1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

FrostFood, a.s.

FrostFood 2024Většinu mražených produktů vyvážíme do Evropy

Patří k nejúspěšnějším výrobcům mražených pochoutek a se svými pizzami, knedlíky nebo mraženými pizza specialitami si podmanila český i evropský trh. Za posledních třicet let vyrostla společnost FrostFood, a.s., z lokální firmy na významného exportéra s miliardovým obratem. Naslouchá svým zákazníkům a zásobuje je produkty, o něž stojí, inovuje a investuje do moderních technologií. „Úspěchu bychom ale nedosáhli bez lidí, které máme v týmu,“ říká generální ředitel Ing. Jakub Vlček.

Jaký pro vás byl rok 2023? Podařilo se vám naplnit všechny cíle a plány? Jaký očekáváte obrat?

Rok 2023 byl jeden z těch náročnějších. Po covidových letech 2020 a 2021 a „válečném“ roce 2022, byl sice klidnější a v druhé polovině jsme se začali vracet k normálu, ale i tak přinesl své výzvy. Rok 2023 jsme pojali jako rok stabilizační, kdy jsme se po letech velkých investic soustředili na ustálení a optimalizaci výroby a snažili jsme se pružně reagovat na požadavky trhu i našich zákazníků. Převážnou část plánovaných cílů se nám podařilo naplnit s tím, že obrat bude kolem jedné miliardy korun, což oproti roku 2022 znamená nárůst o 5 až 6 %.

Jste na trhu od roku 1994 a oslavíte tedy třicet let. Jaké pro vás tyto tři dekády byly? Jaké hlavní milníky vás formovaly?

Naše společnost prošla za dobu své existence několika zásadními milníky. Tím prvním byl prodej společnosti v roce 1998 – tehdy ještě pod názvem Guseppe a.s. – nadnárodní norské firmě Orkla Foods. Norští majitelé vlastnili firmu deset let a významným způsobem přispěli k její modernizaci. Další významný mezník se udál, když se Orkla rozhodla společnost prodat a v roce 2008 nás koupil náš největší konkurent, a to společnost Dr. Oetker. Ta neměla zájem o rozvoj firmy, ale koupila ji především pro významný tržní podíl značky Guseppe na českém a slovenském trhu. Zásadním mezníkem pro naši společnost byl také rok 2010, kdy si firmu od Dr. Oetkera odkoupila skupina privátních investorů, jež ji dokázala v dalších deseti letech dovést k výraznému růstu. V průběhu těchto let se z malé české společnosti s obratem okolo 170 milionů korun stal významný evropský hráč na trhu s mraženými výrobky s obratem přes jednu miliardu.

Vyrábíte a dodáváte mražené produkty – například knedlíky, pizzu, wrapy... Jak se mění požadavky trhu? Jaké trendy nyní pozorujete a jak na ně reagujete?

Obecně se dá říct, že se v průběhu času zákazník významně posunul směrem ke kvalitě dodávané potraviny. Je to obecný trend v potravinářském průmyslu, zákazníci se totiž naučili rozeznávat co je a co není dobré. Doby, kdy hlavním atributem úspěchu byla pouze cena, se postupně měnily, spolu s tím, jak přicházel ekonomický růst a ochota zaplatit za dobré jídlo. To se týká především našich exportních trhů, ale tento trend je velmi patrný i na domácím trhu, kde nicméně cena stále hraje dominantní roli. Česká republika je premiantem nákupu potravin ve slevových akcích, kdy tržní podíl potravin prodávaných v akcích přesahuje 70 % a u některých položek dokonce i 90 %. Toto je velmi výjimečné a specifické, na ostatních trzích je tento podíl skoro o polovinu nižší.

Jaký je váš recept na úspěch? Jak se vám podařilo stát se předním českým výrobcem mražených produktů?

