1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Aircraft Industries, a.s.

Aircraft industries 15Vylepšuje letouny, které zvládají extrémní podmínky

Legendární hornoplošníky L 410, které jsou vlajkovou lodí společnosti Aircraft Industries, a.s., není třeba příliš zdlouhavě představovat. Jedná se o jediná malá dopravní letadla, která jsou vyráběná v České republice. Výrobce bez ustání zlepšuje parametry těchto letounů, takže bez obtíží obstojí i v extrémních podmínkách.

Inovativní přístup s sebou přitom přináší celou řadu ocenění, které společnost nedávno získala v prestižních soutěžích European Business Awards, Inovace roku 2014 nebo Exportér roku 2014.

Úspěch předního výrobce malých dopravních letadel se opírá o propracovanou obchodní strategii, v jejíž implementaci společnost nepřetržitě pokračuje od roku 2005, kdy leteckou továrnu převzali noví majitelé. „Základem této strategie je intenzivní modernizace našeho produktu i výrobních technologií za účelem zvýšení výroby a prodejů až na 30 letounů ročně. Domnívám se, že tento záměr se nám daří naplňovat. Počet expedovaných letounů se zvýšil ze dvou letadel v roce 2006 na 16 letadel v minulém roce. Letošní plán je vyrobit 18 letadel,“ upřesnila Ilona Plšková, generální ředitelka Aircraft Industries, a.s. Ruku v ruce s trendem zvyšování výroby a prodejů letadel kráčí i nárůst počtu pracovníků. Zatímco v roce 2006 v podniku pracovalo necelých 500 zaměstnanců, aktuálně je jejich počet dvojnásobný. Do konce roku 2015 by měl počet pracovníků dosáhnout 1 075.

Za úspěchem se skrývá modernizace

Jak podotkla Ilona Plšková, úspěch by nebyl možný bez neustálé modernizace výrobků. „Samozřejmě by se nám tolik nedařilo, kdybychom postupně nepřizpůsobovali náš produkt a výrobní technologie aktuálním požadavkům trhu. Z drobnějších nedávných modernizací mohu uvést například instalaci nového navigačního přístroje GTN 750 do pilotní kabiny sériově vyráběných letounů. Zjednodušeně řečeno se jedná o další (třetí) multifunkční displej na přístrojové desce. Intenzivně pokračujeme i na dokončení prototypu L 410 NG, jehož první vzlet bude realizován do první poloviny roku,“ dodala.

V souvislosti se sériovou výrobou L 410 NG, jejíž zahájení předpokládají v roce 2017, firma realizuje investice do výrobních technologií, a to například v rámci dotačních projektů Inovace výrobního procesu křídla a Inovace výrobního procesu trupu. Aircraft Industries se dále účastní dvou projektů realizovaných v rámci programu Technologické agentury ČR (konkrétně Centra kompetence), který slouží k podpoře vzniku a činnosti center výzkumu, resp. vývoje a inovací v progresivních oborech s vysokým aplikačním a inovativním potenciálem a perspektivou pro značný přínos k růstu konkurenceschopnosti České republiky. „Minulý rok zahájilo činnost Centrum výzkumu povrchových úprav. Projekt je zaměřen na oblast povrchových úprav pro strojírenství, zejména na výzkum a vývoj nových typů materiálů, technologií jejich aplikace a předúprav povrchů s vysokou úrovní know-how. Nové povlaky budou účinné a dosáhnou takových vlastností, které splňují současné či budoucí environmentální požadavky. Hlavním úkolem je vývoj nátěrů s prodlouženou korozní odolností, resp. nátěrů pro integ-rální nádrže a pro interiéry letadel,“ přiblížila činnost centra generální ředitelka.

Současně vzniklo i Výzkumné centrum pokročilých leteckých konstrukcí, kde je Aircraft Industries lídrem v oblasti kovových konstrukcí a mimo jiné se ve svých aktivitách zaměřuje na využití moderních kovových materiálů se zlepšenými únavovými vlastnostmi, na využití environmentálně šetrných povrchových úprav nebo na optimální technologie zhotovení nýtových spojů s ohledem na zlepšení vlastností „demage tolerance“ konstrukce letounu.

Úspěšný inovátor roku 2014

Výčet projektů zaměřených na inovace a modernizace, které realizuje společnost Aircraft Industries není úplný. Byl bych jich totiž dlouhý seznam. Nepřekvapí proto, že firma v minulém roce získala druhé místo v prestižní soutěži Inovace roku 2014. „Ocenění nám bylo uděleno za projekt realizovaný Technickým úsekem, který spočíval v modernizaci stávající verze našeho letounu, jejíž stěžejní součástí byla zástavba nové pohonné jednotky sestávající z motoru GE H80-200 a vrtule AV-725,“ sdělila Ilona Plšková.

Inovativní řešení přinesla zlepšení mnoha parametrů letounu. Zvýšila se například maximální cestovní rych-lost z původních 386 km/h TAS na 405 km/h TAS. Současně bylo dosaženo nižší spotřeby paliva asi o 5 % a dolet se prodloužil z 1 400 km na 1 520 km. „Významným faktorem snižujícím provozní náklady je prodloužená doba mezi jednotlivými generálními opravami motoru a vrtule z původních 3 000 na 3 600 letových hodin. Další výhodou je kratší délka vzletu, a to v průměru o 5 %. Díky zlepšeným výkonům v podmínkách vysokých atmosférických teplot a vysokých nadmořských výšek je umožněn provoz letounu v teritoriích, kde to dříve nebylo možné. Zmínit mohu například Nepál, kam jsme již dodali dva letouny,“ uvedla generální ředitelka.

Současně nový motor, jehož výrobcem je GE Aviation Czech, s.r.o., přispěl ke zvýšení vzletového výkonu ze 750 SHP (560 kW) na 800 SHP (597 kW) a zvýšil se i hřídelový a termodynamický výkon, což přináší vyšší užitnou hodnotu pro provozovatele letounů na letištích s vysokou nadmořskou výškou, vysokými atmosférickými teplotami a na letištích s krátkou vzletovou a přistávací dráhou. Vrtule AV-725 je modernizovanou variantou stávající vrtule V-510 a vyznačuje se vyšší účinnosti a nižší hmotností. Výrobcem těchto vrtulí a modernizovaného vrtulového regulátoru je společnost AVIA Propeller, s.r.o.

Otevírají se dveře na nové trhy

Zástavbou nové pohonné jednotky se letoun L 410 UVP-E20 významným způsobem posunul na úroveň svých přímých konkurentů (letoun Do 228NG od švýcarské společnosti RUAG a letoun Twin Otter Series 400 od kanadské firmy Viking), a v některých parametrech je dokonce předčí. Letoun je konstruován pro provoz na krátké a středně dlouhé tratě a je schopen přistávat a vzlétat z velmi krátkých nezpevněných letišť (tzv. STOL charakteristiky). „Proto se velmi dobře hodí tam, kde je nedostatečně rozvinutá infrastruktura. Zároveň je schopen provozu ve velmi náročných a extrémních klimatických podmínkách,“ dodala generální ředitelka.

Od roku 2006 jsou všechna letadla vyrobená v závodě v Kunovicích expedována do zahraničí. Více než polovina dodávek směřuje do Ruska. Letadla byla také dodána např. do Brazílie, Francouzské Guyany, Bulharska, Koreje, Kazachstánu, Nepálu, Alžíru, JAR, Rovníkové Guinei a Džibuti. „Aktuálně bychom rádi ještě více pronikli na trhy jihovýchodní Asie. Kroky v tomto směru jsme již učinili nedávnými dodávkami do Nepálu, které nám otevírají cestu k dalším potenciálním zákazníkům v tomto regionu. Letos dodáme tři letouny do Bangladéše a první do Indie. V jednání je rovněž nová dodávka do Venezuely. Současně usilujeme o certifikaci letounu americkým leteckým úřadem FAA, která usnadní dodávky na americký kontinent (Latinská Amerika). Rovněž pracujeme na získání certifikátu v Číně,“ prozradila Ilona Plšková.

Skutečnost, že Aircraft Industries je významným českým vývozcem potvrdila i soutěž Exportér roku 2014, kde společnost získala první místo v kategorii nárůstu exportu. Připomeňme, že soutěž Exportér roku je tradičním kláním českých vývozců, v němž mohou porovnat úspěchy při vývozu svých výrobků a služeb. Vzhledem k jedinečné historii konání nabízí soutěž Exportér roku ojedinělou příležitost, jak mezioborově porovnat výkonnost firem a poměřit se s těmi nejlepšími.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...