1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

ŽPSV, s.r.o.

žpsv 20Přináší jedno z nejširších portfolií na místním trhu

Betonové prefabrikáty jsou v dnešní době žádaným artiklem. Přestože se u části veřejnosti beton pojí s negativními konotacemi, ve stavebnictví jde o klíčový materiál s nezaměnitelnými vlastnostmi, z nichž mnohé dodnes zůstávají ostatními materiály nepřekonané. Jedním ze silných hráčů v odvětví betonových odlitků je společnost ŽPSV, s.r.o., sídlící v Uherském Ostrohu, jejíž historie sahá až do 50. let minulého století.

Od těchto dob vyrobila přes 50 milionů železničních podvalů, ke kterým postupem času přidávala i další betonové produkty. Nejen o historii, ale i o současné pozici podniku na trhu a jeho portfoliu hovořil s Průmyslem Dnes Ing. Tomáš Opletal, generální ředitel společnosti.

Původní podnik, z kterého se postupem času zformovala společnost ŽPSV, byl založený v roce 1952 pod jménem Podnik pro lomy a štěrkovny. Jak se za víc jak půlstoletí zaměření podniku změnilo a co naopak zůstalo zachované až do současné doby?

Původní podnik byl založen v roce 1952 v Praze pod jménem „Podnik pro lomy a štěrkovny“, čemuž také odpovídalo jeho primární poslání. Cestu k budování jednoho z největších výrobců betonové prefabrikace v České republice nastoupil prakticky v roce 1955, kdy byly vyrobeny první železobetonové železniční pražce, které tvoří po celou historii firmy základní nosnou páteř její činnosti. Obnova a modernizace tratí tehdejšího Československa vytvářela příznivé prostředí pro uplatnění výrobků firmy a toto umožnilo následnou významnou expanzi.

Pod značkou ŽPSV je společnost známa od roku 1963. V roce 1992 vznikla po privatizaci akciová společnost. V roce 2003 se stala novým vlastníkem společnosti španělská stavební skupina Obrascón Huarte Lain S.A. Poslední významnou událostí ve vlastnické struktuře představoval rok 2018, kdy došlo ke změně majoritního akcionáře společnosti, a to na rodinnou firmu Leonhard Moll AG.

Společnost vyrábí železniční pražce prakticky od svého vzniku. Do dnešních dnů vyrobila již přes 50 milionů kusů příčných pražců. Společnost se postupem času rozvíjela a v posledních dekádách se zaměřila také na silniční dopravní stavitelství (mostní konstrukce, svodidla, protihlukové stěny), pozemní stavitelství (výrobní haly, obchodní centra, bytová výstavba) a inženýrské stavby (jímky, retence, kanalizace a pod.). Jednotlivé zakázky z oblasti pozemního stavitelství a mostních konstrukcí dodává společnost včetně projekčních a montážních prací.

Profilujete se jako tradiční dodavatel betonových výrobků pro stavebnictví se zaměřením na dopravní a pozemní stavby. Jaké postavení máte v rámci českého stavebního sektoru? Kdo patří k vašim největším klientům?

Naše společnost patří k dodavatelům s nejširším portfoliem výrobků na českém a slovenském trhu. Výrobky můžete vidět kdekoliv při svých cestách po obou zemích. Ať jsou to kolejové stavby, silniční stavby nebo jen navštívíte obchodní centra ve svých regionech. Setkáte se např. s betonovými pražci, nástupišti, přejezdy, protihlukovými stěnami, svodidly, mostními konstrukcemi, betonovými konstrukcemi/skelety v obchodních centrech apod. Mezi naše tradniční zákazníky patří státní organizace SŽDC, ŽSR, ŘSD a největší stavební společnosti v regionu (Eurovia, Strabag, OHL, Swietelsky a mnohé další). Zákazníků si však vážíme všech, tzn. i těch nejmenších stavebních firem nebo jednotlivých osob, které u nás nakupují např. zámkovou dlažbu, transportbeton apod.

S přibývajícími lety i zkušenostmi jste svůj sortiment ještě rozšířili. Co vše svým klientům krom samotných betonových výrobků nabízíte? Kde všude je možné najít váš rukopis?

Vždy se snažíme vytvořit přidanou hodnotu pro zákazníka. Mnohdy bohužel veřejností negativně vnímaný beton má řadu nesporných výhod v kvalitě, životnosti výrobku a užitné hodnotě pro správce infrastruktury. Je nezbytný v oboru stavebnictví. Výhody poskytované naší společností se liší výrobek od výrobku. Nabízíme dostatečné výrobní kapacity a mnohdy tolik požadovaný rychlý termín dodání. Dále širokým portfoliem zlehčujeme zákazníkovi jednání, jelikož drtivou většinu výrobků v rámci stavebního projektu může objednat u naší společnosti. Dále nabízíme vlastní montáže a projekci. Spolupracujeme s investory již od počátku na projektech pro stavební povolení a dalších stupních přípravy dokumentace. Máme silné technické zázemí také pro další produktové skupiny a standardně poskytujeme poradenství projekčním organizacím. Společnost disponuje také např. vlastní akreditovanou zkušební laboratoří.

Ve vašem portfoliu najdou své místo i revitalizace panelových domů, výstavba průmyslových a obchodní center i ekologických staveb. Na jakých zajímavých zakázkách jste spolupracovali naposledy? Jaké projekty vás čekají letos?

Spolupracovali jsme například na výstavbě výrobní haly Swoboda Polná v Jihlavě nebo Bednář v Rychnově nad Kněžnou. V obou případech jde o velmi významné průmyslové stavby pro dané regiony. Z obchodních center bychom mohli vyzvednout např. Outlet Ostrava, který by se měl zařadit k velmi důležitým hráčům na poli outletové módy. V neposlední řadě to jsou nové prodejny společnosti Lidl nebo Kaufland, na kterých se rovněž podílíme. Letos nás čeká celá řada průmyslových a obchodních staveb, na kterých již spolupracujeme v oblasti optimalizace betonové konstrukce. Nicméně z obchodních důvodů nebudeme prozrazovat více. Rádi bychom se v příštích letech zaměřili také více na dodávky pro ekologické stavby, jedná se např. retenční nebo usazovací nádrže.

Ve stavebnictví a obzvlášť při výrobě betonu se často skloňuje pojem ekologie. Jakým způsobem dbáte na dodržovaní přísných environmentálních norem? Co děláte v podniku proto, abyste co nejvíce eliminovali uhlíkovou stopu?

Náš integrovaný systém managementu zahrnuje certifikaci dle mezinárodní normy ČSN EN ISO 14001, jehož nedílnou součástí je prověřování souladu činností společnosti s legislativou v oblasti ochrany životního prostředí. Sledujeme dodržování emisních norem, čistotu vypouštěných odpadních vod a způsob nakládání s chemickými látkami a odpady. Pokud jde o snižování vypouštěného CO2 do ovzduší, společnost se snaží snižovat energetickou náročnost výroby na jednotku produkce, snižovat spotřebu paliv a energií a investovat do nových technologií nejen ve výrobě betonu, ale i ve výrobě tepla a osvětlení. Tyto investice mají příznivý dopad nejen v ekonomice, ale i v menší zátěži pro životní prostředí. Dále vyvíjíme výrobky se sníženým podílem cementu, které jdou vstříc právě nižší spotřebě cementu a tím i snižují uhlíkovou stopu.

Co považujete v současné době za největší překážky v podnikání v oblasti stavebnictví v České republice? Vidíte rozdíly při práci v domácím prostředí a v zahraničí?

V našem oboru je to spíše o dlouhodobé nevyváženosti objemu investic ať již ve státním či soukromém sektoru a následné možnosti predikce vlastních výrobních kapacit v závislosti na objemu zakázek. Stavebnictví také negativně ovlivňuje dlouhá příprava jednotlivých stavebních projektů, nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců nebo také to, že stavebnictví není vždy spojováno s poctivou prací, což mnohdy neoprávněně přispívá k jeho negativní reputaci. V souvislosti s porovnáním zahraničních aktivit, je potřeba cestovat a poznávat zahraniční praxi a kulturu. Procestoval jsem řadu zemí nejen v Evropě a mohu zodpovědně prohlásit, že se nemáme za co stydět.

Věnujme se v krátkosti i personální otázce. Jaké pozice jsou u vás nejvíce žádané a kde aktuálně pociťujete největší nedostatky? Jak se vám celkově hledají noví zaměstnanci? Co děláte pro to, abyste své zaměstnance motivovali?

Z našeho pohledu jsou v současné době nejvíce žádané pracovní pozice dělníků do výroby prefabrikace a dále pak techniků a mistrů s potřebným vzděláním v oboru. Z pohledu uchazečů vnímáme z našich posledních náborových kampaní největší zájem o pozice vedoucí výroby, referenta skladového hospodářství a účetní. Největší nedostatky na straně uchazečů kromě jejich malého počtu vidíme v jejich kvalifikaci, případně praxi v oboru, ne vždy je dostatečná jazyková výbava uchazečů, na kterou u vybraných profesí klademe důraz s ohledem na naši příslušnost k nadnárodní skupině. Na naší straně vnímáme některé nedostatky v oblasti pracovního prostředí, které se pokoušíme v rámci plánů investic postupně zlepšovat. Zaměstnanci se v současné době nízké nezaměstnanosti shánějí opravdu obtížně. K ich motivaci využíváme řadu firemních benefitů. K logicky nejžádanějším patří pravidelné odměny za hospodářské výsledky nebo příspěvky na penzijní a životní pojištění.

Jaké vize jste si stanovili do nového roka. Kde vidíte společnost za pět let a co byste chtěl na závěr zdůraznit?

Letos plánujeme navýšit objem tržeb zejména u dopravního stavitelství a udržet výkony u pozemního stavitelství, které je v našem oboru silně závislé na soukromých investorech, mj. i ze sousedního Německa. V horizontu 5 let pak chceme udržet stávající tržní podíl v ČR a posílit ten na Slovensku, zvýšit objem exportu v oblasti pozemního stavitelství a kolejových staveb mimo SR. Ke splnění těchto cílů však musíme neustále inovovat produkty, modernizovat výrobní technologie a věnovat se zkvalitňovaní procesů v oblastí HR a samotných zaměstnanců.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...