energie je součástí plánu DB stát se do roku 2040 klimaticky neutrální společností. K úsporám byly dráhy přinuceny také prudkým růstem cen energií. Energetickou krizi, kterou se postupně podařilo zažehnat, vyvolala před dvěma lety ruská invaze na Ukrajinu.
Dráhy tehdy v létě 2022 slíbily, že všem zaměstnancům na konci roku vyplatí za energeticky šetrné chování jednorázový bonus 100 eur (2500 Kč). Bonus nakonec podnik navýšil na 150 eur (3800 Kč), což vysvětlil velkým počtem úsporných nápadů. Ty zahrnovaly například instalaci pohybových čidel na světla, vypínání nepoužívaných tiskáren či monitorů, zhasnutí v nevyužívaných částech dep nebo vypnutí osvětlení ve vagonech při převozu prázdných souprav. Podle personálního šéfa DB Martina Seilera tato opatření snížila spotřebu energie o více než deset procent.
18.04.2024 Zdroj: ČTK
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
Toyota v loňském finančním roce zaznamenala rekord…
Category: Automobilový průmysl
Tokio - Japonská automobilka Toyota Motor v loňském finančním roce zaznamenala rekordní celosvětový prodej a vý…
Rozšiřování dálnice D1 v Brně má být o dva měsíce…
Category: Doprava
Brno - Rozšíření dálnice D1 mezi 194. a 196. kilometrem v Brně na šest pruhů by mělo být hotové o dva měsíce dř…
E.ON zlevnil energie s fixací, od května sníží cen…
Category: Energetika
Praha - Energetická společnost E.ON sníží své ceny energií. Od tohoto týdne podnik zlevnil pro nové klienty fix…
Pardubický dopravní podnik si objednal trolejbusy…
Category: Doprava
Pardubice - Dopravní podnik v Pardubicích pořizuje osm nových trolejbusů, které budou mít trakční baterii, a mo…
Volkswagen chce do roku 2030 na čínském trhu udrž…
Category: Automobilový průmysl
Peking/Frankfurt - Německý automobilový koncern Volkswagen, pod který patří i česká automobilka Škoda, chce do…
Připojte se: