1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

ZKL, a.s.

ZKL 23Česká legenda ve vývoji a výrobě ložisek pro celý svět

Koncern ZKL, a.s., vznikl v roce 1999 integrací dlouholetého a tradičního českého ložiskového průmyslu. Jím vyráběná standardní a speciální ložiska mají uplatnění v hutnictví, energetice, těžkém strojírenství, těžbě a zpracování surovin, automobilovém průmyslu, dopravě, zemědělství a dalších průmyslových odvětvích.

Kromě specializovaných akciových společností, například pro vědu a výzkum, integruje koncern dva výrobní závody, v Brně a Klášterci nad Ohří, kde se ložiska pod značkou ZKL (Závody na Kuličková Ložiska) vyrábějí už od roku 1921.

V ZKL, a.s., vyrábějí překvapivě široký sortiment ložisek: kuličková ložiska, ložiska s čárovým stykem, speciální ložiska, ložiska pro kolejovou dopravu či větrnou energetiku a také potřebné ložiskové příslušenství. Obrat koncernu ZKL, a.s., činil v minulém období 1,3 miliardy Kč, přičemž více než 85 % tržeb pochází z exportní činnosti firmy. Pro značku ZKL v současnosti pracuje cca 500 zaměstnanců. V čem spočívají hlavní konkurenční výhody produktů značky ZKL? V čem jsou různé druhy ložisek s více než stoletou tradicí nositeli světových parametrů kvality? O tom a mnoha dalších tématech si dnes povídáme s Ing. Liborem Nohálem, Ph.D., technickým ředitelem koncernu ZKL, a.s., a výkonným ředitelem společnosti ZKL – Výzkum a vývoj, a.s.

ZKL ve světové špičce

Nejprve je třeba rozkrýt tajemství úspěchu českých ložisek na světových trzích. „Jednou z nejvýznamnějších konkurenčních výhod našeho koncernu je časová i kapacitní flexibilita,“ vysvětluje Libor Nohál. „Jsme schopni vyrobit ložiska vynikajících parametrů, patříme mezi pět světových výrobců s takovými kompetencemi. Zejména se to týká axiálních soudečkových ložisek, která jsou velmi náročná na výrobu. Velmi silnou světovou pozici máme také ve výrobě dělených ložisek a nápravových ložisek pro železniční vozidla. Jsme schopni vyrábět široké portfolio produktů z hlediska typu, ale také rozměrů, a to od těch nejmenších až po světové unikáty s rozměrem 2 metry vnějšího průměru. Značka ZKL je v tomto ohledu světovým hráčem s velmi dobrým poměrem prémiové kvality a konkurenceschopné cenotvorby. A to, že jsme schopni zastřešit celý proces od výzkumu po výrobu a distribuci vlastními silami, je další naše velké plus,“ dodává.

Základem udržitelné konkurenční výhody však není jen multidimenzionální systém kvality fungování organizace, nestačí ale ani vysoké požadavky na kvalitu produktů. Cestou dlouhodobé jistoty na konkurenčních trzích je především cesta inovace. Tu berou v ZKL velmi vážně. „Progresivně se rozvíjející odvětví, mezi které patří například udržitelná energetika či železniční průmysl, ale také zvyšující se požadavky na snižování uhlíkové stopy s sebou přinášejí silné inovační impulzy. Na tyto tlaky externího prostředí musíme jako výrobci samozřejmě průběžně reagovat. Díky silnému důrazu naší společnosti na inovační politiku vznikají nové varianty našich produktů: s delší životností či se zmenšujícími se rozměry při zachování požadovaných parametrů funkčnosti. V rámci inovačního procesu využíváme nejmodernější technologie v oblasti funkční úpravy povrchů či tepelného zpracování materiálů,“ vysvětluje Libor Nohál.

