1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Czech Aerosol, a.s.

czech aerosol 16Spreje vyrábí už přes 50 let, stále s nadšením pro vývoj

S více než padesátiletou tradicí aerosolové výroby a roční produkcí kolem 50 milionů kusů je akciová společnost Czech Aerosol nejstarším a největším výrobcem aerosolových sprejů v České republice. Své výrobky vyváží do evropských zemí, Ruska i na Blízký východ.

S ohledem na vlastní vývoj pravidelně představuje inovativní výrobky a rozšiřuje tak své produktové portfolio, které aktuálně čítá na 400 vlastních formulací. „Myslím, že téměř každý se někdy setkal s výrobkem, který byl vyroben na našich linkách, přestože z jeho obalu se to dnes už nikdo nedozví. Žádné aerosolové výrobky prodávané v Evropě, a tedy ani u nás, neobsahují freony a nepoškozují tudíž ozon,“ říká v rozhovoru Mgr. Marek Bohatý, statutární ředitel společnosti Czech Aerosol, a.s.

Jste více než 50 let na trhu. To už je zajímavý kus historie…

To ano. Vůbec první aerosolový výrobek, chcete-li sprej, jsme vyrobili v roce 1959, tedy před 57 lety. Tehdy to bylo ještě v podniku Spolchemie v Ústí nad Labem, konkrétně v provozu ve Velkém Březně a jednalo se o osvěžovač vzduchu. Sériová výroba aerosolů byla započata v 60. letech minulého století ve Velvětech, kde naše společnost sídlí dosud. V průběhu svého vývoje prošla společnost několika důležitými milníky. Jedním z nich bylo bezesporu to, že jsme zvládli opustit plnění CFC (freony) na konci 80. a začátkem 90. let minulého století. Tento krok si vynutila Vídeňská úmluva z roku 1985, ke které se tehdejší Československo připojilo. Pro mnoho výrobců v Československu tehdy znamenal konec freonů také konec výroby. My jsme toto období zvládli a v 90. letech jsme kromě výroby produktů pod vlastními značkami, jako třeba Lybar, Biolit nebo Diffusil, začali vyrábět také na zakázku. Lybar byl součástí Spolchemie až do konce 90. let, kdy byl zprivatizován. V roce 2010 se společnost rozdělila na Lybar, společnost vlastnící obchodní značky, a Czech Aerosol, společnost, na níž přešly výrobní technologie. Od té doby se naše firma zabývá pouze zakázkovou výrobou.

A v té se soustředíte právě na aerosoly. Co si pod vaším výrobním programem máme představit?

Jak už jsem zmínil, navazujeme na více než padesátiletou tradici výroby aerosolů. Vyrábíme výrobky vlasové kosmetiky, jako jsou laky na vlasy nebo tužidla, výrobky tělové kosmetiky – například deodoranty, antiperspiranty či pěny na holení. Tím ale náš výrobní program nekončí, protože je v něm zahrnuta obuvní kosmetika, například protektory, renovátory nebo čističe, bytová chemie, jako jsou osvěžovače, výrobky pro motoristy zahrnující autokosmetiku nebo přípravky proti hmyzu. Kromě aerosolů vyrábíme i netlakové výrobky.

Přiblížíte postup výroby aerosolu?

Na začátku je příprava aktivní látky, tedy polotovaru v roztokárně. Následuje její plnění do nádobky, uzavření nádobky ventilem a její natlakování propelentem. Poté výrobek směřuje do vodní lázně, což se děje kvůli bezpečnosti. Posléze je nasazen rozprašovač, víčko a spraycap. Pak už zbývá jen výrobek zabalit. Kromě přípravy aktivní látky probíhají všechny ostatní procesy na výrobních linkách Pamasol.     

Kolik výrobků putuje mimo český trh a v jakých částech světa se používají?

