1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Rozpočet Správy železnic příští rok klesne o sedm miliard na 57,5 miliardy korun

railsPraha - Rozpočet Správy železnic příští rok klesne o téměř sedm miliard korun na 57,5 miliardy Kč. Na investice půjde až 37,5 miliardy a na opravy a údržbu stejně jako letos zhruba 20 miliard korun.

Pracovat se bude na přestavbě Masarykova a smíchovského nádraží v Praze, na projektech vysokorychlostních tratí a začne mimo jiné celková modernizace v brněnském Králově Poli. Napříč republikou se příští rok zahájí tři desítky nových staveb. Novinářům to dnes řekli ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

"Rozpočet na příští rok nám umožní udržet vysoké tempo modernizace železnic. Rychlým tempem bude pokračovat též příprava vysokorychlostních tratí nebo instalace evropského zabezpečovače ETCS," uvedl Kupka. Nižší rozpočet na železnici příští rok podle něj vyvažuje větší objem projektů přichystaných na silnicích, situaci Kupka označil jako krátkodobou odchylku. "Pevně doufám, že pro ty další roky se už investice poskládají na železnici i na silnici vyrovnaněji," dodal. Rozpočet Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se příští rok proti letošku může zvýšit až o 13 miliard korun na 78 miliard Kč.

Do další fáze příprav příští rok postoupí projektování vysokorychlostních tratí. Z plánovaných 700 kilometrů se v současnosti projektuje už polovina budoucí sítě a v příštím roce se počítá se zahájením projektové přípravy u dalších více než 100 km vysokorychlostních tratí. "Pokročila příprava obou úseků vysokorychlostní tratě Moravská brána mezi Prosenicemi a Ostravou, kde projektování míří do finále. Na trati z Prahy do Drážďan projektujeme úsek Praha - sjezd Lovosice a rovněž českou část přeshraničního Krušnohorského tunelu," uvedla Správa železnic v tiskové zprávě.

Rekonstrukce příští rok začne na 59 kilometrech tratí, na dalších 39 kilometrů budou práce pokračovat. Ještě letos bude dokončeno 89 zmodernizovaných kilometrů tratí. Na začátku příštího roku Správa železnic dokončí velké rekonstrukce nádražních budov, například renovaci interiérů historické Fantovy budovy na hlavním nádraží v Praze, stejně tak skončí práce v Českých Budějovicích a Plzni, uvedl Svoboda. Naplno se rozběhne obnova dalšího památkově chráněného objektu, a to na hlavním nádraží v Pardubicích, dodal.

Podle tiskové zprávy začne také rekonstrukce koridorového úseku z Lipníka nad Bečvou do Drahotuší, výstavba nové trati z Plzně do Stodu a modernizace trati mezi Plzní, Nýřany a Chotěšovem. Správa železnic zahájí celkovou rekonstrukci hlavního nádraží v Hradci Králové, elektrizovat a opravovat se bude trať na Rychnovsku z Týniště nad Orlicí do Solnice. "Stavební práce čekají úsek podkrušnohorské magistrály mezi Kyjicemi a Chomutovem. Celkovou renovací projdou nádraží v Chrastavě a Hrádku nad Nisou na Liberecku," uvedla státní organizace.

Na Vysočině se bude pracovat ve Vlkově u Tišnova a navazujícím úseku do Křižanova a také mezi Přibyslaví a Pohledem, začne modernizaci stanice Jihlava město. Na Moravě se práce dotknou úseku mezi brněnskými Židenicemi a Černovicemi, přestavovat se bude stanice Kyjov. Celková obnova čeká šumavskou trať z Nové Pece do Černého Kříže, opravovat se budou tratě z Olomouce do Prostějova a z Poříčan do Nymburka.

Nádražních budov se aktuálně rekonstruuje 65. "Obnova čeká v roce 2024 například objekty v Ostravě-Vítkovicích, Lovosicích, Jaroměři, Bečově nad Teplou, Čáslavi, Jihlavě, Hlinsku v Čechách nebo Ústí nad Labem-Střekově," uvedla Správa železnic. Zcela nová budova začne vznikat na hlavním nádraží v Mladé Boleslavi. Práce už skončily na budově v Písku, těsně před dokončením jsou ve Světlé nad Sázavou, na hlavním nádraží v Karviné, v Kravařích ve Slezsku a Sokolnicích-Telnici.

Pokračuje projekt železnice na letiště. Modernizují se úseky v Praze mezi Bubny a Výstavištěm a také mezi Kladnem a zastávkou Kladno-Ostrovec. Před vyhlášením je podle Správy železnic tendr pro stavbu mezi pražskou Ruzyní a Kladnem.

01.12.2023 Zdroj: ČTK

 

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...