To je jednoduchá otázka, ale je na ni velmi obtížná odpověď. Úspěch společnosti tvoří především lidé, kteří v ní a pro ni pracují. Bez nich bychom nikdy nedosáhli takových úspěchů. Samozřejmě, že za každým zdarem je mnoho práce a úsilí, stejně jako mnoho neúspěšných cest, ale bez lidí, kteří pro společnost pracují, by nebylo možné dosáhnout jakéhokoliv úspěchu. Mohl bych tady popisovat jednotlivé žádané výrobky či úspěch na jednotlivých zahraničních trzích, ale silně si uvědomuji, že za vším je především týmová práce lidí, kteří pro tuto firmu pracují. To oni jsou základním stavebním pilířem úspěchu naší společnosti.

Jak velký objem výrobků dodáte na trh? Máte odběratele hlavně v ČR, nebo se zaměřujete na export? Na jaké trhy konkrétně?

Naše společnost je zaměřena především na export, který tvoří asi 80 % z celkových tržeb. Nejvýznamnějšími trhy jsou Francie, Velká Británie a skandinávské země. Loni se nám podařilo dosáhnout i významného růstu na českém trhu, kde se nám meziročně zvýšily prodeje o zhruba 40 %, a to především díky zdárnému zavedení nových výrobků na trh s mraženou pizzou. Pokud bych to měl převést do čísel, tak průměrně dodáváme na různé trhy přes 1,5 milionů kusů pizz měsíčně, k tomu přes 150 tun mrazených knedlíků a asi 300 tun dalších mrazených specialit.

Dáváte si záležet na inovacích. Jaké novinky jste v poslední době představili?

Posledních deset let se na inovace a zavádění nových výrobků či jejich příchutí orientujeme silněji. V roce 2023 jsme uvedli na český trh řadu XXL pizz, velmi úspěšnou řadu třísetgramových pizz a bezlepkové knedlíky s makovou náplní. Na exportních trzích jsme úspěšní především díky řadě nepečených pizz s plněným okrajem. Na těchto trzích jsme v roce 2023 uvedli například Mac & Cheese pizzu, což je pizza s těstovinami, dále Absolute banger neboli velmi bohatě zdobenou pizzu s párkem v okraji, a mnoho dalších produktů.

Zrealizovali jste v poslední době ve firmě nějaké investice?

V roce 2019 jsme si vytyčili střednědobý investiční plán, který zahrnoval výstavbu nových výrobních linek, skladovacího i logistického zázemí a v neposlední řadě i investice do nových ekologičtějších způsobů výroby a mrazení, jako je například náhrada čpavkového chlazení za chlazení CO2, vybudování vlastní čistírny odpadních vod a podobně. Celkové investic v tomto období dosáhly asi 500 milionů korun. Jak už jsem uvedl výše, rok 2023 byl rokem stabilizačním, kdy jsme se zaměřovali na maximalizaci využití nových výrobních linek a na zvýšení efektivity výroby. Pro rok 2024 chystáme investice především do zkvalitnění výrobního procesu – obnovu balících, popřípadě zdobících linek a přípravu na zvýšení efektivity všech procesů včetně vybudování vlastní fotovoltaiky.

Říkal jste, že bez týmu kvalitních lidí byste nebyli tak úspěšní. Kolik zaměstnanců u vás pracuje? A máte dost uchazečů o práci?

V současné době pro nás pracuje 170 lidí v plném zaměstnaneckém poměru a k tomu zaměstnáváme 120 agenturních pracovníků. Nacházíme se v krásné oblasti Orlických hor, ale okolní přírodní krásy jsou vykoupeny složitostí shánění zaměstnanců, a to především odborných profesí. Zhruba dvacetikilometrová vzdálenost výrobního závodu Škoda auto v Kvasinách nám tuto situaci neulehčuje, spíše naopak. O to více si vážíme lidí, kteří s námi ve společnosti pracují – tímto jim ještě jednou děkuju.

Jaké novinky chystáte letos?

Bude jich hned několik. Na trh uvedeme nové kynuté knedlíky, kynuté koláče, letní edici knedlíků a různé nové příchutě pizz. O všem dáme včas vědět na našich webových stránkách.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...