Zjednodušeně řečeno, naše výrobky pronikly již na všechny obývané kontinenty. Nejvíce výrobků stále zůstává v Evropě. Na volném evropském trhu už nelze úplně jednoznačně říci, kolik zboží skončí u českého spotřebitele a kolik jinde v Evropě. Nicméně můžeme odhadnout, že 85 % výroby míří mimo ČR. Našimi přímými zákazníky jsou samozřejmě i nadnárodní globální firmy, které působí v mnoha zemích

Jaká je vaše obchodní strategie a jaké výhody jste pro zákazníky připravili?

Naší obchodní strategií je přinášet našim zákazníkům vedle samotné výroby i vývoj. To, že disponujeme vlastním oddělením technického rozvoje, které je schopno vyvíjet receptury na základě požadavků zákazníka nebo umí nabídnout vlastní formulaci, považujeme za naši významnou konkurenční výhodu. Zjednodušeně řečeno, našim zákazníkům vyvíjíme a vyrábíme výrobky pod jejich značkou na zakázku. Zároveň zajistíme veškerý materiál pro výrobu a v rámci Evropské unie poskytujeme svým klientům i legislativní podporu s uváděním výrobků na trh.

Vývoj je tedy důležitou součástí vaší společnosti. Jaké produkty jste v poslední době uvedli na trh?

Určitě nečekejte, že budu hovořit o nějakých převratných novinkách. Ale neustále rozšiřujeme portfolio všech výrobkových řad, ať už na základě poptávky zákazníka, nebo jako samostatnou vývojovou iniciativu. Nicméně mezi zajímavé zakázky z poslední doby patří vždy nějaké speciální výrobky s vyšším podílem vývoje. Jsou to například některé speciality obuvní kosmetiky, čističe, ale třeba i antiperspiranty invisible.

Jak se vyvíjí ekonomické ukazatele vaší společnosti?

Tržby společnosti dosáhly v loňském roce 675 milionů korun a potvrdily nepřetržitý rostoucí trend započatý v roce 2012. V loňském roce to bylo o to cennější, že jsme se dokázali vyrovnat s propadem tržeb na ruském trhu způsobeným poklesem kursu ruského rublu ve výši cca 52 milionů korun. Hospodářský výsledek po zdanění činil v loňském roce 22,7 milionů korun.

Do jakých oblastí především investujete? Zmíníte zajímavé investice z poslední doby?

V posledních letech investujeme především do modernizace a rozšíření výrobního zařízení a do modernizace laboratoří technického rozvoje, což jde ruku v ruce s naší obchodní strategií. Výrobní zařízení obnovujeme a modernizujeme jak z důvodů legislativních, protože bezpečnostní, hygienické a jiné předpisy se neustále zpřísňují, tak na základě požadavků zákazníků. Ty však často jdou i nad rámec legislativních požadavků. V neposlední řadě rozšiřujeme výrobní zařízení tak, aby nám umožnilo vyrábět nové výrobky. Laboratorní zařízení pak rozšiřujeme se záměrem vývoje nových výrobků nebo použití nových technologií.

Kolik lidí u vás pracuje? Setkáváte se s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků na trhu?

V současné době pracuje ve společnosti Czech Aerosol na 200 zaměstnanců. Na     současném trhu práce s téměř plnou zaměstnaností velmi obtížně hledáme zaměstnance například v souvislosti s rozšiřováním výroby. Dlouhodobě se potýkáme s nedostatkem technicky vzdělaných pracovníků, například na pozicích seřizovač, přípravář, laborant atd. Naši zaměstnanci u nás najdou zázemí tradiční české firmy v dobré ekonomické kondici a s dostatkem práce. Mezi zajímavé benefity, které mohou naši zaměstnanci     využívat, patří třeba příspěvek zaměstnavatele na penzijní připojištění nebo zajímavý příspěvek na dovolenou.

Jaké jsou vaše vize a plány pro následující období?

Z krátkodobého pohledu bychom rádi rozšířili výrobu z trojsměnného provozu na nepřetržitý, v čemž nám v současné době brání spíš nedostatek zaměstnanců než nedostatek zakázek. V souvislosti s rostoucí výrobou plánujeme mj. rozšíření kapacit roztokárny a kapacit skladování surovin. Ze střednědobého hlediska bychom rádi rozšířili výrobu o novou technologii plnění.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...