1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Faurecia Plzeň, s.r.o.

Faurecia plzen21Za deset let jsme vyrostli po všech stránkách

Hned několik významných milníků se v letošním roce podařilo splnit společnosti Faurecia Plzeň, která je spolehlivým dodavatelem sedaček do automobilů značek BMW, Volkswagen nebo Mercedes.

V souladu se stanovenými cíli přijala ještě během prvního pololetí většinu z plánovaných 300 nových zaměstnanců a ve výrobě překonala hranici celkem 3 milionů kusů vyrobených autosedaček. Další důvod k radosti a přiměřeným oslavám bude mít již brzy díky blížícímu se 10. výročí od založení závodu, který se nachází v Nýřanech u Plzně. „Když jsme začínali, byli jsme výhradním dodavatelem automobilky BMW, ale postupně jsme získali řadu projektů od dalších zákazníků. Nejprve to byly sedačky pro Opel ze skupiny Stellantis a následně přišel koncern Volkswagen, díky kterému jsme závod v předchozích letech rozšířili o dalších 12-tisíc m2. Nejnovější je pro nás spolupráce s automobilkou Mercedes, což je další prémiový zákazník. Také spoluprací s ním potvrzujeme, že rosteme po všech stránkách, tedy jak rozlohou a počtem zaměstnanců, tak i počtem zákazníků,“ říká na úvod Tomáš Burkoň ředitel plzeňského závodu, kterému mimo jiné nahrává strategicky výhodná poloha poblíž hranic s Německem, odkud pocházejí klíčoví zákazníci.

Nová zkušenost s kolegy z Filipín

Významnou událostí pro společnost Faurecia Plzeň ovšem bylo také květnové setkání s ministrem práce a sociálních věcí Marianem Jurečkou, který do závodu zamířil v rámci své návštěvy Plzeňského kraje. Celá jeho návštěva se nesla v duchu pracovních i přátelských akcí, během kterých se diskutovalo rovněž o zvyšující se potřebě začleňování zahraničních pracovníků do výrobních kapacit napříč celým tuzemským průmyslem. Právě v Nýřanech to bylo téma velmi aktuální, neboť tamní závod se letos rozrůstá o 300 nových zaměstnanců, kteří se rekrutují především z tzv. třetích zemí. „Do konce června jsme přijali 200 lidí, což považuji za velký úspěch. Do konce roku chceme mít celkem 300 nových zaměstnanců, kteří k nám přicházejí zejména z Filipín. Je to pro nás nová zkušenost, protože dosud jsme spolupracovali převážně s lidmi z jiných, geograficky bližších, států. Shodou okolností je to možné i díky iniciativě státu, který otevírá tuzemský pracovní trh většímu počtu potenciálních zaměstnanců z třetích zemí,“ doplňuje ředitel závodu společnosti Faurecia Plzeň, která kontinuálně personálně roste s cílem zajistit ke konci roku přechod výroby do třísměnného provozu.

Jak náročné je nové zaměstnance z takto vzdálené destinace získat? „Proces získání zahraničních pracovníků trvá zhruba půl roku, než dostanou víza. My jim musíme zajistit ubytování a je třeba také akceptovat limity, které určuje stát pro přijímání zahraničních pracovníků. Existují na to pořadníky, takže nové zaměstnance můžeme na základě schválených víz, která se standardně vydávají na dva roky, přijmout až poté, co se uvolní kapacita pro dané období,“ odpovídá Tomáš Burkoň s tím, že samostatnou „disciplínou“ je zaškolení nových kolegů, o které se starají personální specialisté v tréninkovém centru. Náboroví trenéři, kteří často zastupují stejnou národnost jako přijímaní zaměstnanci, dokážou zhruba během týdne předat nováčkům všechny potřebné informace a seznámit je s každodenním provozem závodu i jejich pracovní náplní. „Díky tomu je začlenění nových lidí do našich týmů jednodušší. V případě Filipínců jsme navíc mile překvapení tím, jak dobře se s nimi zatím spolupracuje. Většina z nich totiž mluví plynně anglicky, což velmi usnadňuje komunikaci a obávaná jazyková bariéra tím de facto padá. Je to značný rozdíl oproti lidem například z Kazachstánu nebo Mongolska, kteří anglicky vůbec nemluví, a tak je těžké se s nimi dorozumívat. I když jsme stále teprve na začátku, vnímáme znalost angličtiny u našich filipínských pracovníků jako velké plus,“ pokračuje ředitel závodu v Nýřanech.