Globální zákaznické portfolio

Zákaznické portfolio koncernu ZKL, a.s., tvoří z 60 % OEM (Original Equipment Manufacturer), čili výrobci strojů a zařízení prodávaných pod jinou obchodní značkou, a tento jejich podíl se neustále zvyšuje. K dalším skupinám zákazníků pak patří distributoři a takzvaný after-market, čili sekundární trh s náhradními díly. Značka ZKL je navíc globálním hráčem. „Zaměřujeme se na český a slovenský trh, své produkty však již dlouhá léta vyvážíme prakticky do celého světa. Trhy Jižní Ameriky jsou největšími odběrateli našich výrobků určených pro zemědělství, na tomto regionálním trhu patříme mezi čtyři největší světové dodavatele ložisek. Na evropské trhy dodáváme především ložiska pro průmyslové převodovky, v poslední době však rozšiřujeme dodávky o ložiska pro nápravy železničních vozidel. Na ukrajinském trhu se snažíme plně nahradit některé původní dodavatele. Na trzích Číny, Indie, případně severní Afriky také neustále posilujeme svou tržní pozici. Náš obchod je skutečně globální,“ vypočítává Libor Nohál.

Jaké je složení zákaznického portfolia v České republice? Které podniky či obory jsou největšími odběrateli vašich nejdůležitějších produktů? „Máme silnou prodejní síť autorizovaných distributorů. Mezi nejdůležitější segmenty patří železnice, kde jsme strategickým partnerem pro České a Slovenské dráhy. Mezi další odběratele našich produktů patří výrobci převodovek a firmy podnikající v průmyslu zpracování surovin, v ocelářství, zemědělství či v důlním průmyslu,“ říká Nohál.

Inovace in-house

Důležitou součástí koncernu je společnost ZKL – Výzkum a vývoj, a.s., která představuje koncernovou základnu pro inženýring, aplikační inženýrství a zkušebnictví. Libor Nohál vysvětluje: „Naše know-how přichází ke slovu nejen při vývoji vlastních nových produktů, své expertní služby také nabízíme našim zákazníkům. To nám umožňuje být jejich partnerem už při vývoji jimi požadovaných produktů, navrhovat dlouhodobá koncepční řešení atd. Troufám si říci, že toto expertní know-how představuje konkurenční hodnotu světového významu. Navíc je taková nabídka služeb z naší strany zdrojem pro cennou zpětnou vazbu od klientů, a to nejen v rovině běžné, tedy obchodní či marketingové, ale navíc též v rovině technické, výzkumné a vývojové.“

Je zřejmé, že takto zásadní část firemního know-how se neobejde bez expertních lidských zdrojů a také bez úzké provázanosti s univerzitními výzkumnými a vývojovými pracovišti doma i v zahraničí. „Velmi úzce spolupracujeme s VUT Brno a Středoevropským výzkumným institutem CEITEC, které nám poskytují hluboké vědecké znalosti a špičkové technologie v dílčích výzkumných a vývojových oblastech. Technologický vývoj až do postoupení nového produktu do sériové výroby však již probíhá v našich vlastních závodech, ať už Brně či v Klášterci nad Ohří,“ dodává Nohál.

Udržitelnost jako samozřejmost

Jedním z nejsilnějších podnikatelských imperativů současnosti je důraz na dlouhodobou udržitelnost fungování organizace ve všech jejích funkcích. Ani v ZKL nejsou v této oblasti nikterak pozadu. Implementují mezinárodní normy pro systémy environmentálního managementu ISO 14001:2015. „Tyto principy fungování jsou již zavedeny do obchodní, výzkumné a vývojové praxe a v našem závodě ZKL Klášterec nad Ohří, a.s. V současné době dochází k implementaci těchto norem také v rámci závodu ZKL Brno, a.s.,“ říká Libor Nohál. A dodává: „V rámci naší strategie udržitelnosti se mimo jiné soustřeďujeme na snižování energetické náročnosti našich výrobních areálů a administrativních pracovišť. V letošním roce budeme také instalovat nové solární elektrárny na budovy našich závodů ve výše uvedených dvou městech. Tím opět přispějeme ke snižování energetické náročnosti provozů. Obecně se dá říci, že kontinuálně investujeme cca 100 milionů Kč ročně do nákupu nových technologií, které nám pomáhají snižovat energetickou zátěž naší výrobní i provozní činnosti,“ uzavírá Libor Nohál, technický ředitel koncernu ZKL, a.s., a výkonný ředitel společnosti ZKL – Výzkum a vývoj, a.s.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...