1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Konsorcium Siemens - Škoda dodá Českým drahám 50 supermoderních expresních vozů

čd vlakCestující vlaky ČD se mohou těšit na nejmodernější osobní vozy v Evropě. Pro své dálkové linky je u konsorcia Siemens-Škoda objednal národní dopravce České dráhy.

Supermoderní komfortní vozy spojí výhody a zkušenosti získané z provozu vysokorychlostních jednotek a lokomotivami dopravovaných vlaků, sestavených z osobních vozů.

Národní dopravce zvolil nový koncept obnovy dálkových osobních vozů, který vychází z platformy Siemens Viaggio Comfort použité u netrakčních jednotek railjet. Dodatečnou inovací této platformy je otevřená čelní stěna s tlakotěsnými posuvnými dveřmi a rozhraním, které umožňují pružně reagovat na potřeby provozu a nasadit nové vozy na linky a spoje s různou frekvencí.

Hodnota kontraktu na dodávku 50 expresních vozů pro mezistátní linky Českých drah, který byl uzavřen před několika dny, je necelé 3 miliardy Kč. První vozy budou dodány do 32 měsíců od podpisu kontraktu.

Základní charakteristika netrakčních souprav od konsorcia Siemens-Škoda: 

  • 5-vozová, uvnitř semipermanentním tyčovým spřáhlem spojená netrakční jednotka s tlakotěsnými průchody mezi vozy;
  • zakončení jednotky na obou koncích standardním rozhraním UIC pro osobní vozy s návalky a s běžným tažným a narážecím ústrojím, umožňující průchozí spojení s ostatními typy vozů, respektive s lokomotivou;
  • konfigurace pětivozové netrakční jednotky: koncový vůz 1. třídy + multifunkční vůz 2. třídy s infopointem a zázemím pro vlakový doprovod, místy pro osoby na vozíku s bezbariérovým WC a zdvihací plošinou s elektrickým pohonem pro nástup osob na vozíku, dětským kinem a místy vyhrazenými pro cestující s dětmi a umístění kočárků a místa pro uložení jízdních kol + dva vozy 2. třídy se standardním interiérem + jeden koncový vůz 2. třídy se standardním interiérem;  
  • délka netrakční jednotky přibližně 132 metrů;
  • společné navzájem propojené palubní elektrické sítě a diagnostika;
  • kapacita přibližně 330 míst k sezení;
  • nejvyšší provozní rychlost 200 km/h. 

Služby a komfort na palubě netrakčních souprav od konsorcia Siemens-Škoda: 

  • Moderní, velkoprostorový, klimatizovaný interiér;
  • tlakotěsnost, chránící cestující před tlakovými rázy a tím i zaléháním v uších při průjezdu tunely, a zároveň napomáhající vytvořit tichý a dlouhodobě čistý interiér;
  • tlakotěsné volně průchozí mezivozové přechody;
  • mezi oddíly a nástupními prostory automatické posuvné dveře ovládané fotobuňkou;
  • nástupní dveře ovládané tlačítky a systém selektivního odblokování nástupních dveří, který umožňuje centrální uzavření a zablokování dveří proti otevření ještě před rozjezdem vlaku a jejich odblokování po zastavení vlaku pouze na straně k nástupišti;
  • ergonomická polohovatelná sedadla v 1. třídě v uspořádání 2+1 s koženým potahem a ve 2. třídě v uspořádání 2+2 s textilním potahem;
  • umístění sedadel v řadě za sebou jako v letadle i ve fiktivních oddílech s místy proti sobě (vis-á-vis);
  • sklopné stolky u míst za sebou a pevné stoly mezi sedadly v uspořádání sedel proti sobě;
  • bezdrátová datová síť WiFi pro internet;
  • zásuvky 230 V a USB konektory pro napájení přenosné elektroniky cestujících;
  • elektronický audiovizuální informační systém s LCD monitory a elektronický rezervační systém;
  • dětské kino;
  • v oknech vysouvací rolety proti slunci;
  • bezbariérová úprava pro cestování osob na vozíku zahrnující 3 místa pro vozíky, bezbariérové WC, elektrické zdvihací plošiny  pro nástup/výstup osob na vozíku a zásuvky pro dobíjení akumulátorových baterií elektrických vozíků;
  • místa pro uložení kočárků;
  • sklopný pult pro přebalování kojenců;
  • místa pro uložení 8 jízdních kol a objemných zavazadel.

Pavel Krtek, předseda představenstva Českých drah       

„České dráhy patří v mladších členských zemích Evropské unie mezi lídry v inovacích na železnici jak v oblasti odbavení a zavádění moderních služeb, tak v oblasti techniky a vozidel. Kontrakt na dodávku nových osobních vozů, který jsme před několika dny uzavřeli s konsorciem Siemens-Škoda, to potvrzuje. Jde o nový koncept, který nabídne cestujícím komfort a vybavení rychlovlaků i pružnost a výhody vlaků sestavených z jednotlivých vozů. České dráhy tak posílí svou konkurenceschopnost v dálkové dopravě nejen v rámci České republiky, ale v celé střední Evropě,“

Roman Kokšal, ředitel divize Mobility, Siemens

„Máme radost, že na modernizované železniční tratě SŽDC přicházejí nová vozidla, která zhodnocují investice do infrastruktury a dávají železniční dopravě novou podobu. Vážíme si úspěchu, který má u cestujících společný přepravní produkt ČD/ÖBB Railjet v čele s jednotkami Siemens Viaggio Comfort. Railjet se stal symbolem moderní železniční dopravy ve středoevropském prostoru a logicky motivoval ČD pokračovat v nastoupeném trendu komfortních netrakčních jednotek. Rychlost a pohodlí jsou účinné nástroje snižování spotřeby energie a exhalací, protože motivují lidi využívat energicky a environmentálně příznivou železniční dopravu.“

Miroslav Kupec, člen představenstva Českých drah odpovědný za techniku, servis a majetek

„Konsorcium dodá 50 osobních vozů sestavených do 10 netrakčních jednotek po pěti vozech, které budou spojeny podobně jako vysokorychlostní vlak. To umožní cestujícím bezbariérový pohodlný průchod soupravou a nabídne jim další přednosti moderních rychlovlaků. Jednotky však budou na obou koncích ukončeny standardním rozhraním UIC pro osobní vozy. To nám umožní pružně reagovat na provozní potřeby a spojovat několik jednotek do delšího a kapacitnějšího průchozího vlaku, nebo připojovat jednotlivé osobní vozy a vytvářet tak vlaky s různou kapacitou a službami. Do průchozích vlakových souprav bude možné k jednotkám připojit další vozy 1. a 2. třídy, restaurační vozy, vozy pro přepravu jízdních kol nebo třeba řídicí vozy. To umožňuje tyto netrakční jednotky provozovat jako obyčejné lokomotivou tažené soupravy i jako vratné soupravy typu push-pull, tedy v jednom směru lokomotivou sunuté.“

13.07.2018

PŘEDPLAŤTE SI

220x660px

Nenechte si ujít...