1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

LINEA NIVNICE, a.s.

linea nivnice 20Důvěra v domácí trh, tradici a kvalita se vyplácí

Na Dolňácku, tedy v nejvýznamnější části úrodného moravského Slovácka, je již od roku 1946 doma společnost LINEA NIVNICE, která je tradičně největším tuzemským zpracovatelem ovoce. Pod značkou HELLO z něj vyrábí široký sortiment oblíbených šťáv, sirupů nebo dětských přesnídávek. Více o tom, jak si firma aktuálně vede, nám v rozhovoru pro Průmysl Dnes řekl předseda představenstva Gabriel Slanicay, který v ní pracuje úctyhodných 46 let.

„Naše společnost je v posledních dvou až třech letech v dobré kondici a mohu říct, že jsme dosáhli dokonce historických výsledků. Platilo to zejména pro rok 2019, který byl pro nás rekordní. Obratově jsme se pohybovali těšně nad hranicí jedné miliardy a provozní zisk EBITDA přesáhl úroveň 100 milionů korun,“ uvádí Gabriel Slanicay, kterého těší také fakt, že LINEA NIVNICE, ve které pracuje 284 zaměstnanců, patří mezi úspěšné rodinné firmy a spolehlivé tahouny národní ekonomiky.

Co stojí za dlouhodobými úspěchy společnosti LINEA NIVNICE?

Naše úspěchy jsou o neustálé práci za poslední tři desítky let, ale je dobré připomenout, že firma existovala i před rokem 1989, kdy jsme se také snažili a navazovali na výsledky našich rodičů a předků. Těší nás, že jsme stále největším českým zpracovatelem ovoce, z kterého dokážeme vyprodukovat kvalitní šťávy, nektary, sirupy či ovocné víno a také ovocné přesnídávky, se kterými jsme jedničkou na trhu. Pokud je dobrá úroda, zpracujeme až 20-tisíc tun jablek, což je mírný přebytek naší potřeby. Na druhou stranu je třeba počítat i se slabší úrodou, takže se snažíme maximálně naskladnit jablečný koncentrát, abychom mohli překlenout případné horší období. Přece jen jsme závislí na přírodě, která nám dává základní suroviny.

Víte už, jakou úrodu vám příroda letos dopřeje?

Čekáme, že letošní rok by mohl být dobrý, protože jarní mrazy postihly spíše meruňky a třešně. Naopak jablka zůstala netknutá. Jinak bych ještě rád dodal, že díky dobré úrodě se obejdeme bez nakupování polotovarů a že k finálnímu výrobku tak jdeme přes zpracování opravdu čerstvého ovoce, ze kterého děláme většinou koncentrát, čímž mimo jiné optimalizujeme skladovací kapacity. Jen málokdy je z ovoce rovnou hotový výrobek. Takový produkt máme pouze jeden, a to čerstvě vylisovanou jablečnou šťávu.

Jak důležitý je pro vás dovoz ovoce ze zahraničí?

Jelikož jsme mezinárodním hráčem a vyrábíme celou škálu ovocných šťáv a nektarů, je samozřejmé, že nakupujeme zpracované ovoce z celého světa. Nejčastěji se jedná o mražený pomerančový koncentrát, který dovážíme v obrovských objemech z Brazílie. Další ovocné polotovary pocházejí z Kostariky, Thajska, Filipín, ale také ze Španělska, Itálie nebo z Chile. Celkově zpracováváme 17 druhů ovoce, jako jsou jahody, černý rybíz, brusinky, meruňky, broskve, ananas, grapefruit, mango, banán, ale vyrábíme také rajčatovou šťávu a letošní novinkou je exotický nektar z guave.

Ve kterých produktových segmentech se vám nejvíce daří?

Náš největší segment jsou šťávy, nektary a nápoje, ke kterým se v posledně době přidávají velice populární dětské výživy nejen ve skle, ale zejména v kapsičkách. Třetím důležitým segmentem jsou sirupy, hlavně extra husté. Jsou to kvalitní produkty, na které si lidé zvykli, oceňují je a opakovaně se k nim vracejí. Dalším segmentem jsou ovocná vína a velmi tradiční jsou pro nás již od časů našeho zakladatele Jaroslava Hromčíka také lihoviny. Stále vyrábíme Nivnickou Borovičku, kterou vnímáme jako dědictví našich otců. Navíc borovička je v našem regionu velmi oblíbená a lidé by nám neodpustili, kdybychom její výrobu ukončili.

Předpokládám, že klíčový je pro vás zejména domácí trh?

Ano, domácímu trhu skutečně důvěřujeme a dodáváme na něj zhruba 85 % naší produkce, která v hlavním segmentu ovocných šťáv čítá kolem 35 milionů litrů hotových výrobků za rok. Dalších přibližně 12 % připadá na slovenský trh, kde působí naše dceřiná obchodní společnost LINEA Slovensko. Export do ostatních zemí se pak pohybuje na úrovni 3 %. Exportní objemy jsou nárazové, ale i dlouhodobé. Například 15 let vozíme ovocné přesnídávky do Mongolska a poměrně silní jsme také v Maďarsku a ve Slovinsku. Novým příležitostem na zahraničních trzích se věnujeme většinou na veletrzích, kde si nás zákazníci najdou, kde s nimi můžeme přímo jednat a následně dodávat výrobky i do exotických destinací, jako je Čína, Kosovo nebo Kapverdské ostrovy.

Pracujete také na investičních a technologických projektech?

Do modernizace výroby investujeme prakticky nepřetržitě. Roční objem investic se u nás pohybuje mezi 50 až 100 miliony korun. Aktuálně se jedná o nový chlazený sklad s velkoobjemovými nerezovými tanky pro uskladnění polotovarů, což nám pomůže zvýšit kapacitu i kvalitu skladovacího procesu. Dále nám letos dobíhá investice do bezobslužného skladu hotových výrobků pro segment dětské výživy. Rád bych zdůraznil, že jde o špičkovou technologii, která nám přináší komplexní řešení v podobě automatizovaného skladu včetně robotizované paletizace. Věříme, že nám tato investice pomůže zvýšit produktivitu práce, přesnost uskladnění a vyskladnění výrobků i případný nedostatek personálních sil.

Chystáte také další novinky v sortimentu?

Pro letošek to z naší strany bude spíše o rozšíření sortimentu. Novinkou je například již zmíněný nektar z guave, který považujeme za velice vydařený produkt z tropického ovoce. Dále budeme rozšiřovat sortiment dětských výživ o 200-gramové balení typu kapsička, které se stalo velkým fenoménem posledních tří let. Vyrábíme roční objemy v řádu desítek milionů kusů, což je způsobeno hlavně tím, že jsme zkombinovali osvědčený a kvalitní výrobek za přijatelnou cenu s novým atraktivním obalem, který dotvářejí oblíbené postavy z Večerníčků. Začátky přitom byly docela dramatické, protože jsme používali pouze jeden stroj s ruční obsluhou a kapacitou kolem 2-tisíc kusů za hodinu. Nyní máme k dispozici několik linek s osminásobně vyšší kapacitou. Poptávka po kapsičkách šla totiž překotně nahoru, a tak bylo nezbytné pořídit nové technologie.

Snad každá firma byla letos na jaře ovlivněna koronavirovou krizí a vládními opatřeními. Jak jste se vyrovnali s tímto specifickým a neočekávaným faktorem?

Musím říct, že ze zdravotního hlediska nebyl u nás žádný problém, který by se projevil v provozu firmy. Co se týče poptávky, na začátku krize jsme pocítili obrovský zájem, protože firemní zákazníci i spotřebitelé se chtěli zásobit. Nakonec se vývoj uklidnil, a protože obchody s potravinami byly zásobené, i my jsme během dubna a května zaznamenali mírný pokles objednávek. Červen už ovšem vypadá standardně a jsme zvědaví, jak bude vypadat druhé pololetí. Obecně ale platí, že segment potravin je proti krizím docela imunní. Nedochází k takovým propadům, jako u prodejů automobilů nebo dovolených. Přestože u nás nejde o nic dramatického, přejeme si, aby krize byla mírná, rychle jsme se z ní oklepali a příští rok už se vraceli zpátky do normálu.

Jak vidíte rozvoj firmy do budoucna? Nastává čas generační obměny?

Samozřejmě, že i s kolegy, se kterými jsme firmu po privatizaci v roce 1994 zakládali, vnímáme, že generační obměna je před námi. Protože máme děti ve firmě, věříme, že kontinuita rodinného podniku se zachová. Jsem přesvědčen o tom, že se nám podaří do budoucna nakombinovat zkušenosti starších s entuziasmem mladých a schopnostmi nezávislého managementu. Jinak řečeno, prodej firmy se rozhodně nechystá.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...