1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Ferrit s.r.o.

ferritSvětový lídr v řešení transportních systémů pro hlubinné doly

Moravská společnost Ferrit s.r.o., se za 26 let v těžařském průmyslu stala světovým lídrem v projektování a výrobě důlních transportních systémů. V posledních letech vyvinula také několik nových typů lokomotiv, manipulátorů nebo zvedacích zařízení. Díky tomu postupně získala a obsadila klíčové světové trhy. Sídlo rodinného podniku a výrobní areál jsou ve Starém Městě u Frýdku-Místku. Pracuje tady 350 zaměstnanců a obrat firmy přesahuje miliardu korun.

Společnost založil Pavel Mohelník v roce 1993 se svými dvěma kolegy z bývalého zaměstnání. Původně měli v plánu vybudovat čistě obchodní firmu, která nebude mít více než 10 zaměstnanců. Takto podnikali první tři roky, brzy ale pochopili, že bez vlastního vývoje a výroby to nepůjde. Významným milníkem se stal rok 1997, kdy Ferrit s.r.o., koupil první výrobní halu. „Dnes patříme mezi světové lídry ve výrobě transportních systémů určených pro hlubinné doly. Veškeré know-how vyráběných strojů je majetkem společnosti,“ říká obchodní ředitelka Ing. Barbora Veličková.

Na všechny kontinenty

Protože firma sídlí v regionu s dlouhodobou hornickou tradicí, vždy měla blízko k těžbě uhlí. Zpočátku se zaměřila hlavně na vývoj a výrobu důlních strojů pro nejbližšího zákazníka – šachty ostravsko-karvinského revíru. „Díky velmi těsné spolupráci se nám podařilo vyvinout stroje, které byly vyrobeny na míru našim zákazníkům. Společnost OKD je naším cenným partnerem, protože díky možnosti testovat stroje v jejích důlních podmínkách a díky zpětné vazbě horníků se nám podařilo vyvinout zařízení, jež maximálně splňuje požadavky zákazníků. Postupně jsme rozšiřovali i kategorii závěsné dopravy a pozemní kolejové dopravy,“ dodává Barbora Veličková.
 
V dalších letech společnost Ferrit rozšiřovala své trhy a okruh zákazníků se rozrůstal v zemích, jako je Polsko, Ukrajina, Rusko či Kazachstán. V současné době patří mezi důležité trhy i Čína, Turecko, Vietnam, Indie, Mexiko, Kolumbie a firma své akvizice rozšiřuje také na africkém kontinentu – v JAR a Zimbabwe nebo v zemích Jižní Ameriky. V plánu má i další kontinenty, což je úzce spjato s podnikovou Vizí 30, která zní: „Společnými silami na všechny kontinenty“. Spolu s rostoucím počtem zákazníků a rozšiřujícími se trhy, rostla i sama společnost Ferrit. „Museli jsme vybudovat týmy odborníků, konstruktérů, servisních techniků, obchodníků, rozšířit výrobu a budovat nové výrobní haly a zázemí firmy. Pozadu jsme nemohli zůstat ani v zahraničí, kde v současné době máme vybudovanou rozsáhlou síť poboček a servisních center s vyškoleným personálem,“ vysvětluje obchodní ředitelka.

Od uhlí k rudě

Firma nechtěla zůstat závislá jen na uhelném průmyslu, a tak začala hledat zákazníky i v jiných segmentech, jako jsou rudné doly nebo podzemní stavitelství. Mezi její klíčové zákazníky dnes patří například společnost Mosmetrostroj, která staví moskevské metro, nebo těžařské giganty Norilsk Nikel, Alrosa a UGMK. Orientace na jiný segment vyžadovala inovace. Nové technologie se podařilo vyvinout díky konstrukčním a vývojovým týmům i specialistům ve výrobě. Během několika let firma vyvinula a začala vyrábět nové typy pozemních lokomotiv, speciální důlní stroje určené pro práci v rudných dolech a do portfolia přidala také důlní kolovou dopravu. „Nejdůležitější kategorií v našem byznysu jsou závěsné dopravní systémy, jež jsou tvořeny jednokolejnou závěsnou dráhou, trakčními prostředky, jako jsou lokomotivy a manipulátory. Závěsné soupravy dále doplňují transportní hydraulická zvedací zařízení, kabiny pro převoz osob, kontejnery pro transport materiálu. Tento systém, na rozdíl od klasické pozemní dopravy, má pro hlubinné doly výhodu v tom, že ho můžeme použít ve velkých úklonech důlních děl,“ vysvětluje Barbora Veličková.

Výrobců závěsné dopravy je na světě více, ale společnosti se podařilo zachytit nástup tohoto typu důlní dopravy mezi prvními, a tak obsadila nejvýznamnější trhy světa. „V této kategorii nabízíme již čtyři typy dieselových závěsných lokomotiv a akumulátorovou závěsnou lokomotivu. Všechny jsou určeny pro transport osob i materiálu v závěsných soupravách na dlouhé vzdálenosti. Pro zajištění dopravy a manipulaci s nákladem na krátkých vzdálenostech v blízkosti čelby nabízíme několik typů diesel-hydraulických a elektro-hydraulických manipulátorů,“ uvádí obchodní ředitelka. Závěsné soupravy lokomotiv a manipulátorů jsou konfigurovány na základě konkrétních požadavků a podmínek v dole.

Kolejová a kolová doprava

Protože společnost zákazníkům nabízí komplexní řešení důlní dopravy, důležitou kategorii produktů tvoří pozemní kolejová doprava a důlní kolová doprava. V tomto segmentu figurují důlní dieselové, akumulátorové a trolejové lokomotivy i lokomotivy pro práci na povrchu. Firma vyrábí lokomotivy, které splňují vysoké nároky na bezpečnost, jsou certifikované a určené do prostředí s nebezpečím výbuchu plynů a uhelného prachu. V portfoliu má i speciálně upravené lokomotivy, které mohou sloužit na povrchu ve velmi nízkých teplotách.

V posledních letech výrobní program rozšířila o kolovou dopravu, která je ve větší míře využívána především v rudných dolech. Vzhledem k tomu, že má dlouhodobé zkušenosti ve vývoji strojů v nevýbušném provedení, vyvinula také univerzální kolové vozidlo v nevýbušném provedení. Dalším produktem jsou speciální ozubnicové pozemní dráhy známé z horského prostředí, které jsou určeny pro transport velmi těžkých břemen v úklonech důlních děl až 40 stupňů. „Nesmím zapomenout ani na další důlní zařízení, jako jsou univerzální stroje na pásovém podvozku s výměnnými mechanismy – vrtací lafetou, frézovací hlavou, sbíjecím kladivem, nakládací lopatou a přibírkovou lopatou. Dále jsou to zařízení pro vybavení důlního depa, čerpací stanice paliva, ohýbačky důlní výztuže, drtiče uhlí a zařízení pro důlní záchranáře. Novinkou jsou důlní kolové nakladače, které vyrábíme s ruským partnerem – společnostmi UGMK a ŠAAZ. Nakladač s nosností nakladačové lžíce 10 tun byl uveden na trh koncem roku 2018 a v současné době je v provozu již pět kusů nakladačů v dolech, kde se dobývá měděná ruda. V následujících letech uvedeme na trh 14 a 17-tunové nakladače,“ doplňuje Barbora Veličková.

Vývoj strojů je klíčový

Všechny stroje si společnost sama vyvíjí. Má erudovaný tým odborníků s velkými zkušenostmi. Tým konstruktérů a vývojových pracovníků firma budovala postupně. Dnes je jeho součástí asi 60 odborníků. Stroje vyvíjí na základě konkrétních požadavků přímo pro podmínky daného dolu. Nejedná se o sériovou výrobu, v mnoha případech musí být vývojáři i další odborníci velmi flexibilní, aby v relativně krátkém čase stroj vyvinuli, nakreslili, vyrobili, odzkoušeli a dodali zákazníkovi. A podle Barbory Veličkové se to daří – zákazníci si právě této výhody cení nejvíce.

Výjimečný je vývoj a výroba akumulátorové závěsné lokomotivy. „Na základě požadavků zákazníků v dolech, kde jsou ztížené podmínky větrání důlních děl, jsme se pustili do vývoje lokomotivy na elektrický pohon, kdy jsou zdrojem energie akumulátory. V některých dolech, kde jsou pracoviště ve větší vzdálenosti od hlavních větrných proudů a centrální větrací systém je nedostačující, je totiž použití strojů se spalovacími motory velmi omezeno,“ konstatuje obchodní ředitelka. Dieselové dopravní prostředky důlní ovzduší ještě více znečišťují a spalovací motory potřebují dostatek kyslíku. Do takových podmínek je ideálním řešením použití akumulátorové lokomotivy.

Nové výrobky díky krizi

Společnost před pár lety zažívala krizi a uvědomila si, že se musí připravit na konjunkturu a přijít na trh s novými produkty. Investovala asi 250 milionů korun do výstavby nových montážních hal, nákupu obráběcích strojů a rozšířila zkušební polygony. V současné době může testovat nejen závěsnou dopravu, ale také vysokorychlostní závěsné lokomotivy i trolejové lokomotivy. Novinkou je testovací polygon pro důlní kolová vozidla.

Poslední krize byla spojena s výrazným poklesem cen ropy, uhlí a dalších surovin. „Tato krize se začala projevovat v roce 2013 a až v roce 2017 jsme začali pociťovat oživení. Zpětně mohu říci, že v některých ohledech pro nás byla prospěšná. Během krize jsme nespali a připravovali jsme se na jiné varianty rozvoje a oživení trhu. Přestali jsme se spoléhat jen na uhelné doly, ale začali jsme se soustředit i na byznys v oblasti dobývání jiných nerostných surovin. Za krátkou dobu se nám podařilo vyvinout stroje vhodné pro tento segment, a v posledních letech jsme již začali dodávat techniku i do jiných dolů, než jsou uhelné,“ dodává Barbora Veličková.

Firma i nadále investuje nejen do budování výrobního zázemí a modernizace provozů, ale i do rozvoje a vzdělávání svých zaměstnanců. Jako většina strojírenských podniků se v současné době potýká s nedostatkem zkušených a kvalifikovaných pracovníků. „Nemíjí nás ani často skloňované téma digitalizace procesů či rychlý rozvoj vozidel s elektrickým pohonem. Růst a budoucnost firmy závisí na lidech, na jejich kvalifikaci, odborných zkušenostech a dalším vzdělávání, proto do těchto oblastí investujeme,“ uzavírá obchodní ředitelka.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...