1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Rodinný pivovar BERNARD a.s.

Rodinny pivovar Bernard 23O růst za každou cenu nám opravdu nejde

Představovat rodinný pivovar BERNARD z Humpolce je v Čechách, na Slovensku, ale také v mnoha dalších evropských zemích zcela zbytečné. Jejich pivo patří k nejznámějším značkám na trhu a příběh pivovaru a jeho majitele se dočkal dokonce knižního zpracování. O tom, co je v humpoleckém Rodinném pivovaru BERNARD nového, si dnes povídáme s vrchním sládkem a generálním ředitelem společnosti, Ing. Josefem Vávrou, a zakladatelem firmy a předsedou představenstva, Ing. Stanislavem Bernardem.

V médiích se píše, že, cituji: „Pivovary podnikají různé kroky k dosažení trvalé udržitelnosti a také recyklují materiály na nové produkty. K takovému kroku nyní přistoupil rodinný pivovar Bernard. Využil staré reklamní bannery a vyrobil z nich chladicí tašky na nápoje…“. Jaké další zajímavé počiny plánujete v oblasti udržitelnosti, ekologie či jiných forem společenské odpovědnosti?

Vávra:
Obávám se, že mnoho velkých nadnárodních firem si dnes na opravdovou udržitelnost jen hraje. My udržitelně podnikáme vlastně už od vlastního založení pivovaru, jen jsme nikdy necítili potřebu to nějak zvlášť zdůrazňovat, nebo to používat jako marketingový argument. Když vidíme, že staré reklamní bannery jsou k nepotřebě, docela přirozeně přemýšlíme, jak je smysluplně využít, aby neskončily na skládce. Tak vznikl jeden z našich takříkajíc ekologických projektů, kdy jsme zkrátka nepotřebné věci využili a dali jim další existenci v podobě chladicích tašek na nápoje. Nic zázračného v tom není, jen zdravý rozum. Naším nejnovějším projektem v téhle oblasti je anaerobní čistička odpadních vod, kterou snad budeme moci využívat už na podzim letošního roku.

Vystavěli jste v Humpolci malou chmelnici. Je pravda, že z vlastního chmele budete vařit nějaké nové speciální pivo?

Bernard:
My už to speciální pivo vaříme. Ale až začne tahle nová chmelnice plodit, použijeme její chmel a rozšíříme tak výstav našeho už existujícího produktu, chmelového piva. Zatím ho produkujeme jen asi 200 hektolitrů. Proto se těšíme, že s vlastním chmelem z Vysočiny ho budeme moci za rok či dva vyrábět o dost víc. Dnes už na Vysočině chmelnice nejsou, ale v minulosti jich bylo v kraji mnoho. A protože pro výrobu piva využíváme vlastní slad, vodu i kvasnice, rádi bychom měli pod kontrolou i chmel.

Jak je to s aktuálním stavem pivního portfolia a hlavně, jaké novinky se chystají, tedy pokud to není tajné?

Vávra:
V současnosti máme v portfoliu nějakých 15 druhů piva. Novinkou, kterou jsme uvedli na trh na jaře, je Indian Pale Lager, což je vlastně ležák nachmelený voňavými americkými a českými chmely. IPL je typické spodně kvašené pivo, v jehož vůni i chuti jsou cítit citrusy, charakteristická je ovšem silnější, lahodně doznívající hořkost. V případě našeho IPL Bernard je to 60 jednotek hořkosti IBU, běžný ležák má kolem 35 jednotek. V červnu jsme uvedli na trh další ovocné nealkoholické pivo, tentokrát s grepovou příchutí. K dispozici je zatím jen v sudech, ale protože sklízí úspěch, plánujeme ho plnit i do lahví.

Můžete už nyní ohodnotit efekt vaší aplikace, jejíž pomocí můžu nahlásit případnou špatnou kvalitu vašeho piva v některé z restaurací?

