Ostravská skupina H2 Global Group vyvinula první české kolo s pohonem na vodík
- Podrobnosti
- Kategorie: Firmy
Ostrava - Společnost H2 Medical Technologies z ostravské skupiny H2 Global Group vyvinula první české kolo s pohonem na vodík. Bicykl H2 Bike 01P má na jednu vodíkovou láhev dojezd až 150 kilometrů a jeho motor má výkon 250 wattů. Kolo je zcela ekologické. Novinářům to řekl prezident společnosti H2 Global Group David Maršálek.
Firma dnes prototyp kola představila v Moravskoslezském inovačním centru (MSIC) v Ostravě. Kolo by v budoucnu mohlo zákazníky vyjít přibližně na 200.000 korun.
Vodíkové kolo je součástí komplexního programu vodíkového města budoucnosti. "Cílem je dotáhnout to do fáze výroby, ideálně v Ostravě, abychom se mohli ve vodíkovém městě ekologicky pohybovat," řekl Maršálek.
Jde podle něj vlastně o elektrokolo obohacené o energii vodíku. Primární pohon elektromotoru zajišťuje vodíkový palivový článek. Z přebytečné energie z vodíkového procesu se dobíjí druhý, menší zdroj, takzvaná rezervní baterie, na kterou může kolo ujet bez použití vodíku až 70 kilometrů. Baterie se dobíjí za jízdy, ale je možné ji dobít i ze zásuvky. Kolo váží přes 30 kilogramů, více než běžná elektrokola.
V Evropě podle Maršálka vzniklo už několik vodíkových kol, například v Nizozemsku, ve Francii nebo Německu, a některá jsou už ve fázi sériové výroby. České kolo by mohlo stát okolo 200.000 korun. "Když jsme se dívali na ostatní kola, která stojí dnes 10.000 eur (skoro 240.000 korun) a více, tak si myslím, že se určitě dokážeme dostat na nižší cenu," řekl Maršálek.
Kdy by se kolo mohlo dostat do výroby, podle Maršálka záleží na tom, jak rychle se daří dotáhnout technické záležitostí, jako je plnění lahví, a legislativu. "Začneme teď pracovat na systému, díky kterému bychom si mohli láhev buď sami plnit, anebo využijeme externí společnost. Musíme si nechat vyrobit lahve, aby byly vyměnitelné, tak jako jsou bombičky u sifonu," řekl Maršálek. Naplněná láhev na výměnu by měla podle něj stát zhruba 250 až 500 korun.
Maršálek uvedl, že kolo vzniklo za pouhé dva měsíce. "Na konci roku 2022 jsme oslovili dodavatele různých dílů a řešení. Nevymýšleli jsme to, co je vymyšlené, ale doplnili o náš inovativní přístup. Tak vznikl prototyp vodíkového kola H2 Bike 01P," uvedl Maršálek.
H2 Global Group je uskupení firem, které se zabývá vodíkem. Je průkopníkem na poli vodíkových technologií pro zdravotnictví, lázeňství, wellness a krásu, zemědělství a chovatelství. Projekt kola vznikl v MSIC v divizi společnosti H2 Medical Technologies, která se zabývá vysoce inovativními produkty na bázi molekulárního vodíku ve zdravotnictví a lázeňství. Na vývoji se podíleli konstruktér Pavel Vašek a vedoucí vývoje Pavel Klasovitý.
17.02.2023 Zdroj: ČTK
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
Firma innogy koupila síť 32 stanic na CNG od skup…
Category: Energetika

Praha - Energetická společnost innogy koupila síť plnicích stanic pro vozidla na stlačený zemní plyn (CNG) od s…
STV Group chce investovat do výroby dělostřelecké…
Category: Letecký a zbrojařský průmysl

Polička - Výrobce velkorážové munice společnost STV Group chce vybudovat kompletní řetězec výroby dělostřelecké…
Metrostav DIZ spustil přípravu projektu na stavbu…
Category: Energetika

Horní Počaply - Metrostav DIZ spustil přípravu projektu na stavbu paroplynové teplárny u Mělníku, samotné práce…
PRE spojila své dceřiné firmy SolidSun a Solarinve…
Category: Energetika

Praha - Pražská energetika ode dneška spojila své dceřiné firmy SolidSun a Solarinvest. Nově budou fungovat jak…
Nissan žádá dodavatele o odklad plateb, čelí finan…
Category: Automobilový průmysl

Tokio - Automobilka Nissan Motor požádala některé své dodavatele v Británii a v zemích Evropské unie, aby jí um…
Připojte se: