1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

NOVEM Car Interior Design, k.s.

Novem car 2016Exkluzivní kvalita spojená s elegantním designem produktů

Společnost NOVEM, která sídlí v německém městě Vorbach, je světovým lídrem v oblasti dekorativních funkčních prvků pro interiéry vyšších tříd automobilů. Mezi její zákazníky patří nejprestižnější výrobci vozů v prémiovém segmentu, jako jsou Audi, BMW, Mercedes, Daimler, Porsche nebo Maserati, kteří dokážou ocenit inovativní technologii, exkluzivní kvalitu a elegantní design produktů.

Všechny tyto aspekty kvality jsou vlastní i dekorativním prvkům, jež jsou vyráběny v české pobočce společnosti NOVEM Car Interior Design, k.s., která na trhu působí už 20 let. O produktovém portfoliu a aktuálních projektech firmy jsme si povídali s její ředitelkou Karlou Minaříkovou.

NOVEM Car Interior Design, k.s., je součástí společnosti NOVEM. Kdy a za jakých okolností byl založen český podnik? Jaká je nyní pozice české firmy ve struktuře společnosti NOVEM?

Česká pobočka byla založena v roce 2000. Tento region se nabízel jako levná lokalita, a tak sem německá mateřská společnost přenesla část procesů. Dovážely se k nám polotovary, ty se zpracovávaly a poté se opět převážely do Německa. Během své dvacetileté působnosti se však česká firma mnohonásobně rozrostla a stala se druhým největším závodem společnosti NOVEM v Evropě.

Předpokládám, že firma rostla s ohledem na velikost areálů i počet zaměstnanců?

V roce 2000 se závod postavil na zelené louce, ale postupně se rozrostl do podoby firmy se všemi potřebnými procesy a přímou zákaznickou odpovědností. V současnosti zaměstnáváme zhruba 800 lidí, kteří pracují ve třísměnném provozu v našem sídle a výrobních areálech ve městě Touškov u Plzně.

Jakých hospodářských výsledků jste v posledních letech dosahovali? Budou v nejbližším období ovlivněny koronavirovou krizí?

Náš roční obrat se v posledním období pohybuje kolem 2 mld. Kč. Za rok 2020 očekáváme v souvislosti s koronavirovou krizí zhoršení hospodářských výsledků, protože zhruba od dubna do června se snížil objem výroby a my jsme finančně podporovali své zaměstnance. Po tomto tříměsíčním útlumu však došlo k prudkému zvýšení poptávky a aktuálně se dostáváme na úroveň tržeb, které jsme měli před rokem. Nedokážeme však predikovat, jestli tato zvýšená poptávka přetrvá, anebo se jedná pouze o dočasný stav, kdy automobilky dohánějí jarní ztráty. Žádný z našich zákazníků nedokáže odhadnout, jak se bude situace vyvíjet dál. Každopádně nyní se jedná o skutečný boom, a my tedy hledáme a nabíráme nové pracovníky.

Jaký je v současnosti výrobní program NOVEM Car Interior Design, k.s.?

V našem závodě vyrábíme dekorativní prvky do osobních automobilů vyšších tříd. Používáme různé materiály – dřevo, hliník, plasty, kovová vlákna, kůže nebo materiál s karbonovou strukturou – dle specifických požadavků zákazníků. Ovšem dekorativní produkty musí splňovat také funkční požadavky, a mají proto v sobě zabudované ovládací prvky. V obložce dveří děláme kupříkladu otvory pro ovládání sedaček.

Jaké jsou aktuální trendy ve vašem oboru?

Naši zákazníci si nyní žádají otevřené póry dřeva, tedy přírodní materiál. Ovšem velkým současným trendem je světelný efekt: přímo do dřeva se laserují otvory, které svítí. Na tento zajímavý trend – barevné podsvícení povrchů – se nyní chceme zaměřit a vyvíjíme jej společně s německou centrálou. Kromě toho je dnes v módě vyplňovat póry dřeva kontrastní barvou. Kupříkladu u hnědošedého povrchu se póry mohou vyplnit modře.

Jakých aspektů vašich produktů si – dle vašeho názoru – u vás klienti cení nejvíce?

Domnívám se, že důvěra zákazníků v naši společnost je spojená s její tradicí, protože firma působí na trhu už 70 let. Kromě toho jen málo podniků má tak široké portfolio dekorativních prvků jako my. Další naší předností je schopnost pružně reagovat na požadavky zákazníků – také díky tomu, že máme vlastní konstrukční kancelář a oddělení designu a dokážeme poměrně rychle vyrobit nové prototypy. Ve vlastních laboratořích dokážeme otestovat materiály a výsledky testů okamžitě předáváme zákazníkům. Jsme flexibilní a své zákazníky následujeme i do Asie nebo Ameriky, díky čemuž jsme schopni nabízet produkty pro evropský i globální trh. Kromě toho nám plynou velké výhody ze skvělé spolupráce s centrálou a dalšími závody společnosti NOVEM, díky které můžeme zvyšovat kvalitu našich produktů. Sdílené zkušenosti nám umožňují vyvarovat se chyb v projektových nebo náběhových fázích zakázek.

Nabízíte zákazníkům nějaké služby, které překračují běžný standard?

Svým zákazníkům nabízíme úzkou spolupráci s našimi odborníky, kteří jsou jim plně a nepřetržitě k dispozici přímo v jejich výrobních areálech. Těmto našim zaměstnancům říkáme rezidenti, protože pracují z kanceláře, která je umístěna v blízkosti závodu zákazníka, a pomáhají řešit klientům problémy v podstatě okamžitě a přímo na místě. Zákazníkům poskytují poradenskou podporu naši dlouholetí zaměstnanci, kteří už dobře znají jednotlivé značky a jejich zvláštnosti. V naší firmě je totiž nízká fluktuace: zaměstnanci se zde příliš nestřídají, což klientům poskytuje komfort v podobě stability v komunikaci. U nás pracují lidé i 10 nebo 15 let či více a mají už vytvořené kontakty se zákazníky. Jinak v blízkosti areálů našich velkých zákazníků, kterým dodáváme v modelu just-in-time nebo just-in-sequence, máme pronajaté také sklady. Rezident má v těchto skladech k dispozici náhradní díly.

Kde vidíte budoucnost v používaných materiálech a kam v tomto kontextu směřuje vaše firma?

Budoucnost vidím v technických dřevinách, tedy přírodním dřevěném materiálu uměle slepovaném dohromady – s cílem vytvářet různé designy dle přání zákazníků. Také provádíme vytlačovanou strukturu na hliníku v různých barvách. Mezi moderní materiály patří i látka, do níž se vetkávají karbonová a další metalická vlákna různých barev. V souladu s trvalou udržitelností a snižováním emisí budeme ustupovat od barev na chemické bázi, které nahrazujeme vodou ředitelnými barvami. Někteří zákazníci chtějí vědět, odkud pochází naše dřevo a vyžadují certifikované oblasti. My si tento materiál jezdíme nakupovat sami – do různých končin světa a k různým dodavatelům. Jsme součástí významného dodavatelsko-odběratelského řetězce a klademe důraz na budování partnerství s našimi dodavateli, které vnímáme jako součást našeho úspěchu.

Na jaké trhy a k jakým zákazníkům míří vaše produkty?

Produkty dodáváme v podstatě všem automobilkám, které vyrábějí vozy vyšších tříd. Klíčovým trhem je Německo, ale významným regionem je třeba i Itálie, kde má NOVEM menší výrobní závod a kde spolupracujeme se značkami Fiat a Maserati. Velkou zakázku jsme získali i v Jižní Koreji u značky Hyundai. Naším stěžejním partnerem je ovšem Mercedes se svojí třídou E, dále BMW, Volvo, Volkswagen a Audi. V Americe spolupracujeme se značkami Tesla a General Motors. Svoji výrobu tam však mají i Mercedes, BMW a Audi. Celkem ovládá NOVEM asi 55 % trhu s dekorativními komponenty.

Na jaké potřeby zákazníků odpovídáte svými produktovými inovacemi?

Evropská unie prosazuje snižování emisí, takže všechny naše nové projekty jsou spojeny s elektromobilitou. Finanční pomoc automobilovým společnostem během koronavirové krize je podmíněna přechodem na elektromobilitu, a tak všechna nová auta bez ohledu na značku a třídu se už vyrábějí v elektro provedení. Pro nás to také představuje výzvu, protože v autech se mění celé ovládací panely a interiéry, čemuž budeme muset přizpůsobit naše produkty. Stejnou výzvou do budoucna je pro nás také výroba komponentů do autonomních vozidel, o nichž se v současnosti hodně mluví.

Investujete aktuálně do rozvoje technologií a výrobních areálů?

Rozšiřovali jsme naše logistické plochy a budeme uvádět do provozu lakovacího robota, na jehož vývoji jsme spolupracovali s plzeňskou univerzitou. Kromě toho stavíme linku na dvoukomponentní vstřikování plastů, díky čemuž se budeme moci více zaměřit na plastové dekory. A v horizontu roku chceme stavět také nové laserové pracoviště, kde budeme laserovat otvory pro světelné komponenty do našich dekorů.

Rozvoj technologií je nesporně zásadní pro další růst firmy, ale provoz závodu stojí především na lidech, kteří v něm pracují. Jakou formou pečujete o své stávající zaměstnance?

Pro naše zaměstnance máme systém bonusů, které se odvíjejí od toho, jak jsou pracovníci produktivní a jakou kvalitu vyrábějí. To je vyhodnocováno měsíčními ukazateli. Odměňujeme i nejlepší pracovníky měsíce, aby měli zaměstnanci motivaci. A máme také benefitový program, v jehož rámci nahráváme zaměstnancům na karty body, které mohou použít při nákupu v lékárnách nebo na zaplacení sportovních či kulturních aktivit. Nabízíme i očkování proti chřipce a poskytujeme také příspěvky na Vánoce nebo dovolenou.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...