Bernard:
Cílem tohoto projektu bylo získat přehled o tom, jak dobře si v různých restauracích vede naše pivo a jak krásně se k němu tam či onde chovají při jeho čepování a servírování. Proto vznikla tahle aplikace s názvem Jak vám dnes chutná Bernard. Vše probíhá prostřednictvím QR kódu. Hodnotit můžete na škále od jedné do pěti hvězdiček. Tato hodnocení se zapisují do našeho informačního systému a jednotliví regionální obchodní zástupci pak s těmito daty mohou dál pracovat. Případná horší hodnocení daného místa znamenají, že obchodník musí dané místo navštívit, zjistit situaci a zjednat okamžitou nápravu. Chodí nám tisíce hodnocení, z nichž je cca 96 procent kladných, v plném počtu hvězdiček. Svá hodnocení posílají také naši obchodní zástupci a cestující sládci, jejich verdikty však bývají o trochu přísnější než ty od běžných spotřebitelů.

Jak se dnes žije na českém trhu pivovaru, který sám sebe pořád označuje slovem „rodinný“? A co by bylo vhodné udělat, aby se takovému pivovaru žilo na českém trhu lépe?

Vávra:
Nám se žije docela dobře. Letošní prodeje jsou prakticky stejné jako ty loňské. Několikaprocentní pokles tržeb oproti minulému roku se nyní podařilo dohnat.

Bernard:
Trh je ale náročný, spousta pivovarů konkuruje silnými cenovými pobídkami, tohle ale není naše cesta. Navíc jsou ceny plynu pětinásobně vyšší než v minulém roce. A sladovnický ječmen a slad nás stály v minulém roce o 20 milionů víc. Trh je dosti rozkolísaný, ale věřím tomu, že všechno zvládneme a že se budeme přirozeně rozvíjet dál, hlavně v oblasti kvality našich produktů.

Jak se českému pivovaru podniká na zahraničních trzích?

Vávra:
Bernard své pivo dodává na mnoho evropských trhů, občas i mimo Evropu, např. do Dominikánské republiky, Brazílie či do USA. V posledním roce jsme z pochopitelných důvodů přišli o export do Ruska. Naproti tomu se nám stále více daří např. na švédském trhu. Vyhráváme tam státní degustační soutěže a zalistováváme několik dalších druhů piva. Největší export však jde na Slovensko, i když tento trh vnímáme pořád jako jeden ze dvou trhů domácích.

Jaké jsou dlouhodobé vize, sny, cíle a záměry značky Bernard pro dalších 5 či 10 let dopředu?

Vávra:
Dělat dobré pivo. Když se nám to bude dařit a lidé ho budou rádi za rozumnou cenu kupovat, budeme mít dostatek síly na investice do dalšího rozvoje. Neplánujeme však „rozvoj pro rozvoj“.

Bernard:
Netoužíme po tom za každou cenu růst. Co ale chceme je dělat to nejlepší možné pivo a udržovat férové a přátelské vztahy jak uvnitř firmy, tak se zákazníky a dodavateli, což se zatím daří. To je naší dlouhodobou vizí. Udržet slušnou ziskovost je fajn. Ale růst za každou cenu, jen aby se zvyšovala prodejní čísla, to už nepatří k našim prioritám ani snům.

Máte z něčeho v poslední době opravdu velkou, upřímnou radost?

Bernard:
Vloni v červnu jsme otevřeli nové návštěvnické centrum. Jde o čtyřpatrový prostor, kde úplně nahoře provozujeme stylovou restauraci s krásným výhledem na celé město. O patro níž najdete takzvaný Sládkův sál, což je prostor pro pořádání koncertů, firemních akcí, školení, rodinných oslav apod. Ještě níže je naše expozice a kinosál, kde promítáme hezký dokument o příběhu našeho pivovaru. Úplně dole stojí firemní obchod se spoustou zajímavých značkových věcí s logem BERNARD. Prostě místo, kde si každý milovník našeho piva najde to své. Moc rádi se tam s vámi potkáme.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...