1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

ACO Industries k.s.

Aco industries 18Chráníme lidi před vodou a vodu před lidmi

Voda je jedním z klíčových zdrojů a je surovinou, bez níž se neobejde většina průmyslových odvětví. Řada odborníků očekává v následující dekádě nárůst spotřeby vody. Proto je důležité ji jako zdroj i jako surovinu chránit. Pomyslná ochranná křídla rozevřela nad vodou společnost ACO Industries k.s., která říká, že chrání lidi před vodou a vodu před lidmi. „Vyrábíme stavební řešení, která slouží k odvodňování parkovišť nebo budov, zároveň vodu prostřednictvím našich produktů, například odlučovačů tuku a odlučovačů ropných látek, upravujeme,“ říká v rozhovoru generální ředitel Ing. Jan Císek.

Vaše společnost je součástí ACO Group, německého lídra s odvodňovací technikou. Jaká řešení pro stavební trh a další průmyslové segmenty dodáváte?

V České republice máme hned dva výrobní závody. ACO Tábor se zaměřuje na výrobu odlučovačů tuku a odlučovačů ropných látek. Tato řešení se používají hlavně v průmyslových kuchyních nebo na dálnicích či parkovištích. V ACO Přibyslav vyrábíme odvodňovací prvky pro budovy, jako jsou například nerezové žlaby, rošty, vpusti či trubky. Máme ještě třetí firmu, ACO Marine, jež navrhuje a projektuje řešení odpadních vod na lodích. Mezi našimi zákazníky najdete komerční, nebo průmyslové budovy, jako jsou například hotely, letiště, nákupní střediska či výrobce potravin.

V České republice se neodehrává pouze výroba, klíčové je i vaše kompetenční centrum.

Ano. ACO Group má po celém světě několik kompetenčních center, to české je druhé největší – hned po hlavním kompetenčním centru v Německu. V České republice tak nejen vyrábíme produkty, silné zastoupení tady má také marketing, vývoj, product management, brand development a další.

Většina vašich výrobků putuje na zahraniční trh, jen 5 % zůstává doma. V jakých regionech máte své zákazníky?

Export je pro nás velmi důležitý. ACO Group má prodejní zastoupení ve 45 zemích světa. Není kontinent, kam bychom nevyváželi. Naše výrobky putují do evropských zemí, do jihovýchodní Asie, do Severní i Jižní Ameriky, do Austrálie i Afriky. V posledních letech si všímáme, že značně roste Čína, Rusko a USA. Spící potenciál spatřujeme zejména v USA a v jihovýchodní Asii – vedle Číny například i ve Vietnamu nebo na Filipínách.

Když se ohlédnete za uplynulým rokem, jaký pro vás byl?

Manažersky byl velmi zajímavý. Už proto, že se pořád hovořilo o krizi a o zpomalování ekonomiky, o němž se zmiňovali různí odborníci. Na tento trend upozorňují už dva nebo tři roky. Proto jsme se na ochlazení trhu připravovali. V uplynulých letech jsme v průměru rostli o 8 %, což je v našem segmentu velmi dobré. Loni růst zpomalil na 3 %. Trochu nás to překvapilo, i proto, že jsme v předchozím období hodně investovali. Čelili jsme také tlaku na růst mezd. Proto jsme museli navýšit ceny výrobků. I to se promítlo do pozvolnějšího celkového růstu.

Jak vidíte situaci v roce 2020?

Když se dlouho hovoří o krizi a ona nepřichází, získáváte pocit, že už ani nepřijde. Přesto jsme na konci roku optimalizovali náklady – i s ohledem na zmíněné zpomalení růstu. Nahlíželi jsme do firmy a hledali jsme pozice, které ze střednědobého pohledu nepotřebujeme. Co se týká počtu zaměstnanců, rostli jsme loni jen o 1 %. Zároveň jsme připraveni na 5-% růst výroby, aniž bychom museli nabírat nové lidi. Osobně to považuji za velmi zdravé. Ekonomům, kteří před útlumem varovali, se nás manažery podařilo nasměřovat tak, abychom se dívali přísněji na produktivitu práce a na efektivitu. Je hezké, když firmy své lidi i zákazníky rozmazlují, ale některé věci firmy dělají jen proto, že jsou zrovna moderní. Rok 2019 nás připravil být letos efektivnější.

Jste známí svým aktivním přístupem k inovacím a trendům. Jaké novinky hýbou vaším oborem?

