1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Sněžka, výrobní družstvo Náchod

Snezka NachodAutomatizujeme, ale žádná technologie nenahradí šikovné ruce švadlen

Nepředvídatelné výpadky v automobilové výrobě a ceny energií jsou hlavní výzvou, se kterou se nyní potýká závod Sněžka Náchod. Společnost přijala konkrétní kroky, šetří a instaluje například solární panely. „Snažíme se zmírnit naši závislost na automobilovém průmyslu a pozvolna se nám to daří. Současně investujeme do nových technologií. Stále je pro nás ale důležitá ruční práce,“ říká v rozhovoru Jan Zima, výkonný ředitel společnosti.

Šijete díly pro automobilový průmysl. Jaká je aktuálně situace ve vašem oboru? Máte dostatek zakázek? A jak prozatím hodnotíte letošní rok?

Díly pro automobilový průmysl tvoří přibližně 75 procent obratu Sněžky Náchod. Trápí nás, tak jako ostatní dodavatele v tomto odvětví, neplánované odstávky automobilek. Odstávky často trvají několik týdnů a jsou nepředvídatelné. Důvodem je nedostatek různých komponentů. Odstávky se většinou týkají konkrétního modelu a musíme tak korigovat výrobní plán podle aktuálního požadavku a výrobu pro projekt odstavit, abychom ji po pár týdnech opět spouštěli a byli schopni plného výkonu. Celkově jsme oproti plánovaným objemům níže o 10 až 15 procent. Očekávám, že stejný vývoj vydrží po celý rok 2023. Čísla vyrobených kusů ale nedávají skutečný obrázek o stavu věcí. Restartováním výroby vznikají všem náklady, které se těžko promítají do prodejních cen.

Zasáhla do vašeho podnikání válka na Ukrajině, ekonomická a energetická krize? Jak jste na situaci reagovali a jaká opatření jste přijali?

Ano, zasáhla. Velmi výrazně. Díky válce a nejistotě se inflace dostala do čísel, se kterou si jen tak neporadíme. Bohužel, zchudneme všichni. Nejsme schopni inflaci promítnout do mezd. Energetická krize byl další díl do mozaiky dnešní situace. Spolu s penězi, které jsou daleko hůře dostupné a za úroky, na které si musíme vydělat. Jako v každé krizi začíná opět platit pravidlo, že „cash is the king“. V hlavním závodě v Náchodě jsme přešli z dvousměnného provozu na jednosměnný. Poslední prosincový den roku 2022 jsme uzavřeli provoz ve Veselí nad Moravou a převedli výrobní program do Náchoda. Museli jsme dokoupit stroje a rozšířit prostory. Energeticky náročné stroje, jako jsou například pece, pouštíme jen na omezenou dobu. Letošní rok budeme instalovat solární panely. Na příští rok plánujeme kogenerační jednotku. Všechna tato opatření ale spíše jen zmírňují dopady současné situace, než že by je ve skutečnosti řešila.

Jaké ekonomické výsledky s ohledem na to všechno letos očekáváte?

Očekáváme obrat v řádu 210 až 225 milionů korun – hovořím teď za Sněžku Náchod. Pokud vezmu i naše dceřiné závody Autotex Snina a Bentex automotive, tak celkový obrat za skupinu bude 350 až 375 milionů korun pro rok 2023. Pro celou skupinu platí, že přibližně 75 procent obratu jsou díly pro automobilový průmysl, zejména potahy sedadel, hlavové opěrky, opěry ruky a podobně.

Vaše produkty se vyznačují velkým podílem ruční práce. Jak konkrétně vznikají? Jaké postupy a technologie používáte?

Vyrábíme zejména textilní a kožené potahy. V případě textilních potahů svážíme role textilu z celé Evropy. V nátahu dlouhém třeba až osm metrů se na CNC vyřezávají střihy podle konkrétního programu. Polotovary pak putují na linku, kde je ušit finální výrobek. Linka má čtyři až šest operátů a každý dělá jen danou operaci. U kožených potahů je postup o něco složitější. Výkroj z materiálu nejde udělat automaticky. Každá useň je jedinečná. Operátor musí nejprve označit takzvané vady – vrásky, žíly, vpichy od hmyzu a podobně. Těm je třeba se při výkroji vyhnout. Ostatní procesy jsou pak obdobné. Posledním procesem je otáčení potahů, jejich tvarování, kontrola kvality a balení.

Jaké jsou trendy ve vašem oboru? Jaké požadavky mají vaši zákazníci na produkty a jak jim vycházíte vstříc?

Poslední změnu, kterou jsme aplikovali společně s požadavky našeho zákazníka, je malý štítek na každý výrobek. Ten obsahuje QR kód. Při finální kontrole se kód skenuje. Každý kód je unikátní. Obsahuje kódové označení projektu, číslo výrobku a vzrůstající jedinečné číslo na konci. Systém hlídá, že se do boxu pro zákazníka zabalí požadovaný počet těchto kódů. Duplicitu nebo jiné číslo výrobku systém nepustí. Pokud je vše v pořádku, tak teprve potom systém vytiskne VDA štítek na box. Při reklamaci pak máme dohledatelnost na každý výrobek. Při skenování štítku se zaznamená i číslo operátora a všech, kteří na výrobku pracovali.

Na jakých inovacích nyní pracujete?

Stejně jako ostatní průmyslové segmenty se snažíme o zavedení co největšího možného podílu automatizace. V našem oboru ale ještě nic nedokáže nahradit šikovné ruce švadlen. Automatizace se tak týká především jednoduchých operací, jako je přišití štítku nebo prošití potahu, aby se vytvořil zákazníkem požadovaný vzor.

Vyrábíte i tradiční galanterii. Co si pod tím můžeme představit? A pro koho jsou tyto produkty určené?

Koženou galanterii jsme vyráběli od roku 1950 až do roku 2022. Jednalo se zejména o dámské kabelky a pánské tašky. Na celkovém obratu se divize galanterie podílela třemi procenty. Divize byla delší dobu ztrátová. Na začátku roku 2022 se nám ceny vstupních materiálů zvýšily o 100 až 250 procent a divize by se tak propadla do ještě větší ztráty. Navíc se jedná o zbytné zboží a poptávka se s blížící krizí začala snižovat. Divizi tak nešlo udržet. Bohužel. Jednalo se o naše tradiční zboží.

Jak velký objem vaší výroby jde na vývoz? A kdo jsou vaši největší zákazníci?

Naším největším zákazníkem je skupina AUNDE. Dále dodáváme do Adientu, Magny, Faurecie a podobně. Jedná se většinou o přímé dodavatele do automobilek. Vyvážíme zejména do Německa, Polska, Slovenska a do Maďarska. Vývoz představuje přibližně 60 procent obratu. V současné době představují hlavní zakázkovou náplň projekty pro VW, Mercedes, BMW, Land Rover, Hyundai, Citroen, Škoda Auto, Nissan, Ford a KIA.

Jaké máte plány pro následující období?

Snížit naši závislost na odvětví automotive. Podařilo se nám uzavřít kontrakt s novým partnerem. Výrobu zahajujeme v druhé polovině letošního roku. Objemově by mělo jít o 15 až 20 procent našich kapacit. Cílem je v tomto trendu pokračovat. V krátkodobém horizontu pak chceme snížit podíl automotive na 50 procent a v dlouhodobém ideálně k 30 procentům obratu.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...