Dobře zvládnout začátek

Novým zaměstnancům nabízejí práci na pozicích operátorů ve výrobě a logistice. Časem se mohou stejně jako kdokoli další z týmu společnosti Faurecia Plzeň posunout na místa s vyšší kvalifikací. „Rád říkám, že možná největším benefitem práce v našem závodě je to, že se nebojíme dát šanci vlastním lidem i na vyšších pozicích. Jako firma i jako celá skupina neustále rosteme stejně jako naši zaměstnanci, kteří pokud sami chtějí, mají dobré možnosti pro svůj kariérní rozvoj,“ upozorňuje Tomáš Burkoň na jeden z motivačních faktorů. Co se týče výhledu do budoucna, očekává personální stabilizaci v návaznosti na start sériové výroby projektů získaných během předchozích let. „Vyšší počty zaměstnanců jsou vázány na projekty, které dodáváme automobilkám BMW, Volkswagen a od letošního roku je to i Mercedes. Spolupráce s ním je pro nás prioritou, uvědomujeme si, že dobře zvládnutý začátek je klíčový u každého projektu. Když jste nový dodavatel, musíte se ukázat v tom nejlepším světle, zaměřit se na správnou komunikaci a nastavení vztahů. Konkrétně budeme dodávat přední i zadní sedačky pro novou modelovou řadu vozů Mercedes E Class,“ navazuje ředitel závodu, který také postupně přejde na vyšší objemy výrob pro BMW a Volkswagen.

Do koncernu z německého Wolfsburgu dodává různé typy sedaček pro elektrický model ID Buzz, který má několik produktových řad včetně různých materiálových a designových variant. „Z našeho pohledu jsou sedačky velmi atraktivní. Zákazník vyžaduje více barev, a navíc stále přidává další modelové řady. Od příštího roku budeme dodávat sedačky i pro model, který má sezení ve třech řadách a který je určený k cestování většího počtu lidí. Kromě toho dodáváme sedačky do klasického užitkového i do rodinného modelu dodávky ID Buzz. Spolupráce je tak skutečně komplexní,“ podotýká Tomáš Burkoň.

Projekty a výkony závodu Faurecia Plzeň jsou velmi důležité pro celou skupinu Faurecia, která je od loňského roku součástí globální společnosti Forvia Group. „Přestože jsme stále relativně nová firma, za deset let jsme se stali jedním z největších závodů ve skupině. Pokud budeme dál vyrábět tak kvalitně a spolehlivě a v takovém objemu, jak nyní požadují naši zákazníci, bude to pro celou skupinu velmi přínosné. Na druhou stranu musíme nadále být připraveni na možné výkyvy, které jsme poznali už za doby covidu. V celém automobilovém průmyslu je teď situace u každého zákazníka trochu jiná. Pro nás je výhodou, že máme rozmanité zákaznické portfolio, takže můžeme případné výpadky a odstávky snáz eliminovat,“ dodává ředitel plzeňského závodu. Za největší výzvu pro celé druhé pololetí roku 2023 považuje dokončení náboru nových zaměstnanců, jejich řádné zaškolení a personální stabilizaci. „To je pro nás nejvyšší priorita. Osobně bych si přál, aby všechno v našem závodě v nejbližších letech fungovalo tak, jak má a abychom si udrželi standard kvality i termíny dodávek, na které jsou naši zákazníci zvyklí,“ uzavírá Tomáš Burkoň.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...