Na inovacích žijeme, stavíme na nich náš úspěch, přestože působíme v oboru, který není zrovna nejdynamičtější. Stavebnictví je obecně považováno za konzervativnější segment trhu. Zhruba před sedmi lety jsme se soustředili na potravinářství a na výrobce potravin, konkrétně jim dodáváme řešení na odvodnění podlah. V tomto průmyslovém odvětví, kde jsme se dostali na světovou špičku, se totiž používá hodně vody. Soustředíme se rovněž na průmyslové kuchyně. Dynamicky roste také důraz na čištění procesních vod z komerčních kuchyní a potravinářských závodů. Zde si všímáme rychlejšího růstu poptávky než u odvodňovacích prvků. Důležitou roli hraje samozřejmě ekologie. Naši zákazníci začínají rovněž požadovat chytré výrobky, jež jsou propojené s řídícím systémem v budově. Podstatné pro ně je, aby bylo možné prvek spravovat na dálku. Často je totiž schovaný například ve sklepě nebo v jiné nepřístupné části budovy.

Jsou oblasti, které vás při cestě vpřed přibržďují nebo trápí?

Jistěže ano. Aktuálně je to především kvalifikace a vzdělání lidí. Výrobky se stávají chytřejšími. Ale smart produkty potřebují, aby je instalovali kvalifikovaní lidé. A pravdou je, že kvalifikace stavebních dělníků neroste.

Pro vaši firmu v České republice pracuje kolem 900 lidí. Ještě počátkem loňského roku většina podniků hovořila o nedostatku zaměstnanců. Jak situaci vnímáte vy?

Rok 2018 a 2019 byl pro nás rovněž kritický, podobně jako pro jiné podniky. V té době jsme spustili velkou kampaň, pro nábor jsme používali nová média, jako je například LinkedIn nebo Facebook. Chodili jsme na střední i na vysoké školy a oslovovali absolventy. Ve druhé polovině loňského roku jsme začali pociťovat změnu. Už nebylo tak obtížné sehnat běžného pracovníka. Ovšem lidí, kteří mají výjimečný talent nebo vzdělání, je stále málo. Jsou vzácní. Myslím si, že jsme dobrý zaměstnavatel. Máme velmi nízkou fluktuaci. Když už někoho přijímáme, tak nikoli na rok či dva, ale nejraději na dlouhé období. Lidi se snažíme vychovávat, nekupujeme odborníky, proto rádi pracujeme s absolventy.

A zároveň nezůstáváte lhostejní ke svému okolí. Nedávno jste získali ocenění Bílá vrána, a to za spolupráci s dětským domovem.

Na tento náš projekt jsem velmi hrdý. Zapojili se do něho naši zaměstnanci a vznikl pozvolna, neplánovaně. Měli jsme neformální vztahy a kontakty s dětským domovem v Humpolci. Například kolem Vánoc jsme dětem nakupovali dárky, někteří zaměstnanci si brali děti k sobě domů na svátky. Při rozmluvách s vedením dětského domova vyplynulo, že je ani tak netrápí materiální nedostatek, jako skutečnost, že se děti po odchodu z dětského domova složitěji zapojují do běžného života. Neumí žít, neví, jak se o sebe postarat. Dohodli jsme se proto s vedením Přibyslavi a opravili jsme společně obecní byt. Několika mladíkům a dívkám, kteří opouštěli dětský domov, jsme nabídli práci. Každý dostal patrona, jenž se mu věnoval nejen po pracovní, ale také po lidské stránce. Některé příběhy nekončí vždy vesele, ale jiné mají šťastné konce. Když vidíme, že se děti postavily na vlastní nohy, daří se jim, mají práci, nachází partnery, zakládají vlastní rodiny, máme z toho velikou radost. Ocenění v soutěži jsme nečekali, o to více nás potěšilo. V projektu nadále pokračujeme, protože nám dává velký smysl.

Pokud odběhneme ještě k vám do firmy, jaké vize a projekty chystáte v nové dekádě, která právě odstartovala?

Nové desetiletí u nás bude ve znamení digitalizace, jakkoli to může znít jako klišé, jímž se ohání řada firem. Proces jsme si rozdělili do tří oblastí. První je digitalizace výroby. Druhou je digitalizace prodeje, aby si v budoucnu naši zákazníci mohli nakonfigurovat vlastní produkt podle svých představ přímo on-line ze své kanceláře. Třetí oblastí je digitalizace výrobků, jež by měly být ovladatelné a udržovatelné na dálku. Do všech tří oblastí jsme už vkročili a budeme v nich postupovat dál.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...